Jag har lite av samma problem. Det gäller inte bara hobbier utan det gäller sexlivet också, och matvanor också e.t.c. Folk tänker inte så ofta i samma bana som jag och det irriterar mig ibland, ja. Men jag märker att de också kan bli irriterade på mig i vissa stunder - Det är väldigt vanligt ska du veta, att vi folk reagerar så :) Man måste lära sig att nörda ner sig i ett ämne på egen hand. Min bror som är civilingenjör (vi har inte mycket gemensamt yrkesmässigt) brukar hålla mig sällskap på Teams och jag delar min skärm med honom så att han ser vad jag gör. Jag driver en egen blogg om kemi på kvällarna. Vi har ett sånt system för att jag anstränger mig mer då och jag njuter av hur mycket kemi-skrivande som jag får gjort då. Det är oerhört stimulerande. Jag behöver verkligen sällskapet för att hålla igång till 100%.
Man kan alltså hitta vägar för att stimulera sin hjärna helt på egen hand. Jag ska ge fler exempel. I nuläget är jag singel, men den senaste mannen som jag var med, han gillade inte att ge mig or*lsex. Han var skön.... Och jag gillade hans tjocka hår (vilken fantastisk hårkvalité han hade), han hade det viktigaste (?) men jag ogillade att han inte gav or*lsex. Då fick jag köra hårt med mig själv emellanåt (samma princip som med understimulansen på hjärnan). Om folk inte kan ge dig vad du behöver så bara lös det på egen hand utan att förändra dem. När det gäller matvanor så kör jag ett eget race där med, det tillagas ofta 2 olika maträtter för att jag ska få min vilja igenom och känna mig nöjd. Jag är såå van att jag måste lösa mina behov SJÄLV utan någon annans inblandning. Jag försöker inte ens längre att förändra någon, men visst SKA mina behov bli tillgodosedda. Läs gärna:
www.familjeliv.se/forum/thread/82296970-vill-ni-att-jag-lagger-upp-en-av-mina-texter-om-kemi-till-er-om-kvave-n