• Tukt

    Köpa radhus i Stockholmsområdet?

    Det är nog bättre titta på kommunikationer och behövlig infrastruktur, innan det är läge titta på olika stadsdelar. 

  • Tukt
    Anonym (..) skrev 2023-03-23 20:48:13 följande:
    Har man en shortlist på bra områden så är det ju en bra utgångspunkt för att kolla på kommunikationer och infrastruktur. Vi började i samma ände som TS
    Fast finns det verkligen "bra områden"? Tråden, eller trådar av den här typen brukar rätt tydligt peka på helt olika tankar och åsikter om områden. Inte sällan florerar rena fördomar. Mycket eftersom man upplever saker olika. Det som är charmigt för den ena, kan vara störigt för den andra.
    Det viktiga ändå, i större städer, är ju att börja i den änden att man inte ska pendla bort halva sitt liv. Inte heller behöva betala bort halva sin ekonomi i pendlande. Att det som är viktigt finns nära, att eventuella barn kan matcha sina aktiviteter, att det sedan ska gå att åldras med barnen, och att det finns högstadie och liknande i krokarna.
    Så om man utgår från var jobbet, jobben är geografiskt, sedan tittar på trafikströmmar, kollektivtrafik och sedan lägger till de andra behoven. Ja då har du fortfarande kvar rätt mycket att välja på. Men du slipper hantera 85 procent av potentiella bostadsområden, hur mysiga de än är.
  • Tukt
    Tom Araya skrev 2023-03-23 23:46:28 följande:
    Jag kan till viss del hålla med om ditt resonemang, men enligt mig innebär det då att arbete inne i Stockholm (stad) är uteslutet om man inte också vill och har ekonomi för att bo där.
    Hängde nog inte med på ditt resonemang där. Att bo i innerstaden låg ju inte i frågan. Sedan kan ju jobbet, jobben ligga lite var som. Kanske får man prioritera det ena jobbets om man är två. Är också oftare lättare resa in mot stan, än på "tvären". 
    Sedan om en vill ta det än mer vetenskapligt kan det vara bra räkna i alternativa transportsätt. Exempelvis om bussen inte går en dag, finns det ens möjlighet ta bilen till jobbet? Om tunnelbanan står still, finns det något annat sätt att hinna till "dagishämtningen"?
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-26 17:29:19 följande:
    Tur?
    Ja, det blir ju bara drygt 900 timmar på ett år...Lite kass på matte, så kan ha fel. 
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-26 23:10:34 följande:
    Jag försåt inte riktigt vad du pratar om, men låt oss säga att du har 30 minuter där till dörr, antalet arbetsdagar är ungefär 230 efter att semester är avdragen. Det ger alltså 230 timmar på ett år.

    Jag jobbar i och för sig hemifrån sedan 2.5 år tillbaka, men oavsett så är det knappast tur, eller otur hur långt jag har till jobbet. Det är självvalt.
    Jag googlade fram 260 arbetsdagar, men strunt samma. Min poäng var, som tidigare i tråden att det viktiga är att en får livet att fungera.
    Klart folk kan sitta och lobba in sina egna favoritdelar av stan. Det är så mysigt i Vega och Täby...
    Men vad spelar det för roll om der är mysigt, om livspusslet sedan inte går i hop.
    Nu är inte 20 eller 30 minuter jättemycket i en större stad. Men samtidigt så, tycker i alla fall jag, att det är bra att se helheten. Och helheten är inte typ 18 minuter. Det är 18X2 och antalet arbetsdagar per år. Därtill lagt tiden till pendeltåget, förseningar och inställda tåg, och sedan om man ska vidare när man väl är inne i stan.
    Listan på om och men går att göra rätt lång.
    Så om man ska skapa ett liv i Stockholm, kanske man inte bara ska titta på att det är mysigt i Vega.
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-27 09:54:30 följande:
    Ja det är ca 260 tillgängliga arbetsdagar, den får du ta bort semester. Givetvis så kan listan göras lång, det är därför det inte handlar om tur överhuvudettaget när det gäller hur lång restid du har till och från jobbet. Det är aktiva val genom hela livet som gäller i de flesta fall i livet.
    Det jag menar är att restid, resmöjligheter är ett av flera saker man bör tänka på, innan man börjar se sig om efter "mysiga" radhusområden. 
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2023-03-27 10:36:59 följande:
    Ganska löjligt inlägg, att tro att alla ska kunna bo så nära sina arbeten. 
    Läs vad jag skriver i tråden, i stället för att fantisera i hop vad jag tycker.
  • Tukt
    PH76 skrev 2023-03-27 17:40:51 följande:
    Men det är väl något alla tar in i beräkningarna, resa till jobb, resa till skolor, affärer, osv osv. Men sen så kan inte alla få full pott i alla kategorier då det finns en tillgänglighetsfaktor och prislapp kopplat till det.

    Du får det att låta som att du kommit upp med något nytt, detta är en självklarhet för de allra flesta.
    Nytt är det definitivt inte. Men redan i början av tråden så tenderade det uppstå lite av en tävling om hur många mysiga radhusområden man kände till.
    Det jag försökte få TS att tänka till om, var att börja i andra änden, att se vilka behov som fanns för att få i hop livspusslet. 
    Men det verkar som en vettig diskussion runt levnadsvillkor var mindre intressant än att lobba in områden.
Svar på tråden Köpa radhus i Stockholmsområdet?