• blackfallingstar

    Kan jag göra en orosanmälan?

    Hej ! Mitt barns mamma och jag har haft destruktivt relation i slutet och efter separationen. Hon ville bara ha barn och det fick hon. Sen blev det problem då vi inte bor i samma stad. Hon gjorde mer än en orosanmälan mot mig trots det fanns inga bevis. Utan hon vill bara ( skaka om mig ) som vad det står i anmälan. Skolan gjorde en orosanmälan mot henne då barnet berättade att hon har slagit barnet. Trots det så händer ingenting. Hon skickade vårt barn på en bussresa från A till B ( bussresa som tog lite över 40 min. Vårt barn är sex år gammal och aldrig varit ensam på en sådan situation) jag frågade henne hur tänkte hon sig att sätta vårt barn på en buss helt ensam? Men det var inget svar av hennes sida. Vi hade för några dagar sedan vårdnadstvist och jag är helt slut efter det. Men jag känner starkt för att ringa soc och gör en anmälan mot henne. Hur skulle ni ha gjort om ni var jag ? Gör ni det eller undviker att hamna mer i skiten med myndigheter?

  • Svar på tråden Kan jag göra en orosanmälan?
  • Långbenopluto

    Är du genuint orolig ska du göra det.

    Men kom ihåg att konflikten djupnar och förlängs..... och ert barn hamnar hela tiden i mitten.

  • blackfallingstar
    Långbenopluto skrev 2023-03-14 12:02:15 följande:

    Är du genuint orolig ska du göra det.

    Men kom ihåg att konflikten djupnar och förlängs..... och ert barn hamnar hela tiden i mitten.


    Du har helt rätt. Det vad jag är rädd för. Vill inte utsätta barnet för mer skit. Så det inte bli pajkastning. Orolig är jag om mitt barn absolut .
  • Anonym (Nja)

    Jag skulle inte göra det. Vad har du för orsak annat än att hämnas?

  • Anonym (...)

    Hur gick vårdnadstvisten? 

    Du kan alltid kontakt soc om du har oro, oavsett vad som skett innan. Mitt råd är att du ringer dem och rådgör, fråga dem om det är något att anmäla eller inte. Du kan vara anonym när du ringer om du vill. 
    Du kan också ringa dem och be om föräldrastöd för egen del, alltså hur du själv ska förhålla dig till allting. 

  • Lönnsirap

    Orosanmälan görs ju utifrån oro, inte utifrån att du "känner för det". Jag tänker att det är en process att ens barn ska få det bra och att det absolut kan vara läge att tala med socialtjänsten när saker inte fungerar.

    Jag håller med anonyma (....) Att du ju kan bolla med socialtjänsten själv och även med erfarna vänner om hur de tänker. 

Svar på tråden Kan jag göra en orosanmälan?