Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Hur gör ni för att orka?

Gör en plan som ni går igenom tillsammans så att allt är fullkomligt klart för honom. Bestäm i vilken ordning saker ska ske, om det finns saker som ska vara klara/avbockade innan andra saker sker. Tex att vi först äter mellanmål och gör läxor, sen får man spela 30 min innan man ska iväg på bandyn. Och sen kan man få 30 min spel efter träningen om man har duschat och lagt sina kläder i tvätten.
    VÄLDIGT tydligt. För då kan barnet också förstå bättre om något inte blir av eller en förmån uteblir. 
    Det är klart barn knorrar i början, de är barn. Och människor är vanedjur. 
    Men i de flesta fall så ger det sig efter en vecka eller två.
    Vad vore alternativet? Att helt ge efter?
    Och gällande vad kompisar gör eller inte gör, vänd på det istället. Försök att vara den familjen som minskar ner på skärm (om det är det ni vill) så kanske ni föregår med gott exempel och andra hakar på.
    Man dör inte för att man missar 3 speltillfällen per vecka med vännerna...

• Anonym (Elin79)
    Limajo skrev 2023-03-23 12:45:22 följande:

Prata med barnet om hur han vill ha det och kom fram till regler/rutiner gemensamt. Så har jag gjort med mina barn från låg ålder. Jag förklarar att dagen behöver ha tid för vila, mat, skola, frisk luft mm. Sen kan man också spela och titta på filmer men det får inte gå ut över det nödvändiga. Hur vill ni att vi lägger upp det? Sen har barnen ibland velat ha fasta tider, ibland en pott av skärmtid och nu är de så stora att jag har slutat med fasta rutiner, det viktiga är att de över tid får en bra blandning.

Låter litegrann ändå som den mentala tallriksmodellen som bl.a. Sissela Nutley pratar om:
    Att rusta våra barn för att möta världen (learnworlds.com)

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Folkwin) skrev 2023-03-26 16:11:20 följande:
    Precis. Aktiviteter efter skolan är viktiga skärmfria stunder. Sedan är det också upp till oss som föräldrar att avleda - exvis spela spel med våra barn, aktivera dem, gå ut på en promenad, engagera dem o matlagningen o duka bordet mm. Visa dem vad de/ni kan göra utan mobil o platta. 
    Exakt! Man måste ju föregå med gott exempel. Ser barnen aldrig en vuxen läsa bok, pyssla (pärlplattor, blommor, sömnad, växter utomhus - whatever) så kommer det inte naturligt för dem att tänka att det är en rimlig aktivitet bland många andra.
    Barn gör som föräldrarna gör. Vi är mycket ute tillsammans, senast idag var vi ute 2,5 h och lekte oss igenom alla parker i ett bostadsområde lite längre bort. Ett par bananer, en vattenflaska och vantar som tål väta bara så hade vi några sköna timmar i vintersolen. 
Svar på tråden Hur gör ni för att orka?