• Anonym (Nisse)

    Vasektomi

    Jag står på kö för en vasektomi till hösten och är lite nyfiken.

    Ni som har gjort de, hur va de när ni satt där och väntade på er tur? Var det som att sitta på "The green mile"? Undrar mest vad man ska förvänta sig.

    Hur gick operationen? Var du vaken eller sövd?

    Hur hade ni det efteråt? Tänker fysiskt med smärta och obehag och hur länge hängde de i? Likaså fick ni några perioder efteråt där ni ångrade ert ingrepp?

    Hur känner ni idag?
    Hur är ert sexliv?
    Påverkas ni av ert ingrepp?

    Bara ös på med era erfarenheter.

  • Svar på tråden Vasektomi
  • Anonym (Azx)

    Det är så klart lite jobbigt när folk håller på med ens snabel så där. Men det var inte så farligt att vänta. Jag kom in rätt fort.

    De gav lokalbedövning så jag var vaken.
    Efter det blir man lämnad en liten stund för att den ska verka.
    Sen gör dem ett pyttelitet hål som dem fixar allt genom. De bränner ihop sädesledaren så det ryker lite. Själva ingreppet tar väl 5-10 minuter. Sen fick jag sitta kvar en halvtimme efteråt och sen gör dem en sista titt så att det inte blöder typ.

    Det är lite obehagligt första dagen för man vet inte hur såret ser ut. Jag gjorde det en isig dag så jag var lite nervös för att halka på vägen till bilen. Så här i efterhand så tror jag inte det hade varit så farligt att göra det.

    I 3 dagar ömmar det lite hela tiden. Det är lite spänt i magen som när man fått en smäll på pungen du vet.  Sen känner nog lite till och från i 2 veckor. Helt plötsligt blir man varse att pungen fjädrar lite när man går.

    Men det här med smärtan/ömmandet är inga problem egentligen. 


    Dem sa att det kunde komma blod vid utlösning vilket det gjorde, men det var inte första utlösningen. Det tog några stycken innan. Tror det var 2 utlösningar totalt Som var lite blod i.

    Min vasektomi är så färsk så jag har inte lämnat uppföljningsprovet än och räknas inte som steril än.
    Jag har svårt att tro att jag ska ångra det. Jag har planerat det i flera år. Vill inte att min sambo ska äta massa hormoner så nu har vi använt kondom i några år och det är förödande för sexlivet så jag hoppas och tror att allt kommer bli bättre.

  • Dimpen
    Anonym (Nisse) skrev 2023-03-19 23:40:42 följande:
    Vasektomi

    Jag står på kö för en vasektomi till hösten och är lite nyfiken.

    Ni som har gjort de, hur va de när ni satt där och väntade på er tur? Var det som att sitta på "The green mile"? Undrar mest vad man ska förvänta sig.

    Hur gick operationen? Var du vaken eller sövd?

    Hur hade ni det efteråt? Tänker fysiskt med smärta och obehag och hur länge hängde de i? Likaså fick ni några perioder efteråt där ni ångrade ert ingrepp?

    Hur känner ni idag?
    Hur är ert sexliv?
    Påverkas ni av ert ingrepp?

    Bara ös på med era erfarenheter.


    Jag gjorde min vasektomi för ett och ett halvt år sedan och är mycket nöjd. Vill inte ha fler barn (har två vuxna redan).
    För mig var ingreppet aningen smärtsamt och det gick åt fler bedövningssprutor än väntat. Såret på ena sidan blödde dessutom mer än på den andra så jag bandagerad lite längre. Det ömmade en del i några dagar och pungen blev blåaktig men det gick över med tiden.

    Ångrar verkligen inte mitt ingrepp idag och vi kan ha 100% säker sex eftersom varken jag eller tjejerna vill ha barn då vi lever i den typ av relation där vi inte anser att det är lämpligt. 
  • Anonym (Azx)
    Dimpen skrev 2023-03-20 06:01:43 följande:
    Jag gjorde min vasektomi för ett och ett halvt år sedan och är mycket nöjd. Vill inte ha fler barn (har två vuxna redan).
    För mig var ingreppet aningen smärtsamt och det gick åt fler bedövningssprutor än väntat. Såret på ena sidan blödde dessutom mer än på den andra så jag bandagerad lite längre. Det ömmade en del i några dagar och pungen blev blåaktig men det gick över med tiden.

    Ångrar verkligen inte mitt ingrepp idag och vi kan ha 100% säker sex eftersom varken jag eller tjejerna vill ha barn då vi lever i den typ av relation där vi inte anser att det är lämpligt. 
    På mig gjorde dem bara en öppning.
    Pungen blev blåaktig på en strimma/parti för mig med.
  • Ddny
    Anonym (Nisse) skrev 2023-03-19 23:40:42 följande:
    Vasektomi

    Jag står på kö för en vasektomi till hösten och är lite nyfiken.

    Ni som har gjort de, hur va de när ni satt där och väntade på er tur? Var det som att sitta på "The green mile"? Undrar mest vad man ska förvänta sig.

    Hur gick operationen? Var du vaken eller sövd?

    Hur hade ni det efteråt? Tänker fysiskt med smärta och obehag och hur länge hängde de i? Likaså fick ni några perioder efteråt där ni ångrade ert ingrepp?

    Hur känner ni idag?
    Hur är ert sexliv?
    Påverkas ni av ert ingrepp?

    Bara ös på med era erfarenheter.


    Som i vanliga väntrummet hos vc eller tandläkaren, fast bara män då det var ett läkarteam ( 1 läkare som gjorde grovjobbet och sköterska som tvättade, servade läkaren och bedövade) som körde raider på olika sjukhus.

    Går på 10-15min, låg och pratade med läkaren då det visade sig att vi hade gemensam bekant, luktade lite bränt en stund när de brände ändarna för att förhindra sammanväxning.

    Som tidigare svarande sagt, som efter en pungsmäll när akuta smärtan lagt sig, den där molande värken då man vill hålla upp och avlasta pungen, vårda den ömt och gå lite bredbent Skrattande, men inte ont.
    Som azx skriver blir du varse hur mkt pungen fjädrar och gungar när du går så tighta kalsonger med stadigt pungstöd är min rekommendation.

    Idag/sexliv, en sån frihet! Är gift, så det blev bättre då jag hann bli avtänd och slaknade när man skulle försöka öppna kondomförpackning med kladdiga fingrar. Frun var en hormonbomb redan utan p-medel så det gick bort. Nu är det bara att köra på Skrattande
  • Ddny

    Missade, första utlösningen liknande kolasås så du ska nog provrunka först, inte börja med med avsugning..

  • Anonym (P)

    Alltså... jag får typ panik av den här tråden. 
    Jag vill göra vasektomi men får verkligen ågren när jag tänker på det. 
    Det känns fruktansvärt obehagligt att veta att det kan uppstå komplikationer och att det känns obehagligt - just där. 

    Smärta kan man uthärda men obehag är betydligt svårare att förbereda sig inför. 

    ...men jag ser verkligen upp till er som vågat. 
    Good for you 👍🏻

  • mrjohnson

    Gjorde det för 10 år sedan.  Sövdes inför ingreppet då läkaren menar att det är lättare än vid lokalbedövning. Har inte haft några problem eller komplikationer. Det kommer vitt klägg ur snoppen vid orgasm precis som innan. Ingen minskad mängd heller. 


    så bara positiv 👍

  • Anonym (M40)

    Är sugen på att göra detta själv, vet inte varför jag tagit tag i det än. Även om det inte är huvudanledningen så har jag förstått att det även kostar olika beroende på vilken region man tillhör, vilket är lite konstigt.

    Vad kostade ditt ingrepp och vilken region tillhör du? 

  • Anonym (Azx)
    Anonym (M40) skrev 2023-03-20 19:05:34 följande:

    Är sugen på att göra detta själv, vet inte varför jag tagit tag i det än. Även om det inte är huvudanledningen så har jag förstått att det även kostar olika beroende på vilken region man tillhör, vilket är lite konstigt.

    Vad kostade ditt ingrepp och vilken region tillhör du? 


    0 kr.
    Remiss från vårdcentralen innebär tydligen att det är gratis.
  • Anonym (M40)
    Anonym (Azx) skrev 2023-03-20 20:19:18 följande:
    0 kr.
    Remiss från vårdcentralen innebär tydligen att det är gratis.
    Kollat lite nu och 2500:- kostar det i Västernorrland. 
Svar på tråden Vasektomi