• Anonym (Hannah)

Blir tokig av att inte sova

Min depression medför dessvärre att sömnen kraschat. Har fått propavan som jag kan ta med mirtazapin för att bli trött. Men dessa ger mig sjukt mycket mardrömmar så jag vaknar helt kallsvettig och kan inte somna om. Har även Imovane men dessa sover jag kanske 3-4 timmar på. Vad använder ni andra med sömnproblem? 

• Svar på tråden Blir tokig av att inte sova
  • Anonym (John Blund)

Jag vet hur det är att ha svårt att sova. Jag tycker att medicin ska vara absolut sista utväg just på grund av biverkningar.

Vad har du testat förutom medicin?
    Jag tycker det hjälper att somna när jag tar hand om min hälsa och mitt hem så gott som möjligt.
    Saker som påverkar så att jag lättare somnar:

1. Minst en kort promenad om dagen.
    2. Städa sovrummet
    3. Vädra
    4. Tänka på att äta tillräckligt och dricka tillräckligt med vatten
    5. Skriva ner saker som oroar mig och eventuellt lösningar så att jag slipper tänka på det när jag försöker slappna av
    6. Sätt mobilen på energisparläge eller liknande. Skärmen blir tråkig att kolla på så att jag tvingas bort från den. :)

• Anonym (Hannah)

Just nu vågar jag inte testa utan tabletter eftersom kroppen är så uppstressad och jag får ångest av att veckorna går utan att jag fått sova ordentligt en enda natt. Detta kom tillsammans med depressionen, innan dess hade jag inga problem med att sova. Det enda jag oroar mig för är att detta aldrig ska ta slut? tankarna bara snurrar. Jag har liksom blivit rädd för detta tillstånd jag hamnat  och det gör inte saken bättre. 

• Anonym (Sjuksköterska)

Mirtazapin brukar vara den medicin som resulterar i mardrömmar. 
    Jag hade tagit Propavan i kombination med Imovane.

Mvh sjuksköterska

• Anonym (Sjuksköterska)

Dessutom har du hamnat i en ond mental cykel. Försök att successivt släppa ångest och oro för sömnen. En sak jag verkligen tror på, det är att sömnen kommer att bli bra för dig igen. Låt processen ha sin gilla gång!

• Anonym (John Blund)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-18 11:38:29 följande:

Just nu vågar jag inte testa utan tabletter eftersom kroppen är så uppstressad och jag får ångest av att veckorna går utan att jag fått sova ordentligt en enda natt. Detta kom tillsammans med depressionen, innan dess hade jag inga problem med att sova. Det enda jag oroar mig för är att detta aldrig ska ta slut? tankarna bara snurrar. Jag har liksom blivit rädd för detta tillstånd jag hamnat  och det gör inte saken bättre. 

Jag förstår hur det känns. Jag tycker mina egna ångestkänslor minskat av fokus på promenader, dricka vatten, tänka på att äta mat, städa hemma. 

Vad är det du tänker på? Har du provat det jag tipsade om, att skriva ner på ett papper vad som oroar dig och ev. lösning på problemet så att du inte känner att du måste ha allt i huvudet?
  • Anonym (Kombinera?)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2023-03-18 11:44:18 följande:

Mirtazapin brukar vara den medicin som resulterar i mardrömmar. 
    Jag hade tagit Propavan i kombination med Imovane.

Mvh sjuksköterska

Går det verkligen att kombinera dessa två? Jag har för mig att det står i FASS att olika sömnmediciner inte ska kombineras. Jag testade propavan (en tablett) och Imovane (3,75mg) tillsammans en gång och sov 18 timmar det var som att sövas ner inför en operation. När jag vaknade hade jag bultande huvudvärk och det kändes som att jag var kraftigt bakis. 
  • Anonym (Hannah)

Tack för era tips! 

Jag ska testa propavan/Imovane inatt, pallar inte fler mardrömmar?

• Anonym (Hannah)
    Anonym (John Blund) skrev 2023-03-18 11:49:09 följande:
     Jag förstår hur det känns. Jag tycker mina egna ångestkänslor minskat av fokus på promenader, dricka vatten, tänka på att äta mat, städa hemma. 

Vad är det du tänker på? Har du provat det jag tipsade om, att skriva ner på ett papper vad som oroar dig och ev. lösning på problemet så att du inte känner att du måste ha allt i huvudet?
    Jag tänker främst på hur länge detta kommer pågå och stressar enormt över det. Panik och oro över att inte kunna slappna av. Över att vara sjukskriven och att jag måste bli bra snart. Vet ju att detta gör att allt hålls igång, ändå lyckas jag inte acceptera och komma till ro.
  • Anonym (Grönt)

Medical marijuana

• Anonym (Hannah)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2023-03-18 11:46:15 följande:

Dessutom har du hamnat i en ond mental cykel. Försök att successivt släppa ångest och oro för sömnen. En sak jag verkligen tror på, det är att sömnen kommer att bli bra för dig igen. Låt processen ha sin gilla gång!

Tack för pepp, jag hoppas innerligt det vänder snart.
Svar på tråden Blir tokig av att inte sova