• Anonym (TS)

Känner mig så udda

Jag går inte ihop med nån. Det bara skär sig. Inte så att vi blir ovänner men jag trivs inte i någons sällskap och alla tycker att jag är udda eller tråkig. Jag blir osäker i allas sällskap, t.om. min sambos. Jag vill ofta prata om saker på djupet. Sånt som intresserar mig mm. Avhandla saker ordentligt liksom. Min sambo är mer ytlig och berör saker på ytan, lite snabbt, är inte ett dugg analytisk och är sedan snabb att byta ämne. Jag får ofta kämpa för att behålla ämnet eftersom jag vill prata mer om det. Jag får aldrig mina behov tillgodosedda eftersom ingen jag träffat gillar att djudyka i ämnen. Känner mig så ensam på jobb också eftersom alla känns så ytliga och bara utbyter klicheer som man hört 1000 gånger förr. 

• Svar på tråden Känner mig så udda
  • Anonym (A)

Vilka ämnen är det du är intresserad av?

• StudierKemi

Jag har lite av samma problem. Det gäller inte bara hobbier utan det gäller sexlivet också, och matvanor också e.t.c. Folk tänker inte så ofta i samma bana som jag och det irriterar mig ibland, ja. Men jag märker att de också kan bli irriterade på mig i vissa stunder - Det är väldigt vanligt ska du veta, att vi folk reagerar så :) Man måste lära sig att nörda ner sig i ett ämne på egen hand. Min bror som är civilingenjör (vi har inte mycket gemensamt yrkesmässigt) brukar hålla mig sällskap på Teams och jag delar min skärm med honom så att han ser vad jag gör. Jag driver en egen blogg om kemi på kvällarna. Vi har ett sånt system för att jag anstränger mig mer då och jag njuter av hur mycket kemi-skrivande som jag får gjort då. Det är oerhört stimulerande. Jag behöver verkligen sällskapet för att hålla igång till 100%. 

Man kan alltså hitta vägar för att stimulera sin hjärna helt på egen hand. Jag ska ge fler exempel. I nuläget är jag singel, men den senaste mannen som jag var med, han gillade inte att ge mig or*lsex. Han var skön.... Och jag gillade hans tjocka hår (vilken fantastisk hårkvalité han hade), han hade det viktigaste (?) men jag ogillade att han inte gav or*lsex. Då fick jag köra hårt med mig själv emellanåt (samma princip som med understimulansen på hjärnan). Om folk inte kan ge dig vad du behöver så bara lös det på egen hand utan att förändra dem. När det gäller matvanor så kör jag ett eget race där med, det tillagas ofta 2 olika maträtter för att jag ska få min vilja igenom och känna mig nöjd. Jag är såå van att jag måste lösa mina behov SJÄLV utan någon annans inblandning. Jag försöker inte ens längre att förändra någon, men visst SKA mina behov bli tillgodosedda. Läs gärna:

www.familjeliv.se/forum/thread/82296970-vill-ni-att-jag-lagger-upp-en-av-mina-texter-om-kemi-till-er-om-kvave-n

• Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2023-03-17 18:26:31 följande:

Vilka ämnen är det du är intresserad av?

Inget speciellt. Det kan vara nyhetshändelser, något som kommer upp men som andra avhandlar ytligt på 15 sek medan jag vill prata mer om det.
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-17 18:34:18 följande:
    Inget speciellt. Det kan vara nyhetshändelser, något som kommer upp men som andra avhandlar ytligt på 15 sek medan jag vill prata mer om det.

Du får kanske acceptera att folk ser dig som udda, eller så får du lära dig att även prata om mer ytliga saker. Kommunikation sker på allas villkor, så att sitta och prata om nyheter ingående varje dag är nog inget som lockar folk. 

Jag känner inte igen mig riktigt. På min arbetsplats och även hemma och med vänner kan vi prata om både högt och lågt. 

• Tukt

Udda känner sig väl alla, när man finns i fel sammanhang, med fel sällskap. I vissa fall är det kanske få sällskap som matchar ens "udda" sidor. Men de finns ju.
    Där tycker jag folk är generellt dåliga på att ta ansvar för sig själva. Inte sällan här på Familjeliv att någon ondgör sig över sin partners (exempelvis) sexistiska beteende. Men någon stans blev ju denna i hop med en sexist. Svårt vara förvånad då.

• Anonym (TS)
    Tukt skrev 2023-03-17 18:50:15 följande:

Udda känner sig väl alla, när man finns i fel sammanhang, med fel sällskap. I vissa fall är det kanske få sällskap som matchar ens "udda" sidor. Men de finns ju.
    Där tycker jag folk är generellt dåliga på att ta ansvar för sig själva. Inte sällan här på Familjeliv att någon ondgör sig över sin partners (exempelvis) sexistiska beteende. Men någon stans blev ju denna i hop med en sexist. Svårt vara förvånad då.

Jag ondgör mig inte för min sambos beteende. Min sambo däremot tycker att jag är konstig som kan titta på samma film eller youtube video flera gånger. Det verkar vara ett problematiskt beteende vilket gör att jag döljer det.
  • Mackan1978

Jag kan vara din vän, jag gillar djupa samtal

• Anonym (TS)
    Mackan1978 skrev 2023-03-17 19:02:09 följande:

Jag kan vara din vän, jag gillar djupa samtal

Tack men jag söker inte riktigt vänner på det viset. Skulle inte våga träffa någon från nätet. Men tack ändå!
  • Tukt
    Anonym (TS) skrev 2023-03-17 18:57:56 följande:
    Jag ondgör mig inte för min sambos beteende. Min sambo däremot tycker att jag är konstig som kan titta på samma film eller youtube video flera gånger. Det verkar vara ett problematiskt beteende vilket gör att jag döljer det.
    Menade inte att du ondgjorde dig, utan mer det att man i största möjliga mån måste försöka omge sig med människor man matchar med.
  • Freddie K

Jag känner lite samma faktiskt. Jag går inte ihop med folk oftast. Det är inte det att jag är svår. Jag är bara inte intresserad av folk, men när jag väl blir det så blir jag det jättemycket! Med vissa vill jag prata om djupa saker med. Med andra vill jag inte prata alls med.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Känner mig så udda