• HAu1293

    Föräldraledig på ledigvecka (inarbetad)

    Hej. 


    jag undra om man kan ta ut ?pappadagar? på en ledigvecka. Jag jobbar 5-skift och har en vecka ledigt, inarbetad. går det att söka ersättning/använda dagar på denna vecka? (5 dagar) 

    eller hur funkar det? 


    mvh 

  • Svar på tråden Föräldraledig på ledigvecka (inarbetad)
  • HAu1293
    MysigaSara97 skrev 2023-03-14 19:53:02 följande:
    För att han vill kunna säga till sina polare att han minsann varit föräldraledig när det i verkligheten är hans sambo som tagit hand om barnen medan han suttit framför TVn och pillar i naveln. En typisk mebis som bara tänker på sig själv i alla lägen alltså 

    Haha så är det! Nej, mina polare är jag ärlig med :?)


    saken är mer den att min sambo som kämpar så tappert hemma inte har i närheten av samma inkomst som mig. Och med nytt boende på gång så kommer lån m.m behöva betalas. 10 första dagarna kostade sisådär 25k från jobbet. 

  • HAu1293
    Anonym (Mx) skrev 2023-03-14 20:38:15 följande:
    Oj, har ni förköpt er? Fast det berättar du väl inte för polarna, att ni har det knapert?

    Nej då. Men hade varit skönare att slippa någon större smäll. Men FK lär ju aldrig höja sitt tak. De flesta tjänare över det idag 2023. 


     

  • HAu1293

    @MysigaSara97

    Jo men så är det väl då :?) 
    vet inte hur det fungerar i erat hushåll men någon måste kämpa för pengarna också. Båda kan inte vara hemma samtidigt, sån är verkligheten. 

  • HAu1293
    MysigaSara97 skrev 2023-03-14 22:19:16 följande:
    Hur mycket föräldraledighet har du tagit ut?

    Inte speciellt mycket? MEN tro det eller ej. Sambon VILLE vara hemma LÄÄÄÄÄNGE från jobbet. Så valet har inte jag gjort. 

  • HAu1293
    Anonym (Mx) skrev 2023-03-14 22:31:09 följande:
    Så hon tvingade dig? Eller du kämpade inte? Eller du ville inte?
    Lite av varje skulle jag säga. 
  • HAu1293
    Ddny skrev 2023-03-14 22:55:34 följande:

    Ja, du kan ta ut föräldrapenning på ledigveckor och helger om du även tar fredagen eller måndagen, så gjorde vi när jag jobbade skift.
    Jag fick ut mer i månaden på 14 dagars fp än frun på 31 dar, så varför bränna massa lågavlönade dagar när hon kunde vara hemma längre, eller spara fler, genom att jag tog ut ersättningen?
    Var nog faktiskt fk som tipsade om att ta ut på ledigveckor.


    Alright. Jag har gett bort alla mina dagar utom de 90. Så det är av dom dagarna jag har kvar 
  • HAu1293
    Ddny skrev 2023-03-14 23:25:27 följande:
    Hon kan ge tillbaka dagar om de inte redan är uttagna
    Ja just det. För det är bara de låga man kan ta på ledig dag?
    det stämmer. vi jobbar olika antal timmar beroende på dag/kväll/ natt/helg 
Svar på tråden Föräldraledig på ledigvecka (inarbetad)