• tikki masala

Hur gör ni för att orka?

Jag är en trött mamma. Jag har nu sagt till min snart 9 åriga son att det inte blir tv eller telefon. För jag orkar inte med all denna gnäll och tjat! Tittar han en timme blir det gnäll när man ska göra något annat. Läxor, borsta tänder, gå ut och röra sig, äta mat, lägga sig. Ja han kan gråta och gnälla hur länge som helst varje gång han måste lämna den förbannade tekniken. Men nu kommer han då också hamna utanför eftersom alla hans vänner spelar på sina telefoner Tillsamman. Hur gör ni andra föräldrar med skärmtid? Jag har testat fasta tider, sen har jag testat mer eller mindre tider, jag har testat tidsgräns med tex max 1 1/2 timme på telefonen. Men det är bara denna hemska tjat gnäll och gråt man får höra hela tiden.

• Svar på tråden Hur gör ni för att orka?
  • Spucks

Skärmar är beroendeframkallande och för barn är det ännu värre än för vuxna. Speciellt när man har konstant tillgänglighet, som med streaming eller nätet generellt, blir det extremt svårt att kontrollera ... mycket svårare än med "vanlig" TV.
    Eftersom ditt barn med sitt beteende visar tecken p
    å (begynnande) beroende, tycker jag det är en bra idé att ta bort alla skärmar ett tag. Minst två veckor, snarare längre än det. Under tiden får barnet åter lära sig att vara ett barn - leka och sysselsätta sig på andra sätt. Han kommer nog behöver lite hjälp i början, dessutom kan du bjuda med kompisar, så att inte bara din son utan även hans vänner lär sig att man kan ha kul tillsammans utan skärmar.

• tikki masala
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-23 12:44:02 följande:

Vi hade samma en period i vintras med vår 7-åring. Jag fick nog och sa att han fick skärmförbud i en hel vecka. Det ändrade faktiskt på saken, han började titta på mer grejer och slutade tjata om tv/iPad eftersom han visste att det skulle bli ett nej. 
    efter det försöker vi gömma all teknik så att han inte ska kunna sätta på själv. tv kontrollen ligger gömd och han måste fråga om han ska se på tv. Oftast glömmer han av sig och frågar inte ens. Känns som att han kollade av ren vana innan. När kontrollen inte ligger framme så kollar Han inte på ren rutin. iPad har han ingen egen men får spela på min ibland när han har gjort läxorna och pyjamas är på. 

såhär har ju vi fått göra. Gömma fjärrkontroller och dra ut sladden till internet. 

Men saken är att han inte glömmer. Då ligger han i sin säng och gråter från att han kommer hem från skolan tills vi hade bestämt en skärmtid. (Vi har inte gett efter och gett skärmtid utöver det) Men det är den j*kla besattheten han har!
    därför vi sagt att det blir inget av skärmtid alls nu på ett tag. 

• Anonym (Elin79)
    Limajo skrev 2023-03-23 12:45:22 följande:

Prata med barnet om hur han vill ha det och kom fram till regler/rutiner gemensamt. Så har jag gjort med mina barn från låg ålder. Jag förklarar att dagen behöver ha tid för vila, mat, skola, frisk luft mm. Sen kan man också spela och titta på filmer men det får inte gå ut över det nödvändiga. Hur vill ni att vi lägger upp det? Sen har barnen ibland velat ha fasta tider, ibland en pott av skärmtid och nu är de så stora att jag har slutat med fasta rutiner, det viktiga är att de över tid får en bra blandning.

Låter litegrann ändå som den mentala tallriksmodellen som bl.a. Sissela Nutley pratar om:
    Att rusta våra barn för att möta världen (learnworlds.com)

• Anonym (Lia)

Mina barn har ingen skärmtid. Så skärmen är inte stor grej för dem.
    Samma med godis. Kan jämföras när deras kusiner är här som ha dessa regler. De slänger sig över godiset medan mina barn intr bryr sig alls.
    Har aldrig gjort stor sak av det. 

• Studentpappa
    Anonym (Lia) skrev 2023-03-23 16:55:16 följande:

Mina barn har ingen skärmtid. Så skärmen är inte stor grej för dem.
    Samma med godis. Kan jämföras när deras kusiner är här som ha dessa regler. De slänger sig över godiset medan mina barn intr bryr sig alls.
    Har aldrig gjort stor sak av det. 

Så hade vi också så länge det funkade, nu har ett barn av två skärmtid. Vad kan man lära sig av det? Att barn är olika..
    Ride it like you stole it
  • enmamma

Vi har tidigare automatiskt stängt av internet på kvällarna tex nio på vardagar och tio på helgen.

• Anonym (Mamma)
    enmamma skrev 2023-03-23 17:45:57 följande:

Vi har tidigare automatiskt stängt av internet på kvällarna tex nio på vardagar och tio på helgen.

Hur ställer man in så det händer automatiskt?
  • Limajo
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-23 18:56:30 följande:
    Hur ställer man in så det händer automatiskt?
    Det finns säkert appar för det men jag gör det direkt i routern.
  • Anonym (Mamma)
    Limajo skrev 2023-03-23 19:05:24 följande:
    Det finns säkert appar för det men jag gör det direkt i routern.
    Du loggar in i routern via datorn då, eller? Jag vet inte ens om jag kan göra det med min för just denna har jag aldrig testat på.
  • conand

Våra barn får X timmar i veckan. För närvarande 3h. Men dom får själva bestämma hur dom disponerar tiden, vill dom bränna av alla 3h på måndag så är det helt ok men då har dom ingen skärmtid resten av veckan. Fungerar förvånansvärt bra. Förhandla fram villkoren tillsamman med barnen. Fråga vag dom tycker är rimligt, ofta får man rätt vettiga svar. Skaffa en kompetent router som kan filtreta trafiken och spärra sånt som inte är lämpligt.

• Limajo
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-23 19:07:22 följande:
    Du loggar in i routern via datorn då, eller? Jag vet inte ens om jag kan göra det med min för just denna har jag aldrig testat på.
    Ja, kolla i instruktionsboken.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    tikki masala skrev 2023-03-23 15:01:20 följande:

såhär har ju vi fått göra. Gömma fjärrkontroller och dra ut sladden till internet. 

Men saken är att han inte glömmer. Då ligger han i sin säng och gråter från att han kommer hem från skolan tills vi hade bestämt en skärmtid. (Vi har inte gett efter och gett skärmtid utöver det) Men det är den j*kla besattheten han har!
    därför vi sagt att det blir inget av skärmtid alls nu på ett tag. 

Har han några fritidsintressen? Barn är ju olika, men våra har alltid älskat spring och lek och rörelse sen dom var små och vi har uppmuntrat dom till sport/idrott och dom har testat allt möjligt genom åren och fastnat för lite olika sporter och fritidsintressen. Nu som tonåringar har de träningar 4-5 dagar i veckan +tävlingar på helgerna och det engagemanget gör att vi inte sett någon anledning att begränsa skärmtiden.

Om din son inte gillar sport så finns det kanske annat som intresserar honom, scouter, teater eller något annat? Något som intresserar och engagerar honom.
  • Anonym (Mamma)
    Limajo skrev 2023-03-26 07:56:40 följande:
    Ja, kolla i instruktionsboken.
    Fick ingen sådan såvitt jag minns men tack iaf!
  • Anonym (Folkwin)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-03-26 08:23:36 följande:
    Har han några fritidsintressen? Barn är ju olika, men våra har alltid älskat spring och lek och rörelse sen dom var små och vi har uppmuntrat dom till sport/idrott och dom har testat allt möjligt genom åren och fastnat för lite olika sporter och fritidsintressen. Nu som tonåringar har de träningar 4-5 dagar i veckan +tävlingar på helgerna och det engagemanget gör att vi inte sett någon anledning att begränsa skärmtiden.

Om din son inte gillar sport så finns det kanske annat som intresserar honom, scouter, teater eller något annat? Något som intresserar och engagerar honom.
    Precis. Aktiviteter efter skolan är viktiga skärmfria stunder. Sedan är det också upp till oss som föräldrar att avleda - exvis spela spel med våra barn, aktivera dem, gå ut på en promenad, engagera dem o matlagningen o duka bordet mm. Visa dem vad de/ni kan göra utan mobil o platta. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Folkwin) skrev 2023-03-26 16:11:20 följande:
    Precis. Aktiviteter efter skolan är viktiga skärmfria stunder. Sedan är det också upp till oss som föräldrar att avleda - exvis spela spel med våra barn, aktivera dem, gå ut på en promenad, engagera dem o matlagningen o duka bordet mm. Visa dem vad de/ni kan göra utan mobil o platta. 
    Exakt! Man måste ju föregå med gott exempel. Ser barnen aldrig en vuxen läsa bok, pyssla (pärlplattor, blommor, sömnad, växter utomhus - whatever) så kommer det inte naturligt för dem att tänka att det är en rimlig aktivitet bland många andra.
    Barn gör som föräldrarna gör. Vi är mycket ute tillsammans, senast idag var vi ute 2,5 h och lekte oss igenom alla parker i ett bostadsområde lite längre bort. Ett par bananer, en vattenflaska och vantar som tål väta bara så hade vi några sköna timmar i vintersolen. 
Svar på tråden Hur gör ni för att orka?