• Anonym (U)

    Psykiatrin

    Jag är patient hos öppenpsykiatrin. gått På några läkarbesök. Olika läkare varje gång. Fått 2 olika mediciner mot ångest. Blivit nekad starkare medicin som stensolid.

    nu har jag extrem ångest och känner Mig apatisk. Pga att jag har väldigt svår ångest kring damm/smuts och de ska göra ett arbetet i min lgh nästa vecka som det kommer bli damm av och jag har inget val. 


    Kan jag skriva till psykiatrin och be om stensolid. är det en acceptabel sak att göra? kan inte tänka klart just nu. Det är bara 3-4 stycken som behövs. det är en begränsad tid. Tror ni de kommer säja ja? Eller kommer de säga jag ska gå till psykakuten eller något sånt? 

  • Svar på tråden Psykiatrin
  • Anonym (E)
    Anonym (U) skrev 2023-03-18 21:01:11 följande:

    Jag har läst mycket om olika mediciner och stensolid verkar ge mycket effekt

    Jag äter antidepressiva och en till medicin. Men det är inte tillräckligt när saker händer som triggar ångesten 


    Vilka mediciner har du mot ångesten? Atarax verkar vara standard, finns i rätt starka doseringar om man behöver det.
  • Sanna43
    Anonym (Terapi) skrev 2023-03-18 21:07:04 följande:
    Om du har läst mycket, så borde du veta att det heter Stesolid.

    Att utsätta sig för ångestfyllda situationer är precis vad du kommer att rekommenderas göra i terapi, för att till sist komma över ångesten. Sorry att jag låter hård, men du kommer inte att få Stesolid. Vare sig i öppenvården eller på akuten.

    Sök terapi på annat håll under tiden. Kostar vanlig patientavgift. Lycka till!

    Att utsätta sig är bra. Men det ska ske gradvis. Så om en person tex är jätterädd för bakterier och vanligtvis inte ens vågar ta på saker så ska denne ej gå direkt från det till att tvingas tex besöka en ladugård. I detta fall är ts helt klart ej redo att utsätta sig

  • Anonym (U)
    Anonym (E) skrev 2023-03-18 21:12:16 följande:
    Vilka mediciner har du mot ångesten? Atarax verkar vara standard, finns i rätt starka doseringar om man behöver det.
    Antidepp i kombination med quentapin. samt lergigan
  • Anonym (Bgbf)
    Anonym (U) skrev 2023-03-18 21:01:11 följande:

    Jag har läst mycket om olika mediciner och stensolid verkar ge mycket effekt

    Jag äter antidepressiva och en till medicin. Men det är inte tillräckligt när saker händer som triggar ångesten 


    Okej men prata om din läkare om det. Jag har stesolid. Haft dem i flera år. Men det är inget man kan ta varje dag utan bara när man absolut måste. Helst aldrig. Bästa vore om du kan prova icke narkotikaklassad medicin först som tex Atarqx eller Lergigan. De brukar börja med dem ändå. Så var det inte för mkt så inte säkert det blir så för dig heller men, man brukar oftast försöka med det först. 


    Terapi vore bra iallafall.


    Men hur äter du? Tränar du något? 

  • Anonym (Bgbf)

    Har du ocd? Isåfall kan du fundera på om dina besvär kom plötsligt för då kanske du haft/har PANS/PANDAS, dvs uppkommen ångest oxh tvång av tidigare infektioner som tex halsfluss. Det hade jag nämligen. Inga antidepressiva hjälpte därför .

  • Anonym (Terapi)
    Sanna43 skrev 2023-03-18 21:19:04 följande:

    Att utsätta sig är bra. Men det ska ske gradvis. Så om en person tex är jätterädd för bakterier och vanligtvis inte ens vågar ta på saker så ska denne ej gå direkt från det till att tvingas tex besöka en ladugård. I detta fall är ts helt klart ej redo att utsätta sig


    Har inte påstått att TS är redo. Säger att det är en del av terapin som hon verkligen behöver. Har själv OCD, så vet hur det känns. Men nej, hon kommer inte att få Stesolid för det. Och jag tror att TS kommer att klara det trots allt. Att ta tabletter kommer bara att göra henne trött ändå. Ångesten kommer att finnas kvar. Det finns ingen enkel lösning på ångest.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Terapi) skrev 2023-03-18 21:33:15 följande:
    Har inte påstått att TS är redo. Säger att det är en del av terapin som hon verkligen behöver. Har själv OCD, så vet hur det känns. Men nej, hon kommer inte att få Stesolid för det. Och jag tror att TS kommer att klara det trots allt. Att ta tabletter kommer bara att göra henne trött ändå. Ångesten kommer att finnas kvar. Det finns ingen enkel lösning på ångest.
    Det finns jättebra mediciner som tar bort ångest så det där är bara skitsnack. Men det är nästan omöjligt att få utskrivet. 
  • Anonym (Bgbf)
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-18 21:46:16 följande:
    Det finns jättebra mediciner som tar bort ångest så det där är bara skitsnack. Men det är nästan omöjligt att få utskrivet. 
    Jaså vilka då? tex
  • Anonym (Bgbf)

    Har själc gått i psykiatrin i 15 år så det där vore intressant  sa ny att vet. Enda som funkade för mig var Ipren. Just för pandas.

  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Bgbf) skrev 2023-03-18 21:52:31 följande:
    Jaså vilka då? tex
    Benzo och Lyrica 
  • Soryu
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-18 17:56:05 följande:

    De kommer säga nej, psykakuten kommer också säga nej. Tyvärr förstör missbrukare för vanligt psykiskt sjuka. Det är otroligt svårt att få benzo preparat först måste du testa dig igenom alla antidepressiva och allergimediciner. 


    Det handlar inte bara om att missbrukare förstör för andra, utan också för att risken för att behandlingen i sig leder till en beroendeproblematik är ganska stor. Med tiden förlorar substanserna sin effekt och det brukar behövas högre doser. Det är helt enkelt inga bra läkemedel för långtidsbehandling.
  • Anonym (Matilda)
    Soryu skrev 2023-03-18 22:24:07 följande:
    Det handlar inte bara om att missbrukare förstör för andra, utan också för att risken för att behandlingen i sig leder till en beroendeproblematik är ganska stor. Med tiden förlorar substanserna sin effekt och det brukar behövas högre doser. Det är helt enkelt inga bra läkemedel för långtidsbehandling.
    Det står i trådstarten att ts vill ta dem under en kortare period så varför tar du upp långtidsbehandling? Risken är väldigt liten att man blir beroende efter tre tabletter  hinner definitivt inte bygga upp tolerans på så få tabletter. 
  • Soryu
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-18 22:46:36 följande:
    Det står i trådstarten att ts vill ta dem under en kortare period så varför tar du upp långtidsbehandling? Risken är väldigt liten att man blir beroende efter tre tabletter  hinner definitivt inte bygga upp tolerans på så få tabletter. 
    Jo men jag pratar om varför vi läkare är restriktiva med preparaten över huvud taget.
  • Anonym (Matilda)
    Soryu skrev 2023-03-18 23:02:46 följande:
    Jo men jag pratar om varför vi läkare är restriktiva med preparaten över huvud taget.
    Man måste kunna få dem under en kortare period om det är en akut situation, varför finns de överhuvudtaget om ingen får ta dem? Sen ska läkare inte skriva ut dem på slentrian det ska finnas en plan. 
  • Soryu
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-18 23:28:37 följande:
    Man måste kunna få dem under en kortare period om det är en akut situation, varför finns de överhuvudtaget om ingen får ta dem? Sen ska läkare inte skriva ut dem på slentrian det ska finnas en plan. 
    Ja visst. Det är klart att man kan använda dem under en kort period, det säger jag inte alls emot. Jag försöker bara förklara att vi är restriktiva inte bara pga "missbrukare som förstör för andra" utan också för att preparaten ju är kraftigt vanebildande även hos personer som inte alls har någon missbruksproblematik.
  • Anonym (Matilda)
    Soryu skrev 2023-03-19 00:04:21 följande:
    Ja visst. Det är klart att man kan använda dem under en kort period, det säger jag inte alls emot. Jag försöker bara förklara att vi är restriktiva inte bara pga "missbrukare som förstör för andra" utan också för att preparaten ju är kraftigt vanebildande även hos personer som inte alls har någon missbruksproblematik.
    Vissa läkare verkar tro att man blir tung blandmissbrukare efter första tabletten och kommer skjuta upp heroin på Plattan nästa dag så är det inte. Jag ser det såhär det är bättre att ta benzo vid några få tillfällen än att ta livet av sig döden går inte att återhämta sig från. 
Svar på tråden Psykiatrin