Anonym (Antikrist) skrev 2023-03-24 21:03:05 följande:
Tja, jag har vid 2 tillfällen suttit i bakgrunden vid en dom där en man blev allvarligt misshandlad av den bedragne och om jag inte minns fel så stod det passionsbrott. Det var definitivt förmildrande omständighet som föll i domslutet.
Så gå in och begär ut lite domar där passion är orsaken till brott så kommer ni se ett tydligt mönster på detta med förmildrande omständighet.
Nä, hon har hamnat i Stockholmssyndromet deluxe.
Hon ser inte sitt fel, hon ser inte mannens fel utan skyller hela händelsen på den bedragne frun.
Med vad som visats i text här så kommer både hon och han upprepa detta beteende i nästa relation, och nästa, samt även nästa tills de vid hög ålder inser att de kn*llat sönder hela sitt liv och hamnar helt ensamms.
På vilket sätt menar du att en otrohet inte är kränkande?
Jag vill påstå att det är något av det mest kränkande man kan utsätta någon annan för.
En liten notis på hur en domstol kan döma till mannens fördel.
Tror du att det inte förekommer när det finns en prejudicerande dom?
"En man som misshandlar sin kvinna ska få ett mildare straff om kvinnan varit otrogen, eftersom hennes agerande ska ses som en provokation. Det bestämde Högsta domstolen 1990 i en vägledande dom ? som används än i dag. ? En del av skulden ligger hos henne, ja, säger den nu pensionerade HD-domaren Jan Heuman."
Det finns olika sätt att se på det här med att otrohet ska ses som förmildrande omständighet eller ej. Det är inte praxis att otrohet är en förmildrande omständighet. Passions brottet finns överhuvudtaget inte i Sverige.
Den diskussion som förs är huruvida otrohet ska ses som en provokation eller inte, när hedersrelaterade brott diskuteras.
Att reagera med våld på otrohet kan ses som ett hedersbrott.
Att samtidigt anse otroheten som en förmildrande omständighet fungerar inte
Om otrohet är kränkande eller inte är subjektivt. I det här fallet så är ju tydligen hustrun till mannen OK med deras relation. Hon vill tydligen ha honom kvar av bekvämlighet. Hon har egna relationer på sidan om
Då har jag svårt att se att han överhuvudtaget är otrogen. Jag skulle inte lägga någon skuld på någon av parterna.