• Fiona M

Hur mycket ska min sambo bidra?

Vad vill hon i livet?
    Får hon inte hjälp av AF att hitta lämplig utbildning/praktik för att komma ut på marknaden igen?

• Fiona M
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 09:32:54 följande:
    Om man tycker så så ska man inte bli sambo och skaffa barn tillsammans. 
    Hur tänkte du nu?
  • Fiona M
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 11:51:55 följande:
    Om man bestämmer sig för att leva ihop och skaffa gemensamma barn, då bör man leva på samma nivå. Vill man inte det så låter man bli att skaffa familj med någon utan inkomst.
    Det du kommenterade det på var iofs att den ene skulle jobba och den andre bara gå hemma. Det har inget med att leva på samma nivå att göra.
    Citerade du fel?
  • Fiona M
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 12:07:58 följande:
    Precis det jag skrev. TS har själv valt detta.
    Det vet jag inte om jag tycker han har, och man får dessutom ändra sig. Är hon inte villig att ändra något kan de dela på sig, och det är TS som klarar sig bäst ekonomiskt.
  • Fiona M

Är hon sjukskroven eller har någon diagnos som bidrar till att hon inte har jobb?

• Fiona M
    Anonym (Ines) skrev 2023-03-19 23:06:55 följande:
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
    Varför drar du in sjukdom i det hela? Är TS sambo sjuk?
  • Fiona M
    Deeelicious skrev 2023-03-20 08:43:07 följande:
    Har ni barn ihop och du Älskar och litar på henne så är du rätt märkligt funtad om du anser att hon ska ?bidra? till dig!

Hon sköter allt hushållsarbete, lagar maten och har för fan fött dina BARN! Ha gemensam ekonomi och sluta tjafsa om onödiga saker.

Varför arbetar hon inte?
    Hon gör mer hemma, men inte allt.
    Ska en vara hemma oavlönat så bör det vara ett gemensamt beslut, inte bara att det ekonomiska ansvaret lassas över på en.
  • Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 10:29:18 följande:
    Hon blev slutkörd under föräldraledigheten och hon saknar utbildning.
    Slutkörd som i extra trött eller som i utbränd?
  • Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 10:31:30 följande:
    Jag har haft sådana samtal med henne för det ger mig mycket stress och har gjort det i flera år. Men hon har svårt att hantera kritik så hon vill inte ha sådana samtal längre.
    Nähä, det vill hon inte. Men är hon vuxen utan bakomliggande sjukdom så är det dags att kamma sig och växa upp. (Nej, jag fattar att det inte är så enkelt som att du bara kan säga det till henne, men?)
    OK, så vad vill hon egentligen?
    Hur ser hon framtiden om 10 år? Ser hon er tillsammans? Vad ser hon sig själv syssla med?
  • Fiona M

Hon har aldrig sökt vård för sin trötthet men tycker ändå den är skäl nog att inte jobba?

• Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 11:43:59 följande:
    Vet inte. Hon har inte fått någon diagnos. Hon är utmattad varje dag och stresskänslig. Men hon kan vara utbränd egentligen. Tycker hon borde ta kontakt med vården om det men även där går det trögt.
    Ta ett snack när ni inte är upprörda. Det är inte rimligt att fortsätta som ni gör; ni mår båda dåligt.

Fråga vad hon vill göra och säg att du kan följa med till läkare, men att det måste hända något.
    Kanske har hon brist på ngt och behöver tillskott, kanske är hon deprimerad och behöver medicin och samtal för att komma ur det, kanske har hon ?bara? fastnat i dysfunktionella tankemönster och behöver hjälp att bryta dem.
    Hon verkar hur som helst inte klara att ta tag i det själv, och kan inte fortsätta sopa det under mattan hur länge som helst.
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?