Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-03-26 07:51:09 följande:
Nu har det kommit till hans kännedom att vi gjort en orosanmälan till soc. Min mamma pratade med honom och erbjöd även honom hjälp att städa ur hela lägenheten och göra ordning där, men han vägrar ta emot hjälp. Blev istället otrevlig mot henne och typ hota henne,med att vi båda ska få se. Vet inte vad han menar,men han arbetar ju även som assistent åt min bror och har börjat misskött sitt jobb mer och mer,så min mamma vill inte ens att han arbetar här längre då hela situationen börjat spåra ut.
Vet fan inte vad som hänt med han de senaste tiden, han är en helt annan person.😪
Säg upp hans tjänst hos din bror. Jag skulle inte lita på att en så ohygienisk människa kan ta hand om en persons omsorg och omvårdnad. Missköter han jobbet så är det ännu större anledning.
Ang. hyreskontraktet så är det inte ditt ex som ska godkänna! Du anmäler uppsägningen skriftligt till hyresvärden och har då vanligen tre månader på det. Hyresvärden kan ju inte lagen, uppenbarligen, så du får informera dem om hur det funkar.
lawline.se/answers/uppsagning-av-hyreskontrakt-nar-bada-star-pa-kontraktet
Om lägenheten hyrs gemensamt och endast en av er skall flytta måste den som skall flytta säga upp sin del av hyreskontraktet. Om någon flyttar utan att säga upp sin del är man fortfarande ansvarig för lägenheten även om man inte bor där. Detta innebär att man är ansvarig, inte bara för hyran, utan även allt annat som man ansvarar för som hyresgäst.
Om någon säger upp sin del av lägenheten brukar oftast hyresvärden göra en ny prövning om de kan godkänna att den kvarvarande hyresgästen, i ditt fall din förra sambo, står som ensam ansvarig för hyresavtalet. Det kommer aldrig krävas att din sambo skriver på uppsägningsavtalet för att du ska bli befriad från hyreskontraktet. Utan du kan säga upp din del och behöver enbart beakta uppsägningstiden. När uppsägningstiden löpt ut är du inte längre hyresgäst.