Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Jag är förändrad efter aborten

Jag har alltid känt att jag nog inte kommer att skaffa några barn (är 30). Något intresse har helt enkelt aldrig funnits. Jag är i en relation med en kille som känner likadant.

Men så råkade jag bli gravid för ett år sedan. Förmodligen blev det ett "glapp" i p-pillrens effekt när jag var sjuk. Det fanns för mig inget alternativ än abort - jag ville ju inte ha barn, och omständigheterna hade känts fel oavsett (jag var långtidssjukskriven, relationen var för ny bland annat). Allt gick bra med aborten, som gjordes tidigt, och jag kände mig lättad precis efteråt. Men det höll inte länge. Snart började jag känna en sorg, som har hållit i sig i ett år nu. Jag har gråtit nästan varje dag och tänker dagligen på vem det var som jag valde bort. Kärleken jag hade kunnat uppleva. Även om aborten var tidig hann jag känna mig gravid, och sen dess är det som att något saknas i mig. Jag känner mig inte hel. För första gången ser jag bebisar, och även äldre barn, och blir glad, och kan känna mig avundsjuk när jag ser familjer som gör saker tillsammans.
    Jag hade aldrig trott att jag skulle känna så här, jag som aldrig velat ha barn och som var så säker på att detta var rätt sak att göra.

Samtidigt ser jag inte det jag känner nu som ett självklart tecken på att det var fel eller att jag borde försöka bli gravid igen.
    Jag tvivlar på att jag kan ge ett barn bra förutsättningar i livet. Jag tvivlar inte på att jag skulle älska mitt barn, men jag tvivlar på mig själv som mamma. Ansvaret och livsförändringarna skrämmer mig.

Ändå kan jag inte sluta känna som jag gör över aborten. Jag skäms över att jag sörjer, det känns som att jag inte "får" det när jag faktiskt valde detta själv.

Min kille vill fortfarande absolut inte ha barn. Vi har en fantastisk relation och han gör allt han kan för att stötta och trösta mig i denna sorg, även om han inte känner lika eller kan förstå. Hur vi gör om jag trots allt landar i att jag vill ha barn, vet jag inte. 

Har någon varit i samma situation och lyckats hitta sätt att hantera detta? Blev det barn till slut, eller höll ni fast vid att ni inte ville ha barn?

• Svar på tråden Jag är förändrad efter aborten
  • Anonym (Ledsen)

Tack för ditt omtänksamma svar! Vad glad jag blir att höra att allt ordnade sig så fint för dig till slut!
    Hur gammal var du när barnen kom?
    Kändes allt med graviditeterna bra?
    Jag är rädd att jag skulle uppleva en ny graviditet som ett trauma för att känslan är så förknippad med min jobbiga aborthistoria.
    Alla anledningar jag haft till att inte skaffa barn finns egentligen kvar. Men det är en känsla som väckts och som inte funnits tidigare.
    Och även om det börjat hända något i mig när jag ser bebisar, är det inte småbarnslivet jag längtar efter, utan den livslånga relationen med barnen.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (...) skrev 2023-05-05 09:09:17 följande:

Hur känns det nu, ts? Jag gjorde en abort som 25-åring och kände som du en tid efteråt. För mig gick känslorna över efter en tid, och jag är idag 44 och har fortfarande inga barn. Jag uppskattar barn i min närhet, men ångrar fortfarande inte mitt beslut eller att jag inte har några barn.

Hej!

Det är väl ganska oförändrat, egentligen.

Jag kan väl inte säga att jag direkt ångrar aborten, även om jag är ledsen över att jag behövde gå igenom det. Jag måste tro på att jag hade goda skäl att göra som jag gjorde i den situation jag var i.

Däremot finns det ju en hel del tankar på om jag ska tolka denna sorg som att jag egentligen vill ha barn, och om jag i så fall borde se till att ha bra förutsättningar. Eller om det "bara" innebär att det var tufft att gå igenom och känns sorgligt att ett liv inte fick börja, men att jag för den sakens skull inte måste vilja ha barn för det.

Jag vet inte än.
Svar på tråden Jag är förändrad efter aborten