Inlägg från: Lånehajen |Visa alla inlägg
  • Lånehajen

Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?

Tror att det finns en annan tolerans och tillåtande attityd till att barn blir hemma idag. När jag gick i skolan så var det inget alternativ oavsett hur mycket det bråkades, slogs och mobbades på vår skola. Började någon falla bort så sattes det in krafttag från lärare och föräldrar med samtal osv.

Med detta menar jag inte att just tvång är bra utan att det togs på större allvar samt att man gjorde tidiga insatser som sannolikt var till fördel för barnet. Det blir ju inte lättare att komma tillbaka till varken skola eller arbetsliv desto längre man sitter hemma.

• Lånehajen
    Tukt skrev 2023-03-25 10:29:28 följande:
    Så du menar att ingen skolkade då du gick i skolan? Ja i alla skolor då, inte bara din som kanske hade mindre av det.
    Det är skillnad på att skolka någon lektion eller dag emellanåt och att sitta hemma i år efter år. Skolkning förekom förstås men om det började övergå till något långvarigt sattes det iaf in insatser på de skolor jag gick på.
  • Lånehajen
    Faxze skrev 2023-03-25 10:36:39 följande:
    När gick du i skolan?

Jag känner inte igen din beskrivning från min skoltid (1980-talet, början av 1990-talet). Jag hade själv i åk 9 långt över 50% frånvaro och ingen reagerade. Ser inte bra ut med alla frånvarotimmar på betygsdokumentet, men eftersom jag har högre examen är det ingen som vill se mina grundskolebetyg. Hade hög frånvaro även innan åk 9. Jag känner till flera i min skola som hade väldigt hög frånvaro och två elever som i princip aldrig var i skolan.

I mitt fall berodde frånvaron på att allt var bättre än att behöva vara i skolan och bara sitta av tiden. Jag bara drev runt och gjorde ingenting istället. Tog skogspromenader och liknande. Jag var smart nog att hålla mig till platser där jag med stor sannolikhet inte blev upptäckt.
    Jag gick i skolan cirka 5 år senare än du. Det är förstås inte bra att ha så hög frånvaro och tråkigt att inte lärarna reagerade - de märkte förstås att du var borta även om dina föräldrar kanske inte visste om det.

Men som jag skrev i förra inlägget så är det skillnad på att skolka och det här hemmasittandet där barn blir borta från skolan i åratal. Att skolka och sjuka sig har nog de flesta gjort åtminstone vid något tillfälle.
Svar på tråden Varför är så många barn , nu plötsligt, hemmasittare?