• Anonym (Undrar)

    Hur få stopp på magsjuka som valsar runt på förskola?

    I över en månad har magsjukan valsat runt på förskolan. Minst två gånger i veckan kommer meddelande att någon kräkts inne på avdelningarna och alla avdelningar är drabbade. I vanliga fall händer sådana saker ett fåtal gånger per termin. Nu är vi redan uppe i över tio tillfällen. Det verkar också som att nästan alla fall liknar varandra, med återinsjuknande upp till två dygn efter senaste symptom, så det verkar vara samma smitta.


    Jag är på intet sätt ute efter att skuldbelägga andra föräldrar, utan undrar vad som skett på era förskolor för att få stopp på återkommande magsjuka? Hos oss har man hittills begärt extra städning vid ett tillfälle för några veckor sen, men det verkar inte hjälpa. Redan i början av veckan efter, kräktes nästa barn igen. 


    Förskolan verkar själva inte veta vad mer de kan göra, så jag söker lite tips från andra, för att ta vidare med förskolan. 

  • Svar på tråden Hur få stopp på magsjuka som valsar runt på förskola?
  • Anonym (när)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-15 15:29:46 följande:
    Hur få stopp på magsjuka som valsar runt på förskola?

    I över en månad har magsjukan valsat runt på förskolan. Minst två gånger i veckan kommer meddelande att någon kräkts inne på avdelningarna och alla avdelningar är drabbade. I vanliga fall händer sådana saker ett fåtal gånger per termin. Nu är vi redan uppe i över tio tillfällen. Det verkar också som att nästan alla fall liknar varandra, med återinsjuknande upp till två dygn efter senaste symptom, så det verkar vara samma smitta.


    Jag är på intet sätt ute efter att skuldbelägga andra föräldrar, utan undrar vad som skett på era förskolor för att få stopp på återkommande magsjuka? Hos oss har man hittills begärt extra städning vid ett tillfälle för några veckor sen, men det verkar inte hjälpa. Redan i början av veckan efter, kräktes nästa barn igen. 


    Förskolan verkar själva inte veta vad mer de kan göra, så jag söker lite tips från andra, för att ta vidare med förskolan. 


    När min son var liten (nästan 18 år sen nu) så hade vi det liknande på hans förskola. Det berodde inte på att föräldrar skickade sjuka barn till förskolan, utan på att förskolan slarvade med städning och hygien i samband med att barn blev sjuka.

    Det bröts genom att förskolan beställde en storstädning där ALLT städades, inklusive soffor, kuddöverdrag, alla leksaker, minsta penna. ALLT. Under flera dagar vädrade man också hela förskolan, alla fönster stod öppna hela dagarna. Och barnen vistades ute hela dagarna i ca en vecka förutom typ toabesök och ev sånt som bara inte gick att göra utomhus. Även de allra minsta barnen. Detta var på vårvintern, ungefär samma tid som nu, de åt ute också.  

    När de genomfört storstädningen och vädringen och utevistelsen så var de noggranna med handhygienen, alla barn tvättade händerna när de varit på toa (självklart kan man tycka, men många slarvade innan), innan mat och mellis samt när de kom in utifrån. De började också torka ytor med desinfektionsmedel, både under dagen, tex borden där barnen lekte, torkade saker som många barn delade på, och även som en del av städningen på förskolan. Om nåt barn tex kräktes på förskolan så isolerade dom det rummet snabbt och städade med desinfektion så snabbt som möjligt för att undvika spridning till fler barn och personal. 

    Efter detta hade de normal förekomst av magsjuka och andra infektioner.  
  • Anonym (Städning)
    Anonym (när) skrev 2023-03-15 15:40:33 följande:
    När min son var liten (nästan 18 år sen nu) så hade vi det liknande på hans förskola. Det berodde inte på att föräldrar skickade sjuka barn till förskolan, utan på att förskolan slarvade med städning och hygien i samband med att barn blev sjuka.

    Det bröts genom att förskolan beställde en storstädning där ALLT städades, inklusive soffor, kuddöverdrag, alla leksaker, minsta penna. ALLT. Under flera dagar vädrade man också hela förskolan, alla fönster stod öppna hela dagarna. Och barnen vistades ute hela dagarna i ca en vecka förutom typ toabesök och ev sånt som bara inte gick att göra utomhus. Även de allra minsta barnen. Detta var på vårvintern, ungefär samma tid som nu, de åt ute också.  

    När de genomfört storstädningen och vädringen och utevistelsen så var de noggranna med handhygienen, alla barn tvättade händerna när de varit på toa (självklart kan man tycka, men många slarvade innan), innan mat och mellis samt när de kom in utifrån. De började också torka ytor med desinfektionsmedel, både under dagen, tex borden där barnen lekte, torkade saker som många barn delade på, och även som en del av städningen på förskolan. Om nåt barn tex kräktes på förskolan så isolerade dom det rummet snabbt och städade med desinfektion så snabbt som möjligt för att undvika spridning till fler barn och personal. 

    Efter detta hade de normal förekomst av magsjuka och andra infektioner.  
    Det är ju sjukt egentligen vad låg nivå det är på städning i offentliga och gemensamma miljöer i Sverige.

    Den undermåliga städningen som gör folk sjuka skulle nog inte godkännas i alla andra länder. 

    Det du beskriver ska vara daglig standard i miljöer som delas av många.
  • Anonym (Jenny)

    Haft det så både på förskola jag en gång i tiden arbetat på och förskolor där mina barn arbetat. 

    * Vi satte till slut att man fick vara hemma 72h efter sista diarré/kräk och skickade faktiskt hem någon enstaka som kom tillbaka tidigare.

    * Utomhusaktiviteter så mycket som möjligt. Vet att vi började inne till och med frukost, gick in till lunch och ut efter vilan, åt mellanmål ute och var ute tills föräldrarna hämtade om vädret inte var allt för illa. Det gäller att informera så barnen har kläder på sig. Undantaget vi gjorde var för de allra minsta som inte rörde sig så mycket, men det var 2-3 barn max. 

    * Vädra

    * Tvätta alla textilier (handdukar, filtar, madrasser, gosedjur osv)

    * Inga korsgrupper mellan avdelningarna under ett par veckor (sedan att de leker utomhus är oundvikligt, men då är de i alla fall utomhus. 

    * inga egna handdukar utan pappershanddukar enbart. 

    Jag minns inte exakt men jag tror vi körde detta i 2 veckor och sedan var det lugnt igen. De flesta föräldrarna var fullkomligt förstående - de hade ju själva haft det hemma i omgångar. Någon enstaka protesterade och gick motvilligt med på detta. Det gäller att förankra det väl i föräldragruppen/grupperna och se till att rektor är med och informerar. 

  • Anonym (Jenny)

    Just det - när vi bestämde 72h regeln så var alternativet att faktiskt stänga förskolan några dagar extra i samband med en helg. Så föräldrarna uppskattade att vi valde 72h istället för att stänga helt. Det är också ett alternativ - att stänga förskolan för att städa och vädra under flera dagar. Men det är ofta det absolut sista man tar till. 

    Men som sagt var, det var rätt illa den perioden. 

  • Anonym (Undrar)

    Tack för tips. Barnen har knappt kunnat vara ute på senaste, på grund av snösmältning som orsakar stora pölar på gården. Dessa bedöms som farliga för barnen att vistas kring. Jag förstår detta, då de är mycket djupa. 


    Vad gäller städning vet jag inte hur de gjort, mer än att de beställt extra städ vid ett tillfälle. Barnen sköter dock sin handhygien själva innan mat och efter toalettbesök. När barnen varit inne har grupperna också blandats en del. Barnen dukar också borden inför måltider. Det känns som att det är som gjort för att smittan ska gå runt. 

  • Fjäril kär

    Bättre och striktare rutiner vad gäller blandning av barn både vad gäller inomhuslek och att hjälpa till. Känns vansinne att barn ska vara med och duka när det är som värst med magsjuka.

    Handsprit, handsprit, handsprit och handdsprit

    Ytdesinfenktion 

    Håll avstånd 

    72h-regel 

    Fundera också på rutiner i övrigt vad gäller kontakt med varandra samt städning och tvättning

    Glöm inte heller bort att under pandemiåren fanns i princip noll magsjuka - nolltolerans för alla typer av virus och baciller och för att det fanns strikta regler kring hygien och socialt umgänge. Många förskolor har fortfarande kvar rutinerna från pandemin och klarar sig utan magsjuka 

  • Anonym (Förskolelärare -89.a)

    Tror dom gör så gått som kan. Är du anstäld el förälder? 
    Nu när vi har kommit ut från en pademi så har sjukdommarna ökat. Vi har inte haft magsjuka på över 2 år nu och basilerna är mer agresiva, barnen har inte samma imunförsvar (som innan pademin) och bygger nu upp ett nytt (även vi vuxna).
    Jag tror att dom städar och fixar så gått dom kan. Men ofta är städningen av städföretagen aldeles för dåliga och personal brukar ta upp och vidarbefodrab det till ansvarig. 
    Under dessa pademig år har alla barn vad jag vet samt vuxna varit noga med handhygigen det är inget man slutar med. Men vist barn är snabba och man hinner inte alltid hålla koll på alla barn när dom besökt wc. 
    72h regen är bra, men många vuxna brukar räkna presis från sissta kräkningen, kan va då att barnet kräks endast en gång 2 dagar senare lös mage...Så magsjuka kan sitta i längre en sissta kräkningen. Pigg hemma betyder inte alltid att man är 100% frisk. 
    Tror att deta kommer tyvärr hålla på ett tag och så länge man ej tar en dag extra så kommer det alltid finnas vuxna som barn som smittas. Vissa är mer känsliga en andra. 
    Kommer plana ut om ett tag. Man glömmer så lätt att det finns en orsaken den orsaken hette corona åren...Flört

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Förskolelärare -89.a) skrev 2023-03-15 17:56:37 följande:

    Tror dom gör så gått som kan. Är du anstäld el förälder? 
    Nu när vi har kommit ut från en pademi så har sjukdommarna ökat. Vi har inte haft magsjuka på över 2 år nu och basilerna är mer agresiva, barnen har inte samma imunförsvar (som innan pademin) och bygger nu upp ett nytt (även vi vuxna).
    Jag tror att dom städar och fixar så gått dom kan. Men ofta är städningen av städföretagen aldeles för dåliga och personal brukar ta upp och vidarbefodrab det till ansvarig. 
    Under dessa pademig år har alla barn vad jag vet samt vuxna varit noga med handhygigen det är inget man slutar med. Men vist barn är snabba och man hinner inte alltid hålla koll på alla barn när dom besökt wc. 
    72h regen är bra, men många vuxna brukar räkna presis från sissta kräkningen, kan va då att barnet kräks endast en gång 2 dagar senare lös mage...Så magsjuka kan sitta i längre en sissta kräkningen. Pigg hemma betyder inte alltid att man är 100% frisk. 
    Tror att deta kommer tyvärr hålla på ett tag och så länge man ej tar en dag extra så kommer det alltid finnas vuxna som barn som smittas. Vissa är mer känsliga en andra. 
    Kommer plana ut om ett tag. Man glömmer så lätt att det finns en orsaken den orsaken hette corona åren... // Flört


    Fast nu gör de uppenbarligen inte så gott de kan, då barnen sköter egen handhygien och vistas bland mat och porslin sex veckor in i en magsjuka som inte tar slut. De är dessutom inomhus mycket nu och blandar grupper inomhus. Också under pandemin skötte barnen hygienen själva. De drack dessutom ur samma muggar/vattenflaskor. Så det finns saker att jobba med. 
  • violis

    Vid magsjuka så försöker vi minimera hur många som rör allt ..barnen får inte ta mat själva utan vi pedagoger delar ut maten, barnen får inte duka  eller smöra sina mackor ..allt för att minimera hur många som rör vid serveringsbestick etc.
    Vi är ute så mycket som det går..om ett barn kräks på förskolan har vi ett speciellt medel vi sprit ut som gör att kräket går att sopa upp efteråt , vi vädrar rummet, tvättar det som går att tvätta i maskinen och handdiska allt annat 

    vi har sedan flera år enbart pappershanddukar( och plasthandskar vid blöjbyte/ torkning på,toa) men det är barnen själva som tvättar sina händer under viss övervakning..men det är omöjligt att både hinna med att sköta toakön så att det är en jämn ström barn in på toan/ torka de som bajsar då o inte bara kissar och hålla koll på så att alla barn verkligen gnuggar in tvålen i händerna och inte bara sköljer bort den så fort de tagit utan att övh gnugga ..och samtidigt hålla koll på de barn som är klara och sitter o väntar på samlingsmattan ..samtidigt de övriga två pedagogerna är ute i hallen och hjälper de barn som inte fått av sig ännu/ plockar in i torkskåpen och hjälper de barn som behöver byta kläder…

    vi har en 48h regel där vi gång på gång får förklara att de 48h räknas från sista kräkningen eller sista diarrén ..vid vinterkräksjuka ( då barn o pedagoger faller som flugor ) har vi 72h istället 

    Jag önskar att vi fick lov att neka syskon till magsjuka barn att komma till förskolan men vi kan bara vädja  till föräldrarna att hålla syskon hemma..och tyvärr är det ofta de som väljer att ändå komma som vi får ringa hem nästa gång för att då har det barnet blivit sjukt på förskolan …

  • Fliselisan
    Fjäril kär skrev 2023-03-15 16:11:57 följande:

    Bättre och striktare rutiner vad gäller blandning av barn både vad gäller inomhuslek och att hjälpa till. Känns vansinne att barn ska vara med och duka när det är som värst med magsjuka.

    Handsprit, handsprit, handsprit och handdsprit

    Ytdesinfenktion 

    Håll avstånd 

    72h-regel 

    Fundera också på rutiner i övrigt vad gäller kontakt med varandra samt städning och tvättning

    Glöm inte heller bort att under pandemiåren fanns i princip noll magsjuka - nolltolerans för alla typer av virus och baciller och för att det fanns strikta regler kring hygien och socialt umgänge. Många förskolor har fortfarande kvar rutinerna från pandemin och klarar sig utan magsjuka 


    Tyvärr funkar varken handsprit eller ytdesinfektion på magsjukevirus. Mekanisk rengöring tar död på viruset, alltså tvåltvätt och gnida händerna länge när man tvättar. Finns särskilda medel som Virkon till ytor. 


    Tyvärr lämnar många föräldrar för tidigt. Det ska gå 48 timmar från sista symtomet. Där räknas även lös avföring in. Vi fick vabba en vecka när sonen fick magsjuka strax efter jul. Han kräktes 2 gånger på natten men det tog 5 dagar innan magen var stabil, sen 48 h på det.

  • Anonym (Förskolelärare -89.a)
    "Jag önskar att vi fick lov att neka syskon till magsjuka barn att komma till förskolan men vi kan bara vädja  till föräldrarna att hålla syskon hemma..och tyvärr är det ofta de som väljer att ändå komma som vi får ringa hem nästa gång för att då har det barnet blivit sjukt på förskolan ?"

    Där är ju ett väldigt bra exempel på varför magsjukan går runt.

    Prata med rektorn om du upplever att dom att hygienen är dålig då tar rektor tag i det med dom anstälda. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Förskolelärare -89.a) skrev 2023-03-16 06:57:53 följande:
    "Jag önskar att vi fick lov att neka syskon till magsjuka barn att komma till förskolan men vi kan bara vädja  till föräldrarna att hålla syskon hemma..och tyvärr är det ofta de som väljer att ändå komma som vi får ringa hem nästa gång för att då har det barnet blivit sjukt på förskolan ?"

    Där är ju ett väldigt bra exempel på varför magsjukan går runt.

    Prata med rektorn om du upplever att dom att hygienen är dålig då tar rektor tag i det med dom anstälda. 
    Det är därför jag startade tråden, för att få konkreta tips på vad man kan göra! Vi har haft barn på aktuell förskola i fem år sammanlagt, och aldrig varit med om en magsjuka som valsat runt så länge och så brett över avdelningarna. Jag tror inte att det beror på att föräldrar, den här omgången, missköter sig mer, utan att det helt enkelt satt sig i ytor och leksaker och att man den här gången behöver göra annorlunda mot vad man gör i vanliga fall. 
  • Anonym (Ladybug)

    När magsjuka valsat runt på vår förskola har vi haft som tidigare nämnts

    -72h regel för magsjuka
    - barnen har haft utevistelse hela dagen
    - extra städning av lokalerna.

    Jag är förälder och har inte koll på hur de hanterat tex blandning av grupper.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ladybug) skrev 2023-03-16 07:26:02 följande:

    När magsjuka valsat runt på vår förskola har vi haft som tidigare nämnts

    -72h regel för magsjuka
    - barnen har haft utevistelse hela dagen
    - extra städning av lokalerna.

    Jag är förälder och har inte koll på hur de hanterat tex blandning av grupper.


    Vi har haft extra mycket inomhusvistelse de senaste veckorna. I vanliga fall hämtar och lämnar vi ute, men nu har detta skett inomhus och barnen har då inte lämnats på respektive avdelningen, utan har blandats. Vid hämtning kan de sen vara blandade med andra barn än på morgonen. De är både i olika avdelningsutrymmen och med olika barn, om dagarna. Rimligt hade, som ni gjort, att ha extra mycket utomhusvistelse istället, eller att i alla fall isolera barngrupperna och inte blanda dem i olika konstellationer. 
Svar på tråden Hur få stopp på magsjuka som valsar runt på förskola?