Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Jag orkar inte fram till semestern

Finns det eventuellt  något lämpligt familjeläger för familjer med barn med NPF? Tänkte att det kan vara en möjlighet för eventuellt få till någon form av avlastning under semestern. Tänkte i bästa fall att det skulle kunna innebära mat serverad, aktiviteter för barnen, god förståelse från ledare och andra föräldrar och fler vuxna som kan hjälpas åt att hålla koll på alla barn. 

För autism hittar jag t.ex. 
    www.autism.se/om-oss/vad-vi-gor/lager/familjelager-2023/

En annan möjlighet kan ju vara något läger eller kolla för barnen. Verkar också finnas en del NPF-anpassade sådana.
    Finns ju även dagläger i t.ex. programering och liknande som skulle hålla dem sysselsatta under dagen och ge dig en paus. 

Sedan kanske du skulle kunna behöva någon form av behandling själv. Samtalsstöd, tid att träna m.m. Din läkare kan i så fall rekommendera förebyggande sjukpenning

www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/anstalld/forebyggande-sjukpenning-for-anstallda

Det är ju också något som ger en signal om att du har behov av extra anpassningar på arbetet. Med en egen diagnos borde du ju dessutom egentligen ha rätt till vissa anpassningar på jobbet. 

• Anonym (D)

Står de i kö till utredning?

Med tanke på din egen diagnos och misstankarna om diagnos hos barnen kan det vara värt att kontakta lägerarrangörerna och fråga.  I värsta fall får du ett nej, men de kanske kan tipsa om några andra bra saker. 

Nu vet jag inte om det är autism ni misstänker hos barnen, men skulle det vara det så låter det som familjelägret jag länkade till skulle kunna minska belastningen hos dig samtidigt som de bemöts väl.

Sedan kan det vara värt att kolla efter familjeläger som ordnas av vissa kyrkor. Aktiviteter för barnen och andra vuxna på plats kan göra det lättare att hantera barnen, speciellt om mat och husrum ingår. 

• Anonym (D)

Jag kan på sätt och vis förstå problemet med att ta hand om barnen själv. 

När det visade sig att min man inte kommer kunna åka med på vår påsklovsresa p.g.a. att han inte får ledigt från jobbet försvann en hel del av glädjen med resan.

När jag för några år sedan åkte med sonen på  motsvarandeskidresa var det en resa då jag fick vila ut. Frisk luft, mat serverad och ett barn som var positivt till det mesta. 

Dottern är mycket mer krävande och kan vara väldigt gnällig och krångla en hel del. Jag var sjukskriven för utmattning för lite mer än ett år sedan, men är fortfarande väldigt stresskänslig och har nedsatt energi.  Kan säga att jag vissa dagar där dottern klagar, skapar drama och krånglar med allt fasar inför den här resan.

Funkar inte resan bra kommer jag planera för dagkollo och tid med farföräldrarna för henne tills maken har semester i sommar. 

• Anonym (D)

Hur gamla är dina barn? Står de i kö för utredning? Har de några speciella intressen?

Tänkte att jag eventuellt kan tipsa om resurser nu när jag vet att du bor i Stockholmsområdet om jag vet ålder på barnen.

Bor själv i Stockholm och har barn, och råkar vara bra på att hitta information...

• Anonym (D)

För utredning, för ADD/ADHD,  kolla Stockholm Kids.  Autismutredning verkar vara svårare att få betald via landstinget just nu.

Just tåg och dinosaurier eller marina havdsjur känner jag inte till några sommarläger för...

Om barnen kan tänka sig kodningskurs i Scratch brukar tekniska museet ordna bra kurser under sommaren. 

Finns också simsportsläger där någon annan faktiskt får ta ansvar för barnen större delen av dagen,  samtidigt som de tränar sig på att simma bättre....

En tanke är också att söndra och härska. Om ett barn kan vara på ett läger eller fritids kanske du kan orka med någon/några dagar där ni ägnar er åt barnets specialintresse. 

• Anonym (D)

Hur gamla är de?

Kan de simma 50 m? I så fall finns simsportkollo:
    www.skneptun.se/sommaraktiviteter-2023

Kan de inte simma 50 m finns det massa olika sommarsimskolor, men det är bara någon timme per dag. Borde i alla fall ge dem en skjuts på väg i simningen och kanske göra det möjligt för dem att gå simsportkollo längre fram.

Kan absolut rekomomendera mindre simbassängbad med badvakt på plats om ni ska ta dem och bada, speciellt om du eventuellt tar dem själv.  Badplats i i sjö eller hav innan de är både bra simmare och lyssnar på vad man säger är livsfarligt, speciellt som du inte är en trygg och bra simmare själv. 

Dessutom är det ju jättebra om du själv lär dig simma bättre. Känner du att du själv har behov av varmt vatten och lite mer stöd i simundervisningen, kolla på: 

https://motionera.stockholm/trana-gymma-simma/trana/traning-for-dig-som-har-en-funktionsnedsattning/

Har du eller barnen svårt med kallt vatten är Sandsborgsbadet perfekt.  Inomhusbassäng, 30 C, tror bara det är en bassäng och inte djupare än 1,4 m. Mer hanterligt än ett stort bad eller ett utomhusbad. 

Stora Sköndal har ett utomhusbad där man kan få gå med familjen om man har funktionsnedsättning. Krävs läkarintyg om man inte har synlig funktionsnedsättning. Varmt vatten och bara en bassäng. Gäller dock att barnen inte rymmer ner mot strandbadet som ligger i närheten. Finns också badvakter på plats.

Finns massvis med bra läger och aktiviteter för barn, och du ska absolut inte ha dåligt samvete om barnen är på kollo, dagläger eller fritids när du har semester.

Ett mellanting är att barnen har någon inplanerad aktivitet, t.ex. simskola, varje dag, och att de sedan faktiskt får vara vid datorn och se på film. Sedan kan deras pappa ta ut dem på något när han kommer hem från jobbet. Han hjälper dig att förbereda mat m.m., gärna något som är lätt att ta med och som kan ätas direkt efter aktiviteten också. Allt för att avlasta dig. 

• Anonym (D)

Ytterligare tips på dagläger är Skeppsholmslägren. Sonen var med på deras friluftsläger för några år sedan och stortrivdes. De var bra på att få med alla och se till att barnen hade det kul.

Är de fortfarande i åldern då de kan gå på fritids ordnar ju fritids ofta en hel del roliga aktiviteter för de barn som går där under sommaren. Med tanke på ditt mående är det bättre för er alla om de kan gå på fritids. Har du ork någon dag kan du ju hämta dem tidigare då och då, eller ta en utflyktsdag.

Ha inte dåligt samvete för att du inte tar semester med dina barn- i nuläget är det viktigare att du tar hand om dig själv, för att hålla i längden. 

• Anonym (D)

Ytterligare ett tip:

Sök efter Älta Kyrka familjeläger. Verkar som de ordnar ett familjeläger i juli.

Svar på tråden Jag orkar inte fram till semestern