• Thu 16 Mar 2023 13:02
    5682 visningar
    9 svar
    9
    5682

    Bonusar

    Detta är olika till olika föräldrar vad som är okej! 

    Men vad ska man kalla bonus barn? Våra barn när man pratar eller skriver? 

    För mig blir det helt fel när man säger våra barn när man inte är mamma eller pappa till de barnet. 🙄

    Te.x en bonus mamma skriver åå är så glad att du är pappa till våra 4 barn, men 1 av dom är inte hennes. 
    Jag vart så himla ledsen över det. 
    Man kan väl lika gärna säga/skriva pappa till våra 3 barn och mitt bonus dotter. 
    För de inkluderar ju alla iaf. 

    Jag är ju sjukt tacksam att hon har tagit med min och pappans dotter i familjen och  verkligen accepterar att min dotter har en bonus  skrev våra 4 barn. För mig känns de fel och jag skulle inte kunna skriva så även om jag älskar mitt bonus barn som de vore mitt eget. 

  • Svar på tråden Bonusar
  • Fri 17 Mar 2023 14:07
    #4

    Ja som du skriver de sista att va på utflykt med alla barnen. De skulle jag heller inte bry mig om man skrev så för de blir skillnad då. 
    Men just pappa till våra 4 barn just där tycker jag känns fel med våra. 

    Och jag är glad att hon inkluderar mitt barn i hela familjen, är tacksam men som sagt skriva våra just på de sättet hon skrev reagera jag på. 

  • Fri 17 Mar 2023 14:13
    #5
    Maymom skrev 2023-03-16 23:02:46 följande:

    Vill också inkludera bonusen i vår barnaskara. Annars känner hen ju sig mer utanför, tillräckligt känsligt som det är med att hens syskon har båda föräldrarna hos sig jämt men det har inte hen.

    Jag tolkar ditt inlägg som att du är en mamma som stör dig på att ditt barns bonusmamma kallar ditt barn för sitt. Förstår att det kan vara känsligt men det hade nog varit värre om det var tvärtom att hon inte ville inkludera barnet i sin familj.


    Absolut det vill ju jag med att man ska inkludera alla barnen. De är ju det bästa och säger inget om. 
    Men som någon skrev här att idag va vi på utflykt med våra barn, de är också okej att skriva. 

    Att skriva på det sättet bonus mamman gjorde de är nåt helt annat och då är inte våra okej alls för det blir helt fel. 

    Om man t.e.x skulle säga glad att du är pappa till våra 3 barn och mitt bonusbarn det inkluderar väl också henne? 

    Jag är väldigt tacksam att hon tar hand om dotter och har en bonusfamilj så stör mig inte alls. 
    Bara säga våra i just den meningen blir fel! 

    Frågade även förskolan om detta och sa också att de blir fel att säga våra just i den meningen. 
    Hon hade aldrig vart med om att man säger våra till bonusbarn. 
  • Fri 17 Mar 2023 14:16
    #6
    Censur skrev 2023-03-17 09:24:27 följande:

    Jag säger våra/mina barn om jag pratar om alla barnen. Ibland behöver jag tydliggöra att några är min mans. Barnen säger också "mamma och pappa" om oss till andra som inte känner familjen så bra. De kan också förtydliga att de har andra mammor eller pappor på annat håll. 

    Skulle aldrig skriva så som du beskriver på sociala medier men skulle kunna skriva att "vi var på utflykt med våra barn idag". Precis som jag skulle kunna göra med en kompis. 


    Ja som du skriver de sista att va på utflykt med alla barnen. De skulle jag heller inte bry mig om man skrev så för de blir skillnad då. 
    Men just pappa till våra 4 barn just där tycker jag känns fel med våra. 
    Och jag är glad att hon inkluderar mitt barn i hela familjen, är tacksam men som sagt skriva våra just på de sättet hon skrev reagera jag på och blev ledsen. 
  • Fri 17 Mar 2023 14:21
    #7
    Fliselisan skrev 2023-03-16 22:02:19 följande:

    Jag brukar säga att vi (maken o jag) har 4 barn, och de flesta svarar något i stil med Oj, fyra? Och då säger jag typ, ja, 2 är mina bonusbarn .

    Skulle ngn fråga hur många barn jag har, eller om jag har barn, svarar jag att jag har 4 barn, varav två är bonusbarn. Inget konstigare än så.


    Ja alltså jag tycker när man använder våra så måste man tänka lite hur. 
    Som nån skrev här i kommentar nedanför att " idag har jag vart på utflykt med våra barn"  då är det skillnad att skriva våra och det är helt okej i det fallet. 

    Men att skriva åå är glad att du är pappa till våra 4 barn, de känns bara så fel i den bemärkelsen eller va man ska säga. 

    Om man skulle skriva åå är glad att du är pappa till våra 3 barn och mitt bonusbarn så inkluderar man ju iaf alla som en familj. ☺️ Och de är ju viktigt att man gör. 
  • Fri 17 Mar 2023 15:23
    #8
    Maymom skrev 2023-03-16 23:02:46 följande:

    Vill också inkludera bonusen i vår barnaskara. Annars känner hen ju sig mer utanför, tillräckligt känsligt som det är med att hens syskon har båda föräldrarna hos sig jämt men det har inte hen.

    Jag tolkar ditt inlägg som att du är en mamma som stör dig på att ditt barns bonusmamma kallar ditt barn för sitt. Förstår att det kan vara känsligt men det hade nog varit värre om det var tvärtom att hon inte ville inkludera barnet i sin familj.


    Om jag nu skulle störa mig på bonusmamman skulle jag störa mig på min man också då om han skulle få för sig att skriva att jag va mamma till våra 2 barn 😅 
    Dessutom skulle jag aldrig tillåta att min man skriva så heller för det blir fel i den bemärkelsen eller va man nu ska kalla det. 

    Att skriva älskar våra barn, idag har våra barn fått lekt i lekparken osv osv det är skillnad på att använda våra och då är det absolut okej att skriva våra. 

    Men inte i detta fallet pappa till våra 4 barn. 
Svar på tråden Bonusar