• Sat 18 Mar 2023 19:52
    4911 visningar
    7 svar
    7
    4911

    Tremor/skakningar

    Hej!
    Söker efter personer med ET/tremor. Hade varit så fint att få utbyta tankar och erfarenheter med någon i samma situation.
    Skriv gärna till mig.
    Hälsning Carl 46
  • Svar på tråden Tremor/skakningar
  • Anonym (Py)
    Sat 18 Mar 2023 21:14
    #1

    Hej! Jag har detta sedan 25 årsåldern ca. Fått Inderal och när det inte hjälpte, botox. Tyckte de långtidsverkande Inderalkapslarna som försvann från marknaden hjälpte bättre än tabletterna jag har nu som komplement till injektionerna. Mina skakningar påverkar huvudet så sprutorna sätts i nacke och hals. 

  • Sat 18 Mar 2023 23:52
    #2

    Här kommer positiva nyheter för alla med ET!
    Jag bifogar länk till en artikel:
    https://svenska.yle.fi/a/7-10013857

  • Anonym (CU)
    Sun 19 Mar 2023 07:26
    #3

    Här får ni se hur den nya behandlingen av ET går till!
    Helt otroligt och hoppas den kommer till Sverige snart.
    Bifogar en länk:

    ">



  • Anonym (CU)
    Sun 19 Mar 2023 07:53
    #4

    Hej Py!
    Härligt att du har som mål att springa. Det kommer du klara av framöver! Ok. Förstår att det inte var lätt beslut med operationen?men samtidigt vill du kunna komma igång o bli mer aktiv o springa o antar att det var din enda chans?Skönt att du har Fysio att se fram emot under din sjukskrivning. Jag har oxå alltid arbetat heltid men att gå o spänna sig hela dagarna på jobbet, tar på krafterna. Jag har berättat för en person på jobbet om min tremor. Jag skäms faktiskt över mina skakningar o är inte redo att berätta för fler i nuläget. Modig du är som klarat av att berätta på jobbet.
    Jag har alltid försökt vara noggrann med min träning o springer bla. regelbundet.
    Jag har även alltid varit ute i Naturen mkt o fiskar. Här kan jag verkligen koppla av efter all anspänning i vardagslivet?
    Mina skakningar i händerna syns knappt o jag har hittat olika strategier för att få vardagen att fungera. Är väldigt noga med maten o sömn o undviker att stressa o koffein?unnar mig en i alla fall kaffe på morgonen😊. Mitt problem blir som störst vid gemensamma måltider. Jag är en väldigt lugn person o inte mkt som stressar mig?men när pulsen går upp o jag spänner mig vid måltiderna, så ökar mina skakningar! Tidigare hjälpte Inderal i sådana situationer, men inte nu?min strategi är nu att undvika gemensamma måltider. Vilket är så tråkigt o missa allt social?
    Det är några få personer som jag känner mig trygg med o då funkar det att äta med dem?

  • Anonym (CU)
    Sun 19 Mar 2023 07:59
    #5

    Ser att det kommit ? på fel ställen i min text
    Ni får bortse från det😊

  • Anonym (Py)
    Wed 22 Mar 2023 14:15
    #6

    Kom på: I perioder när jag haft stora problem m ryggen (som alltså är stelopererad nu och varför jag är sjukskriven) har jag gått på mediyoga, vilket också hade effekt på skakningarna och smärtan det medför Glad

  • Tue 11 Apr 2023 21:17
    #7
    har någon provat söka ersättning för ET hos försäkringsbolag? Som invaliditet eller liknande?
Svar på tråden Tremor/skakningar