Inlägg från: Anonym (Pappis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (K) skrev 2023-03-18 22:22:29 följande:
    Tycker det låter som en rätt ok överenskommelse. Bidrar hon lite mer till mat, presenter och dyl till familjen för de pengar hon har över eller är det rena fickpengar för henne?
    Jag vet inte exakt vad hon gör för pengarna men hon handlar mat och betalar för sin katt. Dock gnäller hon på att hon har det sämre ställt ekonomiskt för att hon bor med mig. Hon skulle ha det bättre om hon bodde själv vilket jag tycker låter konstigt. Jag tror det skulle vara tvärtom då vi har två småbarn också. 
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (H) skrev 2023-03-18 22:47:30 följande:

Beror på hur snygg hon är. 

Kan du köpa en yngre / snyggare kvinna med pengarna eller ej?

Haha, nu tänker jag inte så. Min sambo är mamma till våra barn och det blir ingen annan. Det är klart att jag kan få någon yngre/snyggare om jag vill men jag är inte intresserad. Min sambo är på något sätt den vackraste för mig för jag älskar henne.
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Sfinx) skrev 2023-03-18 22:52:34 följande:

Kan du hjälpa henne via ditt jobb? Få in henne som din assistent att hjälpa dig på jobbet så får ni halva din lön var? Kan du hjälpa henne att utbilda sig till ditt yrke och få in en fot via dig sedan i arbete så hon också får samma lön som dig? Kan du så kan väl hon göra samma sak och få samma lön som du?

Eller?

Mitt yrke kräver att man är duktig på analytiskt tänkande och på matematik. Sen ska man ha kunskaperna som hör till. Tyvärr är min sambo urusel på matematik och mitt arbete är rena grekiskan för henne.

Jag har däremot gett henne erbjudanden om arbete eller föreslagit utbildningar. Tyvärr så har hon inte ens sökt jobben. Hon började en utbildning som hon hoppade av utan att ens prata med mig. Hon har även hoppat av andra utbildningar tidigare innan vi träffades.

• Anonym (Pappis)
    Jemp skrev 2023-03-18 22:59:39 följande:

Har man ett såpass långt och seriöst förhållande att man har två gemensamma små barn tycker jag det är rimligt att ha samma levnadsstandard faktiskt.

Sen beror ju mycket på omständigheter också. 

Vi har samma levnadsstandard vad jag vet. Hon får allt hon vill ha. Men vi är båda väldigt sparsamma med vad vi köper. Sen vet jag egentligen inte vad hon gör för pengarna hon har över mer än att hon köper mat och sånt då och då.
  • Anonym (Pappis)
    Aniiee skrev 2023-03-18 22:59:50 följande:

Får hon aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning? På summan låter det som det senare, och det betyder ju att hon har någon sjukdom eller funktionsnedsättning. Och i så fall, varför har hon inte bostadstillägg? Då det inte är detsamma som bostadsbidrag påverkar inte din inkomst på samma sätt. Också därför hon skulle ha det bättre ekonomiskt om hon bodde ensam, även med barnen, då hon skulle gå det mesta av hyra betald.

Nysta lite i den änden, TS. 

Hon får aktivitetsstöd. Summan är låg för att hon varit arbetslös i många år.

Bostadstillägg är ju bara för de med funktionsnedsättning.

Jag är mycket tveksam till att hon skulle få det bättre ekonomiskt om hon bodde ensam. Vi har aldrig problem med ekonomin då vi har runt 10000 kr över varje månad. Jag vet många ensamstående mammor som har stora bekymmer nu med ekonomin.

Förutom det skulle hon ju tvingas bo i en liten lägenhet (bostadsbidrag ger max 6500 kr i månaden) eller lägga mer av inkomsten på hyra. Hon kanske skulle kunna gå till socialtjänsten och få bidrag. 

Men visst. Hon skulle få mer pengar på sitt konto än vad hon har idag. Skillnaden är att hon skulle få betala mycket mer också.

Men skulle hon vilja bo i ett stort radhus och ha bil så som idag så skulle hon knappast ha det bättre ekonomiskt som ensamstående...

• Anonym (Pappis)
    Anonym (Tia) skrev 2023-03-18 23:40:49 följande:

Och det oavlönade jobbet? Vem lagar mat, hämtar lämnar barn, städar, tättar, har koll på barnens scheman, läxor och vänner? Vem anordnar kalas och köper presenter? Vem har koll på födelsedagar och inhandlat kläder?

detta måste ju såklart också vägas in i kalkylen.
    Gör du mesta dels av detta så bör ni sätta er ner och ha ett ordentligt snack.

Hon gör mer där då hon är hemma om dagarna. Men jag gör ganska mycket också: lämnar barnen, städar, tvättar, diskar, handlar allt från presenter till möbler, hjälper till med det mesta. Oftast jag som lagar mat. Hon har mer hand om kläder, disk, mm då hon hinner med mer när hon är hemma.

Tycker det är rätt så balanserat med tanke på att hon är arbetslös. Jag är ingen latmask iaf.

• Anonym (Pappis)
    Jemp skrev 2023-03-19 08:20:11 följande:
    Ok men inte gemensam ekonomi utifrån det du skriver? Vad är det som skaver?

Och som sagt, hur mycket mat är det hon köper?  
    Vi har gemensam ekonomi. Eller vad är det som säger att vi inte har det? *nyfiken*

Det som skaver är att hon klagar. Hon säger att hon skulle ha mer pengar om hon bodde själv. 

Däremot finns det inget krav från min sida att hon handlar mat för de pengar hon har över. Men jag vet att hon gör det till viss del. 
  • Anonym (Pappis)
    Aniiee skrev 2023-03-19 17:50:21 följande:
    Är du säker? Om hon varit arbetslös i många år så borde dagarna vara slut för länge sen, och innan de skulle summan sjunka till endast en handfull tusenlappar före skatt (5? minns inte exakt). Och som sagt så stämmer summan bättre överens med aktivitetsersättning.
    Med tanke på att aktivitetsersättning bara betalas ut till personer under 30 år så är det iaf inte det hon får. Hon var föräldraledig fram tills någon gång förra året. Så 450 dagar har det iaf inte gått sedan dessa. 
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Ui) skrev 2023-03-19 12:31:54 följande:

Hur kan du inte veta vilken typ av inkomst hon har??

Har man barn anser jag att man har lite mer gemensam ekonomi än hur man kanske hade det innan. Däremot verkar hon ju inte vilja göra något åt sin inkomst och då fattar jag att du inte vill stå för fiolerna. 

Jag skrev aktivitetsstöd. Det är vad hon har. Men detaljerna har jag inte koll på för min sambo pratar inte så mycket om sånt och blir besvärad när jag tar upp ämnet.

Det är mest att hon klagat som gjort att jag reagerat och skapat denna tråd. 
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?