• Emilian2018

Påbörja utredning efter 4 missfall!? Någon med erfarenhet?

Hej kära vänner !

Jag är en kvinna på 30+ och min partner är 35+!
    Vi har lyckats bli gravida och gått igenom 4 missfall på 1,5 år. 

Jag har kontaktat vården och har påbörjat första delen av utredningen, alltså hälsokontroll. Just nu är jag i början av mina fertila dagar och sjuksköterskan som ska "ha hand" om oss vill veta om jag har ägglossning och hon vill även att min partner ska göra ett hemma-sperma prov denna månad. Vi har även fått en hälsoblankett där resultatet av våra tester ska fyllas i men även andra hälsofrågor. 

Ni med erfarenhet: 
    Vad händer efter det ?
    Hur snabbt får jag komma på kontroll? 
    Vilka kvinnor erbjuds progesteronbehandling och trombyl? 
    Hur hjälper det? 
    Om det är min mans spermier som har bristande kvalitet, vad erbjuds vi då?

• Svar på tråden Påbörja utredning efter 4 missfall!? Någon med erfarenhet?
  • Jag är bara jag

Eftersom du uppenbarligen har ganska lätt att bli gravid är det troligen inga fel på spermierna. Progesteron kan hjälpa ifall man har lite låga nivåer. Trombyl hjälper mot små blodproppar som kan uppstå i moderkakan. Det kan hjälpa överlag också. De flesta kvinnor får det efter upprepade m.f. Finns fler mediciner också, men då får man oftast gå privat.

• Emilian2018
    Jag är bara jag skrev 2023-03-21 14:01:21 följande:

Eftersom du uppenbarligen har ganska lätt att bli gravid är det troligen inga fel på spermierna. Progesteron kan hjälpa ifall man har lite låga nivåer. Trombyl hjälper mot små blodproppar som kan uppstå i moderkakan. Det kan hjälpa överlag också. De flesta kvinnor får det efter upprepade m.f. Finns fler mediciner också, men då får man oftast gå privat.

Tack för ditt svar.
Svar på tråden Påbörja utredning efter 4 missfall!? Någon med erfarenhet?