• Anonym (ibland)

Gratis semester? Tips?

Inte "billigast möjliga", inte "kostar bara en bussbiljett". Gratis. Tips? Hittills har jag kommit på 1 badsjö på gångavstånd om jag inte skulle ha något emot att gå 4 km med tre små barn. 

• Svar på tråden Gratis semester? Tips?
  • Anonym (hmm)

Om du är ensamstående kan du gå med i makalosa.org som ordnar många aktiviteter gratis. Jag har bland annat åkt med till kolmården med buss från stockholm, entre, mat m.m. Helt gratis. Har även varit på bio och andra aktiviteter. 

• Anonym (Hemester)

Vill du ha tips på vad du ska göra med tre barn när ni är lediga tillsammans eller när du är själv och de små är på förskolan?
    Finns det någon lekpark i närheten som de gillar? Natur? Picnic? Om ni inte är naturmänniskor, se nån film tillsammans, lyssna på musik och dansa tillsammans om ni gillar musik, rita, låna böcker på biblioteket och läs, finns ofta fjärrlån om ni bor långt från biblioteket. Har ni boll eller möjlighet att låna en boll? Baka? 

• BuoBä

Beroende på hur ni bor kan man tex tänka sig; Bygga koja med filtar i trädgården. "Bada" i en hink eller hoppa i vattenspridare. Plocka bär i skogen. Se på småkryp. Gå till en park och leka. Gå till biblioteket om de har sommaröppet (ibland har de särskilda sommaraktiviteter). Kolla om kommunen har aktiviteter för skolbarn (om det är aktuellt). Göra egna såpbubblor. Stadsfest/-festival. Gå och se på hästar eller grävskopor eller ankor beroende på vad som finns. "Fönstershoppa" på lokala marknader eller bakluckeloppisar. Gå hem till vänner och leka i/på deras trädgård/gård istället som omväxling. Mm.

• Anonym (Hm)

Geocatching
    plocka bär
    sälja På loppis med barnen (brukar mina tycka är kul)
    fiska ( gör eget spö)
    flyg drake (gör egen drake plocka pinnar o plastkasse, gammalt snöre)
    bygg koja inne och sov i . 

vet inte om det var såna tips du ville ha... 

• Anonym (ibland)
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-20 14:30:20 följande:

Om du är ensamstående kan du gå med i makalosa.org som ordnar många aktiviteter gratis. Jag har bland annat åkt med till kolmården med buss från stockholm, entre, mat m.m. Helt gratis. Har även varit på bio och andra aktiviteter. 

Coolt, tack för tipset!
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Hemester) skrev 2023-03-20 14:31:19 följande:

Vill du ha tips på vad du ska göra med tre barn när ni är lediga tillsammans eller när du är själv och de små är på förskolan?
    Finns det någon lekpark i närheten som de gillar? Natur? Picnic? Om ni inte är naturmänniskor, se nån film tillsammans, lyssna på musik och dansa tillsammans om ni gillar musik, rita, låna böcker på biblioteket och läs, finns ofta fjärrlån om ni bor långt från biblioteket. Har ni boll eller möjlighet att låna en boll? Baka? 

Ja, inte får de vara på förskolan när jag är ledig.

De håller på att bygga om lekparken för fullt, så jag hoppas att den är klar till i sommar så vi kan utforska den nya i några dagar. Annars är det lite om om det.
  • Anonym (Anna)

Att ha semester kostar inget. Däremot aktiviteter. Man får vara lite påhittig men det finns saker som är gratis. Picknick, bada, biblioteket, lekplatser osv. 

Sedan har du ju lite tid på dig att förändra din situation, så du kan spara ihop lite pengar till några bussresor t ex. 

• Anonym (Bara fantasin sätter gränser)

Eftersom det ska vara helt gratis blir det ju svårare att tipsa...vet ju inte vad som finns inom gångavstånd från där just nu bor...

Men gör t.ex olika slags promenadbingo
    Tex sommarbingo (där rutorna kan vara maskros, någon som äter glass, solhatt etc)
    Naturbingo (koltrast, grankotte, vit sten, ekorre etc)

Om ni har eller känner någon med stormkök kan ni ju ge er ut till trevligt ställe i närområdet och göra mat. Varför inte t.ex frukost (t.ex äggröra och bacon eller stekt frukosttoast m ost och skinka)
    Kul att vara ute tidigt innan världen vaknar...

Utmana er att göra så många olika produkter av det som finns i naturen
    Syrensaft, blåbärssylt, nässelsoppa, kirskålspesto, granskottssirap (om ni känner nån med gran, ingår inte allemansrätten)

Vid dåligt väder:
    Gör er egna melodifestival, välj ut några av favoriterna genom åren, gör lista via youtube och gör röstkort och rösta fram just er familjs favoritlåt.

Gör en egen saga där ni kommer på historien tillsammans och rita egna illustrationer.

Ha aktivitetsschema
    måndagar gör ni veckans experiment t.ex eget smör, eget slime, färga vita blommor med olika karamellfärg
    Tisdagar: veckans sport t.ex pantflaskbowling, hoppa hage.
    Onsdagar: tokiga dagen. T.ex äta middag till frukost, äta mat under bordet, duscha med kläderna på etc etc
    Torsdagar: filmkväll
    Fredagar: veckans drink....sätt saft/juice i fina glas med sockrad kant, sugrör, isbitar med bär/ätbara blommor 
    Lördagar: veckans utflykt t.ex bada, picnic, skattjakt, kul lekpark
    Söndagar: baka veckans bröd

• Tow2Mater

Kontakta valfri släkting och se om de är hemma ett par dagar. Ordna så någon kan hämta er med bil, och att du kan ge dem en lämplig arbetsgåva som present (men kalla det inte tjänst, så du måste skatta) då ni kommer dit (städa, måla, etc). Spendera sedan ett par dagar hos dem, och låt dem veta de är välkomna att komma och hälsa på er om de vill en annan dag.

Svar på tråden Gratis semester? Tips?