• Anonym (TS)

    Föräldrars krav på skolan vid aktiviteter

    Jag kan bli riktigt provocerad idag över föräldrars oförståelse inför skolans utmaningar. 

    Vi kan ta situationen med skolor som erbjuder resor för eleverna till andra länder. Som att eleverna i årskurs 9 får åka till koncentrationsläger på vissa skolor. 


    Då finns det ju barn med diagnoser eller som allmänt bara vill göra lite som det själva vill och därför blir något opålitliga. Skolan kan då säga att en elev inte kan följa med och då blir föräldern såklart hysterisk. Även om skolan erbjudit att barnet kan få följa med men om en förälder till barnet deltar. Då blir det hysteri för att föräldern kanske inte har råd eller har möjlighet att följa med iaf och då är skolan hemsk som inte låter alla följa med. 


    Föräldern skriker om likvärdighet och att allt ska vara gratis?. Men helt seriöst, ska inga barn få åka på koncentrationslägren i Europa eller få uppleva olika saker för att vissa barn inte kommer klara detta? Typ det är ju livsfarligt att fjällvandra och bestiga berg med totalt opålitliga elever som bara kan sätta sig på tvären och bara vilja göra som det själva önskar. Ska inte skolor kunna få vandra vid kebb för det? 

    Skolan har inte oändligt med resurser. 


    Varför denna oförståelse? 

  • Svar på tråden Föräldrars krav på skolan vid aktiviteter
  • Anonym

    Det där är ju bara en följd. Grundproblemet är att snorungarns föräldrar genom alla tider har vägrat inse att det är deras ungar som är mobbare och snorungar.

    ("Åka på koncentrationsläger" ... ja, jävlar.)

  • Anonym (Freddy)

    Det blir väl så när man redan från att barnen är små låter dem härja vilt. Och förskolan inte har resurser att erbjuda mer än barnpassning helt ärligt.
    Sen följer problemet med upp i skolan; föräldrar tar inte åt sig och skolan har inte resurser att stå emot.
    Dels pga kostnadsskäl, dels säkert också pga privatiseringsivern som gör att varje barn och förälder är en kund och en vandrande reklampelare.

    Jag som har ett barn med npf (om även mild) förstår till 110% varför mitt barn inte skulle vara lämpligt att ta med sig till Polen. Knappt till Skansen helt ärligt. Även fast hen själv inte förstår. Och jag känner också att jag inte pallar att följa med heller, för vi med de konflikter vi har att hantera utöver skoltid så hade vi i så fall behövt komma med både jag och barnets far. Så där blir det också konflikt förmodligen för barnet har inte samma förståelse och syn som vi och skolan. 

    Sen är många dåliga på att förmedla till sina barn idag att livet inte är rättvist. Det är inte rättvist. Jämlikhet och inkludering betyder inte att alla ska ha rätt till samma sak alltid. Om en unge fyller år så ger man presenter till syskon också för annars blir det orättvist...

  • Tow2Mater

    Naturligtvis kan man inte låta barn stanna hemma bara för att föräldrar inte har råd att följa med, skolan måste bekosta föräldrarnas resor. Skolan ska vara avgiftsfri och inkluderande. Dags de slutar med alla dessa påkostade resor, sådant får föräldrar sköta på loven om inte skolan kan bekosta för att alla ska kunna delta.

    Samma gäller ju för t ex skridskoåkning, det ska finnas möjlighet att låna utrustning gratis. Inte säger man till barn att stanna hemma där.

  • Anonym

    Jag anser att skolan som är obligatorisk inte ska anordna resor och aktiviteter som inte alla kan åka med på.

  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2023-03-16 20:31:37 följande:

    Naturligtvis kan man inte låta barn stanna hemma bara för att föräldrar inte har råd att följa med, skolan måste bekosta föräldrarnas resor. Skolan ska vara avgiftsfri och inkluderande. Dags de slutar med alla dessa påkostade resor, sådant får föräldrar sköta på loven om inte skolan kan bekosta för att alla ska kunna delta.

    Samma gäller ju för t ex skridskoåkning, det ska finnas möjlighet att låna utrustning gratis. Inte säger man till barn att stanna hemma där.


    Vad en avgiftsfri skola innebär är upp till interpretation. Den interpretationen att ingenting som har med skolan att göra - inte ens maten som äts i skolan - får kosta föräldrarna en enda öre, är en väldig extrem sådan.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2023-03-16 21:09:59 följande:
    Vad en avgiftsfri skola innebär är upp till interpretation. Den interpretationen att ingenting som har med skolan att göra - inte ens maten som äts i skolan - får kosta föräldrarna en enda öre, är en väldig extrem sådan.
    Avgiftsfri = 0 kr. Det borde inte vara så svårt att tolka.
  • AndreaBD

    Jag håller med dig i grunden. Det man inte får göra dock, är att utesluta barn med diagnoser generellt - även om det skulle fungera utan speciella problem. Det har vi varit med om. Jag var tvungen att åka med på klassresan när sonen gick i 6:an, för att han har ADHD-diagnos. Han var inte stökig, hade inga beteendeproblem.

    Men läraren tyckte att hon hade gjort erfarenheten en gång - när hon tog med ett barn med epilepsi. Och efter det ville hon inte ta med barn med "konstiga diagnoser", utan föräldrar. För oss var problemet att vi båda också är lärare. Jag lyckades ändå ta ledigt, men det var inte lätt. Och sonen gjorde förstås inga problem på klassresan. Det hade han inte heller gjort om jag inte hade varit med. 
    Men jag förstår ju också läraren, på något sätt. Hon ville inte ge sig ut med barn vars problematik hon inte förstår helt och hållet. Numera skulle man kanske kunna utgå ifrån att lärare vet tillräckligt om ADHD för att kunna ta med ett barn som inte brukar hitta på dumheter. 

  • AndreaBD
    Anonym skrev 2023-03-16 20:47:42 följande:

    Jag anser att skolan som är obligatorisk inte ska anordna resor och aktiviteter som inte alla kan åka med på.


    Klassresor är egentligen inte skolans bord. De är inte organiserade av skolan, även om många tror det, utan av föräldrarna. Det är faktiskt en viktig grej här! 

    Däremot så är det ju lärarens bord, om denne VÄLJER att åka med (mån måste nämligen inte det som lärare, och om man gör det så får man absolut inget extra betalt, trots att man står till förfogande dygnet runt), så kan man förstås säga att man inte tänker åka med vissa barn/ungdomar om dessa inte brukar klara av såna sammanhang. Just för att man känner att man kanske inte kan hantera situationen. Visst. 
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2023-03-16 21:31:58 följande:
    Avgiftsfri = 0 kr. Det borde inte vara så svårt att tolka.
    Som sagt, det är din interpretation. Den svenska interpretationen är extrem. Om du går rund i Europa och fråga om deras kommunala skolor är avgiftsfria kommer nog de flesta svara med "Ja", eftersom skolan är gratis. Samtidig kommer du hitta ytterst få som inte behöver betala någonting som har med skolan att göra och även ytterst få som har den interpretation av "avgiftsfri skola" som du har.
  • Anonym (Klarice)
    AndreaBD skrev 2023-03-16 22:11:41 följande:

    Jag håller med dig i grunden. Det man inte får göra dock, är att utesluta barn med diagnoser generellt - även om det skulle fungera utan speciella problem. Det har vi varit med om. Jag var tvungen att åka med på klassresan när sonen gick i 6:an, för att han har ADHD-diagnos. Han var inte stökig, hade inga beteendeproblem.

    Men läraren tyckte att hon hade gjort erfarenheten en gång - när hon tog med ett barn med epilepsi. Och efter det ville hon inte ta med barn med "konstiga diagnoser", utan föräldrar. För oss var problemet att vi båda också är lärare. Jag lyckades ändå ta ledigt, men det var inte lätt. Och sonen gjorde förstås inga problem på klassresan. Det hade han inte heller gjort om jag inte hade varit med. 
    Men jag förstår ju också läraren, på något sätt. Hon ville inte ge sig ut med barn vars problematik hon inte förstår helt och hållet. Numera skulle man kanske kunna utgå ifrån att lärare vet tillräckligt om ADHD för att kunna ta med ett barn som inte brukar hitta på dumheter. 


    Jag förstår inte vad du menar om att lärare idag borde veta mer om ADHD, som att du har rätt och läraren fel. Jag har haft elever med ADHD som varit hanterbara i klassrummet, men som, när de utsatts för stress, nya miljöer och oväntade situationer som en resa kan innebära, plötsligt tappar koncepterna.

    Diagnoser kan påverka barn på oväntade sätt i oväntade situationer, vet de som arbetar med barn med diagnoser.
Svar på tråden Föräldrars krav på skolan vid aktiviteter