Inlägg från: BeautifulLiz |Visa alla inlägg
  • BeautifulLiz

Om vänskap

Min vän sedan mer än 40 år tog avstånd från mig när pandemin härjade som värst. Hon är antivaxx de luxe och jag tror på vetenskap och forskning.

Hon klarade inte att umgås med "någon som smittar med spikproteiner som andas genom huden".

Jag saknar henne ibland men vill ändå inte ha henne tillbaka i mitt liv.

Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • BeautifulLiz
    Vidi skrev 2023-04-15 12:01:20 följande:

Tänk att ni har känt varandra i 40 år! Hur var hon som vän genom alla år förrutom pandemitiden? Märkte du inget konstigt som frånvaro av empati, självishet osv. Vi är många snälla personer som har förmåga med alldeles för mycket överseende när någon, en vän, har behandlat oss dåligt. Det är just den typen av tolerans skadar oss själva. Anser jag. 

Jag förstår att du ibland saknar din vän. Jag gör också det. För vi har många gemensamma trevliga minnen. Men det är alltid lätt att dela trevligheter med varandra. Vänskapen sätts på prov i situationer när någon behöver hjälp och stöd, i kriser.

Hon har alltid haft sina idéer och tror på mycket konspirationsteorier. Håller på med en massa som jag ser som hokus pokus, kristaller som hon bär med sig eller har under kudden. 
    Hon har väl alltid varit oerhört känslig, legat inlagt på psyket ett flertal tillfällen. Då har jag stått vid hennes sida. Alltid.
    Hon har en del diagnoser som gjort att hon i stort sett aldrig har jobbat, hon blev förtidspensionär när hon var runt 30. Hon förstår inte hur det är att leva ett "svenssonliv" med allt som ingår.

Men sen kom pandemin och det var som att själva fan flög i henne. 
    Numera när vi inte längre har kontakt så är vi fortfarande "vänner" på FB. Hennes flöde är helt dränkt i konspirationer om ditten och datten. Allt från tips om att tallbarsavkok tar bort spikproteinerna som alla vaccinerade sprider genom huden, till hur man gör sig av med effekten av kristaller som påverkar en negativt. 
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Om vänskap