Inlägg från: Anonym (Dömer men förmår inte förklara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)

    Sluta dömma

    Anonym (S) skrev 2023-03-28 17:44:01 följande:
    Den står i inlägget du svarade på. Du har upprepat den några gånger. 
    Jag ser ingen floskel i det som jag har skrivit?

    och
    i vilket fall du menar att jag skulle ha försvarat en floskel?
    visa/citera gärna det du menar att jag har försvarat en floskel.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:45:00 följande:
    Ja det är väl klart att du inte kommer förstå när du har värderingar som likna människor med personlighetsstörningar, en psykopat kommer ju inte heller fatta varför det skulle vara fel att ljuga och manipulera... 

    Nästa argument är lika sjuk den med där du lägger skulden för att en skithög lurar och manipulerar sin partner på partnern och menar att "personen får skylla sig själv" vilket i relation till ditt propagerande för att undanhålla sanningen blir nästan komiskt om det inte varit så sjukt. För hur har du tänkt dig ett en partner skulle kunna avstå från att ha en relation till en falsk och manipulativ skithög om personen inte vet vilken falks och manipulativ skithög personen är?

    Som sagt dina argument är väldigt väldigt sjuka
    Jag har visat stort tålamod och jag har på ett seriöst sätt försökt att besvara dina inlägg så sakligt som jag har kunnat.
    Men det här inlägget väljer jag av uppenbara skäl att inte besvara.

    Ditt sätt att uttrycka dig till och om andra människor förstör tråden och gör så att andra medlemmar inte ens vill delta i tråden.

    Skärp dig om du vill föra ett resonemang med mig.

    Om du inte klarar att skärpa dig så tycker jag att du ska lämna tråden till dess du kan delta i resonemangen, och bemöta andra människor, på ett åtminstone någorlunda normal sätt.

    På FL:s Säkerhet och regler står att läsa bl a:

    "Det skal vara trevligt att umgås på FamiljeLiv.se


    För att alla ska trivas på vårt community gäller vissa regler hos oss. Du hittar alla användarvillkor här.


    Men egentligen är det inte så märkligt. Det handlar om vanlig enkel hyfs. Och att bemöta andra som du själv vill bli bemött. Rätt enkelt, eller hur?"

    Försök åtminstone att leva upp till detta.
    Om du inte vill göra det så bör du ta konsekvenserna och lämna tråden och FL, till dess du klarar att följa reglerna.

  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (pfft) skrev 2023-03-28 17:53:04 följande:
    Varför är ditt "råd" att inte vara otrogen? Vad tycker du är fel med att vara otrogen?

    Tack för din fråga, det uppskattas. (Äntligen!)

    Mitt råd är att inte vara otrogen.
    Min egen uppfattning grundar sig nog helt enkelt på ungefär samma anledningar som vanligen framförs och som i de flesta fall förs fram i de flesta olika trådar om otrohet.


    Generellt och på ett ungefär så håller jag med om en hel del av det som de flesta brukar ange som de vanligaste anledningarna.

    Men jag ser nog inte lika allvarligt på saken och framförallt gör jag mitt eget val att inte vara lika dömande mot en annan människa, den människa jag älskar (älskade innan det hände?) och som jag själv har valt som min partner, jag dömer inte så som vissa (ganska många?) verkar välja att göra.

    Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...

    Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?

    Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser.
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

    Det är i stort mitt sätt att se på saken.
    Men jag har både förståelse och jag accepterar att andra väljer att se saken på ett annat sätt.

    För mig dock förvånande att vissa inskränkta och dömande personer försöker "förbjuda" mig, eller försöker beröva mig rätten, att ha min åsikt och att se på mitt sätt på saken.

  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:57:37 följande:
    Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

    Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."
    Var skulle jag ha sagt något om att det är fakta?
    Nu ljuger du ju igen, och avslöjar dig själv igen.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-28 20:39:18 följande:
    I ditt inlägg # 64 så skrev du detta:

    Citat: "Fortfarande efter alla dessa år har ingen lyckats förklara vad som egentligen och på djupet är så allvarligt med en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten?"

    Om du med detta inte menar att det är hela världen så får du gärna förklara hur du menar.
    För det är faktiskt ganska lätt att tolka detta som att du menar att det inte är hela världen.

    Och jag har heller ingenstans påstått att du förespråkar otrohet.
    Så var snäll och lägg inte heller ord i mun på mig innan du ber mig om detsamma. 

    Och nej,otrohet är inte olagligt. Men det betyder väl inte,för den sakens skull,att det är rätt?
    Jag menar att ingen har kunnat förklara, ingen har lyckats förklara det för mig, just det, alltså VAD som egentligen på djupet är så allvarligt.

    Men bara för att jag har konstaterat att ingen lyckats förklara det så har jag ju absolut inte tagit någon ställning. Eller hur?

    För att göra det lättare att förstå så brukar jag ta exemplet att om min partner skulle ha en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan så medför det ju inte att jag rent fysiskt har förlorat en hand, eller något liknande.
    Så vitt jag kan se så medför ju inte handlingen i sig någon som helst faktisk konsekvens för mig.
    Särskilt då om jag slipper få reda på det, då finns det ju absolut ingen som helst faktisk konsekvens och då inte ens någon som helst risk att jag skulle påverkas känslomässigt.

    Jag kan inte se VAD som är så allvarligt, vilken allvarlig konsekvens det får för mig, och därför önskar jag att du eller någon annan på saklig grund kan förklara det för mig.
    Återigen menar jag bara att hittills har ingen lyckats förklara det.

    I slutet slår du in öppna dörrar. Jag har aldrig sagt att otrohet är rätt.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-28 21:29:04 följande:
    Ja,precis. Det är det jag menar. 
    Men hur du väljer att se på det inträffade ligger ju inom dig själv. Om du själv väljer att se det som ett svek, om du väljer att se det som ett stort svek av livsavgörande proportioner, och ditt sätt att se det leder till ett trauma för dig så ligger det helt inom dig själv.
    Du liksom jag har alla möjligheter att själv påverka hur du väljer att låta dina egna känslor påverkas av det som du upplever som ett svek.

    Det är en rent känslomässig reaktion som ligger helt och hållet hos dig och inte hos någon annan.
    Det har ju inte lett några fysiska konsekvenser för dig, inga som helst faktiska konsekvenser, du har inte förlorat en hand eller något liknande.

    Om man inte klarar att hantera känslorna på ett sätt som man själv är nöjd med så finns det ju alltid hjälp att få för att hantera dessa känslor.
    Det råder i vart fall inget tvivel om att många andra människor har klarat av att hantera sina känslor efter en sådan händelse på ett sådant sätt att det inte alls leder till något trauma för dem, så varför är det då tvunget att det måste leda till ett trauma just för dig?

    Många gör ett medvetet val att lösa problemen i sin relation och gå vidare, andra väljer att avsluta sin relation. Men oavsett vilket så måste ingen av dem tvunget låta det leda till ett trauma för dem.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-28 17:14:04 följande:
    Är man en skit får man kanske vad man förtjänar 
    Ska man tolka det som att du har kommit till insikt,
    och att du talar om dig själv här?

    Om någon har varit otrogen mot dig så skulle det inte förvåna mig om den personen fattade sitt beslut att vara otrogen mot dig för att avsluta förhållandet, just på grund av ditt bemötande mot den personen. Skulle det kunna vara så och du har kommit till insikt om att det troligen var så det förhöll sig?
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (pfft) skrev 2023-03-29 00:35:21 följande:
    Jag ville genuint veta men jag upplever att du fegade ur och gav ett halvsvar här faktiskt. Jag ville veta, med dina egna ord, om du tyckte otrohet var något dåligt och varför isåfall. Att bara svara med "samma som andra brukar säga" lämnar det helt upp till tolkning och alla försök till denna tolkning skulle gissningsvis bara leda till att du hävdar att folk lägger ord i mun på dig. Du verkar uppleva att du blir misstolkad men lämnar samtidigt så mycket som möjligt upp till tolkning. 

    "Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?"

    Med sakligt menar du alltså egentligen fysiskt låter det som? Räknas fysisk smärta mer än psykisk/emotionell smärta enligt dig? Personligen har jag blivit skadad på många olika sätt genom livet men den smärta som fortfarande svider 10 år senare är knappast den fysiska liksom. Smärtan av skadad tillit kan påverka dig resten av livet om du har otur. Nu säger du att du bestämmer hur du ska känna. Jag har stött på ett antal sådana människor som hävdar att de bara känner de känslor de väljer och jag är skeptisk för det klingar illa med hur människor generellt fungerar. Men låt oss säga att det är sant, att det finns en liten grupp människor som har ett järngrepp om sina känslor och helt sonika kan bestämma helt logiskt över sina känslor. Du förstår väl isåfall att det är väldigt unikt och att majoriteten av människor inte funkar så? Då funkar det inte heller att förvänta sig att andra människor ska reagera och tänka precis som dig heller. 

    Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser. 
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

    "Då slipper jag ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget".. Intressant. 
    Men, och nu får du ursäkta om jag lägger ord i mun på dig men som sagt lämnade du det nästintill omöjligt att inte göra det, om du som de flesta anser att otrohet är fel och ett svek mot sin partner.. varför skulle du vilja fortsätta vara med någon som valt att svika din tillit, svika er överenskommelse, valt att vara intim och dela det som bara borde vara mellan er? Otrohet är något som skadar många oerhört djupt och din partner som hävdar sig älska dig har valt att riskera att skada dig oerhört djupt för sin egen tillfredställelse (även om du nu egentligen inte tycker otrohet är en sån Big deal)? Du menar att du inte skulle veta om det visst men i detta hypotetiska scenario när vi pratar om det här vet du om det. Du vet om att din partner valt att göra detta mot dig. Varför skulle du inte vilja veta att din partner funkar så, tänker så, agerar så, har den hänsynen till dig? 

    Skulle du vilja veta om din partner hade våldtagit ett barn? Ett extremt exempel jag vet, och nej jag jämför inte den handlingen med otrohet, jag vill bara testa din "lyckligt ovetande" teori. Ert förhållande är ju exakt likadant så länge du inte vet, men tänker du likadant där att det är bättra att slippa tvingas konfrontera svåra känslor eller tänker du att du hade velat veta vilken typ av människa du är ihop med?
    Jag upplever det lite som att du söker konflikt och söker finna fel mera än att du vill ha ett utbyte och resonera om ämnet?
    Du gillar inte det jag skriver, även i de fall jag bara beskriver faktiska saker. 
    I så fall hindrar det att vi skulle kunna föra vettiga resonemang med varandra.
    Du har självfallet rätt att framföra din åsikt och jag uppskattar utbyte, hoppas det är ömsesidigt?

    Otrohet är inget jag rekommenderar eller gillar. Jag har aldrig sagt något annat.
    Detta på ungefär samma grunder som alla andra, alltså inget kontroversiellt och jag undviker räkna upp argumenten för att slippa detaljdiskussioner om dessa.
    De olika argumenten finns där och eventuella små skillnader eller detaljer är inget viktigt att munhuggas om i det här sammanhanget.

    När det gäller känslor så finns de där, jag har aldrig sagt något annat.
    Precis lika som att fysiska saker finns där.
    Den stora skillnaden är att känslorna har jag själv alla möjligheter att välja hur jag vill förhålla mig till dem, hur jag väljer att hantera dem och hur jag låter mig själv påverkas av dem. Det ligger inom mig själv.
    Det valet har man inte alls på samma sätt när det gäller t ex en fysisk skada.
    En tydlig skillnad, eller hur?

    Jag liksom du och de allra flesta känner känslor. Det är för mig en självklarhet.

    Men om jag väljer låta mina egna känslor gällande skadad tillit styra mig livet ut är i väldigt hög utsträckning, kanske helt och hållet, mitt eget val och det ligger helt och hållet hos mig själv.
    Alla människor har alla möjligheter att påverka hur man förhåller sig till sina egna känslor. Man har ett eget val.
    Till skillnad mot att jag har förlorat en hand så är det inte mitt eget val om handen finns där eller inte. Hur jag än väljer att förhålla mig till den saken så är handen borta och det ligger inte hos mig själv.
    Jag är övertygad att du kan se den tydliga skillnaden, även om du vill försöka bortförklara den?

    Jag vill inte veta. Om möjligt skulle jag vilja fortsätta vara lyckligt ovetande. Det är min personliga åsikt och mitt eget val.
    Om du tycker något annat så är det upp till dig och jag anser att det är din självklara rättighet att ha en annan åsikt än jag.
    Hoppas du på motsvarande sätt kan tillåta mig att själv få bestämma om jag skulle föredra att veta eller inte veta?

    Varför skulle jag inte vilja fortsätta vara med min partner som jag älskar?
    Allt är lika som tidigare, jag vet ingenting, inget har faktiskt och i praktiken ändrats, deras penetrerande sex har inte fått mig att förlora en hand och det har inte påverkat mig på något enda sätt, vår ömsesidiga kärlek fortsätter precis på samma sätt som tidigare, vår relation har inte påverkats på något sätt, jag älskar min partner och vår ömsesidiga kärlek finns där på exakt samma sätt som tidigare.
    Om man väljer att se objektivt på detta, vad är det då rent faktabaserat som skulle göra att jag inte skulle vilja fortsätta vara med min partner som jag älskar?

    Jag avstår medvetet i den här tråden, gällande det ämne vi diskuterar, att kommentera den hemska jämförelsen som du väljer att dra upp.
    Jag anser det vara helt onödigt och jämförelsen behövs inte på något sätt för att vi ska kunna resonera om ämnet i tråden.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-29 09:24:58 följande:
    Du kan självklart inte må dåligt av något du inte vet om.
    Men det du inte verkar kunna ta in är att det spelar ju ingen roll att du inte vet eftersom det inte går att garantera att det aldrig kommer fram.
    Så om det kommer fram senare så får du ju veta att du har levt i en lögn.
    Skulle det då kännas ok att veta att din partner har ljugit dig rakt upp i ansiktet,under kanske en längre tid,och låtsats som att allt är som vanligt?

    Jag har heller aldrig påstått att du har sagt att otrohet är rätt.
    Men du får ju också ha förståelse för att det kan tolkas på annat sätt när du på samma gång säger att det inte är så allvarligt så länge det inte kommer fram.
    Det kan åtminstone tolkas som att du menar att det är ok att bete sig som ett svin bakom sin partners rygg så länge det inte kommer fram. 
    Om det inte är vad du menar så kanske du får försöka förtydliga dig så du slipper bli missförstådd.
    Du kan självklart inte må dåligt av något du inte vet om.
    Tack för att du är en av få här som vågar konstatera denna sanning.

    Men det du inte verkar kunna ta in är att det spelar ju ingen roll att du inte vet eftersom det inte går att garantera att det aldrig kommer fram.
    Så om det kommer fram senare så får du ju veta att du har levt i en lögn.
    Skulle det då kännas ok att veta att din partner har ljugit dig rakt upp i ansiktet,under kanske en längre tid,och låtsats som att allt är som vanligt?
    Vi känner alla till att otrohet är relativt vanligt förekommenade och vi vet att i många fall kommer det aldrig fram.
    Det är den grunden jag utgår från i mina resonemang och jag tror inte att du kan eller vill motsäga detta?
    Jag hävdar att de som är otrogna i väldigt hög utsträckning, genom medvetna val och medvetna handlingar kan göra det på ett sådant sätt att man kan säkerställa att det inte kommer fram.
    Om man inte är säker så har man alltid möjlighet välja att avstå.
    På så sätt är det säkerställt, eller näst intill helt säkerställt.

    Detta konstaterande blir ju tydligt och självklart, det har stöd, om vi alla åtminstone vågar erkänna för oss själva att det inte är helt ovanligt med otrohet som aldrig blir känd.

    Sedan, gällande ditt hypotetiska resonemang, OM det skulle komma fram och vilka följder det i så fall skulle kunna få, det är ett annat resonemang som jag inte har diskuterat. Men självfallet har du rätt i ditt hypotetiska resonemang att det sannolikt, om det kommer fram, så framkallar det svåra känslor.

    Jag har sagt att jag liksom de allra flesta har känslor.
    Men jag menar också att jag själv, liksom du och alla, har stor möjlighet att själv välja hur jag låter mina egna känslor påverka mig.

    Självfallet lever jag, du och alla i en lögn, mer eller mindre.
    Det där om lögner har jag tidigare beskrivit ganska utförligt och jag tror inte du på saklig grund vill motsäga något av det jag har skrivit om detta?
    Om du vill försöka inbilla dig själv att du inte drabbas av lögner och svikna löften så är det upp till dig.
    Vi vet rent faktabaserat att jag ljuger, du ljuger och alla ljuger.

    Jag har heller aldrig påstått att du har sagt att otrohet är rätt.
    Men du får ju också ha förståelse för att det kan tolkas på annat sätt när du på samma gång säger att det inte är så allvarligt så länge det inte kommer fram.
    Det kan åtminstone tolkas som att du menar att det är ok att bete sig som ett svin bakom sin partners rygg så länge det inte kommer fram. 
    Om det inte är vad du menar så kanske du får försöka förtydliga dig så du slipper bli missförstådd.

    Jag har läst tillbaka och kan inte finna att jag skulle ha sagt att det inte är så allvarligt?
    Nej, jag måste inte ha någon förståelse för att du och andra medvetet väljer att feltolka mig på era egna sätt.
    Tvärtom anser jag att ni i stället för att göra egna tolkningar skulle resonera om precis det som jag skriver och inte det som ni själva väljer att tolka in.
    Du väljer att tolka in att jag skulle mena att det är ok att bete sig som ett svin. Då är det mycket tydligt att du läser riktigt dåligt och den tolkningen får stå för dig.

    Jag försöker hela tiden lägga mig vinning om att förklara vad jag menar.
    Jag anstränger mig också att åtminstone sträva efter att inte lägga in mina egna tolkningar i det du och andra skriver.
    Ditt och andras egna val att göra feltolkningar är inte så enkelt för mig att förklara.
    Men om du frågar sakligt gällande det jag har skrivit (i stället för att feltolka), gärna med citat, så lovar jag försöka förtydliga det som eventuellt är otydligt.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    molly50 skrev 2023-03-29 09:35:25 följande:
    Men vad vet du egentligen om vad det ledde till för mig?
    Du får det att låta som att hela min värld vändes upp och ner.
    Men vet du vad? Det gjorde den inte.
    Ja,jag blev fruktansvärt sårad och ledsen. Och jag som normalt inte är den svartsjuka typen blev det.
    Men jag tog hjälp för det.
    Jag gick på samtalsterapi och hade stöd av mina vänner och min familj.
    Men jag har även andra saker i min bakgrund som lett till dålig självkänsla.
    Så jag ber dig vänligen att inte anta en massa saker om mig.

    För övrigt så är det väldigt olika individuellt hur man hanterar sådana saker. Och inget sätt är mer rätt eller fel än något annat.
    Men jag tror ändå att de flesta skulle bli sårade och ledsna av att bli svikna av sin partner. Oavsett om det handlar om otrohet eller något annat svek.
    Förlåt, det var inte alls menat som något påhopp på dig personligen.
    Jag inser nu att du kan tolka det så eftersom jag på flera ställen skrev i du-form. Jag använde också "man", men borde kanske ha gjort det mera genomgående för att visa tydligt att jag verkligen inte menade dig personligen.

    Jag beklagar uppriktigt de tråkigheter som du drabbats av. Och jag har egna erfarenheter och alla möjligheter förstå sådana saker. Inget av allt jag har skrivit motsäger detta.

    Det var du som valde att nämna ordet trauma.
    Jag svarade till dig, och på flera ställen skrev jag i du-form, men egentligen menade jag mera som ett allmängiltigt exempel.

    Jag menade egentligen inte bokstavligt "du" i alla saker i mitt inlägg, utan mera "man".
    Hoppas du kan förstå hur jag menar och att du kan ta till dig att jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig så slarvigt.

    Hur man väljer att se på det inträffade, hur man väljer låta känslorna styra över en, ligger i mycket stor utsträckning hos en själv.

    Jag är glad att du var klok och valde att ta hjälp att hantera dina känslor. Detta var också mitt välmenta råd i mitt tidigare inlägg. Inte ett råd bara till dig utan mera allmänt till alla som kan råka ut för svårigheter att hantera sina känslor.

    Jag tycker ändå att det är fel av dem som väljer att låta svåra känslor styra hela deras liv och för långa tider.
    Det finns för dem mera rätt val att göra och de har också ett ansvar för sina egna val.
    T ex att ta hjälp. Ett mera rätt val, precis så som du själv gjorde.


Svar på tråden Sluta dömma