• Mandel

Vilka köper en begagnad bil?

Senast jag ville köpa mig en ny bil asgarvade säljaren åt mig och berättade även mina önskemål för sina säljarkollegor som också skrattade så gissa om jag inte köpte någon ny bil utan behöll den jag redan hade.

Ville ha en ny BMW bakhjulsdriven, manuell, mekanisk handbroms, dragkrok och ett gäng hästkrafter.

De ville inte sälja manuell eftersom det inte finns någon andrahandsmarknad för det, så redan när de säljer nya bilar tänker de på hur det ska gå att sälja den igen om några år så väldigt många människor köper begagnade bilar och jag ser inget som helst fel i det.
    Alla får väl göra som de vill. X-särbon vägrade nya bilar eftersom han älskar att skruva och greja själv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (De kloka) skrev 2023-04-04 13:03:12 följande:
    Porsche och några få andra tillverkare har insett att det finns kundkategorier som föredrar manuell låda.
    Jag håller med dig om mekanisk handbroms. Men det vet jag inte om ens Porsche har nu för tiden?

F ö är väl Porsche sett över tid, om man väljer rätt modell, en av de extremt få bilar som man kan köpa fabriksny utan att den drabbas av värdeminskning.
    En sådan, av rätt modell, kan faktiskt vara en investering, inte bara att investera i upplevelsen och nöjet utan också ett av extrem få undantag som kan vara en investering också rent ekonomiskt. Gärna då med manuell låda!
    Jag har under åren ägt ett par stycken, dock inte i dag (tyvärr...). Om jag ser rent objektivt på det så kanske dessa har varit de mest robusta och hållbara bilarna, haft mycket god produktkvalitet, och erbjudit ett ekonomiskt bra ägande. Relativt dyra i drift och service men har inte tappat i värde vilket gott och väl vägt upp de dyra driftkostnaderna.

Om man gillar elbilar så är min bedömning att Porsche är för närvarande en av världens absolut bästa tillverkare av elbilar (kanske den bästa?).
    Den där populära jänkaren som börjar på T och är lite muskig klarar inte en jämförelse. De går inte att jämföra ens på samma dag och skillnaden är så stor så det handlar liksom om skilda planeter, kanske olika solsystem.
    (Den där muskiga jänkaren är en riktigt kass bil på flera plan, för mig obegripligt att så många är så okunniga att de köper den...).
    För mig är det givet att tillverkare som t ex Toyota, BMW, Mercedes och Porsche utvecklar och säljer mycket bättre bilar än den där muskiga jänkaren.

Har bytt jobb och börjat åka buss om dagarna så är numera inte supersugen på att byta bil och att lägga miljonen på en bil som ändå bara står i garaget typ 300 dagar om året lockar inte. Då behåller jag hellre pengarna på kontot.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?