• Sat 18 Mar 2023 08:30
    5227 visningar
    4 svar
    4
    5227

    Så orolig för min sambo, lungsjukdom?

    Hej ! Måste fråga vad ni tro?  blev dönervös  för sambon, han har blivit kallad att träffa fysioterapeut, ssk och läkare på lungmottagningen, i journalen har de skrivit lungfibros följt av ett frågetecken, är inte det jättefarligt ? 😔
     
    Han har alltså gjort en skiktröntgen i måndags då han efter senaste förkylningen blir andfådd av ingenting och hostar. Han har varit mkt värre tidigare, dvs flåsade av att bara gå till toaletten men det har sakta blivit bättre.

    Alla provsvar annars bra och han har inga andra symptom.

    I journalen står det: knaster i lungorna, generelle interstitiella förändringar i hela lungfälten men mer avgränsbart basalt vänster lunga.

    Jag går sönder av oro känner jag och han har inte tid förrän i mitten av april.

    I
     
  • Svar på tråden Så orolig för min sambo, lungsjukdom?
  • Sat 18 Mar 2023 12:07
    #1

    Jo det är väldigt allvarligt om han har det. Om han röker så måste han sluta NU.

    www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/lungsjukdomar/lungfibros/

  • Sat 18 Mar 2023 12:08
    #2

    Nej han slutade röka 2015.


  • Sat 18 Mar 2023 12:12
    #3

    Ja det är en allvarlig sjukdom. Den går inte att bota men Kan bromsas och lindras. Därför fysioterapeuten kopplas in.

  • Sat 18 Mar 2023 12:13
    #4

    Han har inte fått diagnosen lungfibros utan det står ett frågetecken efter i journalen. Men jag är så orolig.


Svar på tråden Så orolig för min sambo, lungsjukdom?