• Anonym (Trött och uppgiven)

Hur gör man när man verkligen inte lyckas få bostad?

Söker och söker på alla möjliga sätt utan att få något. Pratade med soc och de sa att jag måste börja söka utanför sthlm också, men jag har ju barn här!? 

Någon med råd? Och tips på jobb som inte kräver gymnasiebetyg och som inte är fysiskt tungt?

• Svar på tråden Hur gör man när man verkligen inte lyckas få bostad?
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Trött och uppgiven) skrev 2023-03-24 17:20:17 följande:
    Hur gör man när man verkligen inte lyckas få bostad?

Söker och söker på alla möjliga sätt utan att få något. Pratade med soc och de sa att jag måste börja söka utanför sthlm också, men jag har ju barn här!? 

Någon med råd? Och tips på jobb som inte kräver gymnasiebetyg och som inte är fysiskt tungt?

Kan inte du stanna i det nuvarande boendet, det kanske är enklare att ditt ex flyttar? 

Är du arbetslös? Då är jobb prio 1.Eftersom du inte kan bo på gatan så får du flytta dit det går, även om det är utanför Stockholm, vilka andra val har du? 
    Anonym (Amanda) skrev 2023-03-24 17:23:48 följande:
    Kan inte du stanna i det nuvarande boendet, det kanske är enklare att ditt ex flyttar? 

Är du arbetslös? Då är jobb prio 1.Eftersom du inte kan bo på gatan så får du flytta dit det går, även om det är utanför Stockholm, vilka andra val har du? 

Nej han kommer bo kvar, jag vare sig vill eller kan bo kvar.

Jag pluggar, men min läkare vill egentligen sjukskriva mig helt... Men utan sgi är det omöjligt som det är nu.

Jag kan inte flytta ifrån barnen. För egen del hade jag gärna lämnat sthlm, men det går inte.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Trött och uppgiven) skrev 2023-03-24 17:30:04 följande:

Nej han kommer bo kvar, jag vare sig vill eller kan bo kvar.

Jag pluggar, men min läkare vill egentligen sjukskriva mig helt... Men utan sgi är det omöjligt som det är nu.

Jag kan inte flytta ifrån barnen. För egen del hade jag gärna lämnat sthlm, men det går inte.

Ja du, du lär inte vara få en lgh bara så där, det fungerar inte så. Så flytta dit det går. Du kan träffa barnen på helgen. Har ni hyres?
  • Anonym (Ida)

Soc ger inte bort lägenheter, speciellt inte i Stockholm. Du får skaffa en stadig inkomst och söka lägenhet i andra hand. Du får pausa studierna och ta vilket jobb som helst. Vad har du jobbat med tidigare? 

• Anonym (Könsberoende)

Är du kvinna så lägger du fokus på att hitta en man med bostad att flytta in i. Ha det som prio1. Om du inte gör det eller är man (en bostadslös man hittar ingen kvinna för motsvarande) så kan det där ta 10år eller mer i sthlm. Då flyttar du istället bort från sthlm.

Jag vet att soc inte ger lägenheter, men hoppades kunna få någon hjälp iaf.
    Jag pluggar just för att jag inte lyckas hitta jobb, så jag inte är helt utan inkomst. Jag är egentligen sjuk och ska inte jobba eller plugga alls, men har inget val.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Venja)

Hur långt har du kvar på utbildningen? Kommer du kunna köpa en lägenhet när du är klar?
    För om det inte är jättelångt kvar kan du ju flytta tills du är färdig och därefter köpa ett boende och flytta tillbaka.

Svar på tråden Hur gör man när man verkligen inte lyckas få bostad?