• Anonym (Older­, wiser)
    Thu 16 Mar 2023 10:46
    1516 visningar
    9 svar
    9
    1516

    Svärföräldrar förstör planerna på omskolning

    Jag blev av med mitt jobb under min senaste graviditet och har nu sökt jobb i över ett halvår utan att få napp. Jag är Utbildad i en bransch där det är oerhört svårt att få jobb och där man behöver vara flexibel med arbetstiderna vilket jag inte direkt kan vara med två små barn. Jag har dessutom ledsnat rejält på branschen. 

    Efter mycket sökande och funderande har jag nu hittat en utbildning och ett jobb som skulle passa mig perfekt personlighetsmässigt och jag planerar att söka in till hösten. 


    Mannen vet om det och var till en början positiv, men efter att han berättat det för sina föräldrar (fattar inte ens varför han sa nåt) så har han ändrat åsikt. Enligt dem är jag alldeles för gammal för att börja plugga igen (fyller 40) och det passar sig inte alls att plugga i tuffa ekonomiska tider och i synnerhet när barnen är så små ännu. Äldsta är 4 ska tilläggas. Enligt dem ska jag istället söka okvalificerade tjänster. Svärmor skickar ständigt nya jobbförslag till min man på mejlen som han vidarebefordrar till mig. Förslag som skobutik, optiker (säljare) och dylikt. Eftersom jag går arbetslös nu har jag trots allt slängt iväg ansökningar till lite allt möjligt, men jag har ingen som helst erfarenhet inom sälj eller något annat okvalificerat. Jag har som sagt en högskoleutbildning och har sen jobbat med det i många år. Har inte blivit kallad på en enda intervju för allt det jag sökt. 

    Som jag ser det är min bästa chans till jobb nu att ta en kortare utbildning med LIA och sen satsa på det. Att sitta och söka jobb som jag har noll erfarenhet av känns rätt lönlöst i min ålder. 


    Jag har ändå bestämt mig för att plugga nu, vilket känns bra. Men som sagt, mannen har gått från att vara positivt till motsatsen pga sina föräldrars åsikter. Att de en lägger sig i gör mig bara förbannad.