Har du träffat en antisocial/psykopat?
Jag undrar om någon mött en psykopat eller någon med antisocial personlighetstörning någon gång? Alltså diagnosticerad på riktigt
Jag undrar om någon mött en psykopat eller någon med antisocial personlighetstörning någon gång? Alltså diagnosticerad på riktigt
Ja. Jag har,
Träffat en riktigt otäck psykopat när jag var lpt- inlagd på psyket. Han var inte smart (inte som på film) väldigt explosiv, ville han något och inte fick det direkt blev han hotfull/våldsam, korkad, elak och helt obrydd om andra än sig själv. Hade suttit på rättspsyk. Upprepade misshandlar, våldtäkt, rån, mordförsök. Över 2m lång, kraftigt överviktig och så jäkla otäck.
Tom personalen var rädda för honom och jag höll mig så långt bort jag kunde. Han tafsade, hotade och försökte utpressa mig till att ha sex med honom. Jag fick byta avdelning vilket jag är väldigt tacksam för.
Ja, i mitt yrke. Samt är jag nog även uppvuxen med en utan diagnos. Nåt särskilt du vill fråga?
3 psykopater. Alla 3 fick sina diagnoser första gången de dömdes för brott. Den otäckaste och farligaste av dem dog tack och lov i förtid. När han dött hittade de bomber han tillverkat själv. Han brände ner ett hus också, för att hämnas på någon han var arg på.
De finns mitt i bland oss, men det är tur att de inte är så många i alla fall.
Några narcissister har jag också träffat, men de får sällan någon diagnos. Det går inte att tvinga dem till utredning om de inte begått brott.
1) Hur har de varit som personer?
2) Verkar de sådär intelligenta?
3) Kan de verka empatiska?
4) Ljuger de mycket?
5) Är de narcissistiska?
6) Ni som jobbat med den hur kom det sig?
7) Är alla psykopater kriminella?
8) Vad fick du för uppfattning om dem?
9) Är de hämndlystna?
10) Dramatiska?
11) Fungerar i samhället
12) Gjort andra illa?
13) Har någon råkat illa ut av dem
14) Hur är kvinnliga psykopater? varför pratar man inte om dem?
1) Obehagliga, inte för det de gör för de kan vara supertrevliga men man får någon magkänsla att npt inte står rätt till
2) Nej, jag tycker inte det. De kan spela smarta men synar man dem så säger de det du vill höra. Inte vad de egenttligen tycker
3) De har sk kognitiv empati dvs de kan veta vad en annan känner men inte känna det själv. De vet vad de skall säga om någon slår sig, men de känner inte in det såsom vi andra
4) Väldigt mycket, och överdriver. Även lögner sig inte gynnar dem. Och känner man inte empati och saknar samvete så blir ju inte sanningen så viktig som den är för andra.
5) Ja mer eller mindre, de personlighetstörningarna går lite i varandra.
6) De diagnosticerade jag mött har haft LRV, alltså kriminella med vissa skyldigheter. Även mött när de sökt för annat såsom missbruk.
7) Nej, jag antar att det i de fallen är att de lyckats få självkontroll och dels ser att kriminalitet inte gynnat dem. Bristen på samvete, moral osv finns ändå.
8) De via jobb? Hade jag inte vetat via pappret så hade det inte synts. Trevliga människor som lyckas beröra. Någon grät som ett litet barn rätt hjärtskärande. Man tyckte synd om personen. Men brottsregistet mm sa annat än att det var en olycklig person. Skulle gissa att gråten om det inte var spel var att hen tyckte synd om sig själv.
9) Mycket, inte som i skräckfilmerna men nog hämnas de. skall man gå till relationspsykopaterna dvs de som har alla kriterier utom kriminalitet så kan de vara subtila. Tar reda på personens största skräck av spelad omtanke, för att sedan utsätta personen för det. Vanligt att se hos kvinnor på kvinnojourer. Där fysiska misshandeln inte varit värst, utan den psykiska nedtryckningen, manipulationen och straffen som ofta är det de vet att personen inte han hantera.
10) En del verkar rätt obrydda, men min upplevelse är att de gillar drama som de själva skapat. Men projicerar på andra, där kommer narcissismen in.
Säg att mannen varit otrogen, frun blir sårad och undrar? mannens försvar kan vara och sucka och säga att hon skapar drama och osämja. Dvs han projicerar över det på henne.
11) En del och på vissa plan. En del är charmiga och extremt extroverta andra introverta och kör sina grejer i tystnad mer dolt. Studerar man dem närmre ser man att de är destruktiva på många sätt. Och att bristen på empati skapar svårigheter.
12) Fysiskt så inte alla, psykiskt så ja. Under fasaden är det inte så trevligt. Så kan vi säga.
13) Ja, av alla. Både de diagnosticerade och de jag nämnde som själva trodde det, i plural.
14) Främst kanske för att diagnosen oftast inte sätta föränn ett brott begåtts. Och där leder männen statistiken. Kvinnor sägs vara mer sexuellt utåtagerande, dramaqueens och mer subtilt manipulativa men det kan männen också vara.
Hoppas det var till en liten hjälp
Tack för ett utförligt svar. Men det gav mig några följdfrågor förutom mer kunskap.
1) Är det speciella personer dessa dras till?
2) Finns det många odiagnostiicerade?
3) Jag har läst om Narcissism jag tycker de är lika. Och grandiosa. Vad tycker du?
4) Vet de att de själva är psykopater eller Natcissister?
5) Jag har som du förstår haft ett förhållande med en sådan person. Om du skulle ge ett råd vad är det?
6) Har du träffat en Narcissist? hur tyckte du det var?
7) Hur skaffar man info och vad behöver man för utbildning för att få jobba med sånt?
Jag med...
4) Ljuger de mycket?
5) Är de narcissistiska?
9) Är de hämndlystna?
10) Dramatiska?
11) Fungerar i samhället
12) Gjort andra illa?
Det går många myter om psykopater. Att de är 100% kalkylerande och har noll empati. Det är oftast inte sant. Det finns psykopater som har empati för vissa individer eller i vissa situationer, alltså känslomässig empati, att de kan känna medlidande. Sedan kan de ha noll empati och vara totalt iskalla mot andra eller i vissa situationer, även beroende på hur de mår vid tillfället.
4) Ljuger de mycket?
5) Är de narcissistiska?
9) Är de hämndlystna?
10) Dramatiska?
11) Fungerar i samhället
12) Gjort andra illa?