För mig varierar rättningarstid mycket. Ibland har jag rättat samma dag, ibland snuddar jag uppåt 3-4 veckor. Det beror på lite olika saker.
Är det uppsatser tar det mer tid, än mer raka begreppsuppgifter. Ibland samrättar jag med kollega, då kanske vi tar det 1-2 v på egen hand - sedan 3-4 dagar att hitta en tid vi kan sitta ner och prata om uppgiften. I en årskurs har jag just nu två stora grupper - drygt 50 elever - till de återlämnar jag alltid prov när bägge grupperna är rättade pga orkar inte tjat från andra gruppen.
Sedan återlämnar jag aldrig bedömda prov innan alla eleverna som ska göra proven har skrivit, vilket ibland faktiskt tar upp till 3 veckor för att de alltid är sjuka när man bestämt att ta igen. Så ibland ligger färdigrättade högar och väntar, stackars kompisarna.
I teorin borde man alltid lägga årsplaneringar så man inte får för stora rättningspucklar, men ibland samarbetar man med andra ämnen, prov flyttas pga idh dagar mm - då blir det mycket och då tar rättning mer tid. Inte heller helt ovanligt att jag har prov, sen kanske ett lov kommer eller jag blir sjuk - varpå jag inte jobbar, den tiden räknas knappast.
Men målet är att återlämna inom 1-2 v för min del. Jag håller nog det 75 procent av gångerna. Och flera utav de ggr är proven utdelade inom några dgr bara.