• Anonym (Förälder)

Vad är rimlig tid för lärare att rätta prov?

Detta gäller högstadiet. Jag undrar, finns det någon riktlinje kring inom vilken tidsrymd lärare ska rätta prov? Jag blir så förundrad över hur vissa lärare verkar rätta samma dag och vissa en månad senare?

Eleverna har ju ändå kanske lagt massor med jobb på att plugga till provet och känner ett behov av att få resultatet. Eller så har det gått jättedåligt och skolan och eller föräldrar behöver få uppmärksamma det och stötta på något sätt. Då känns det ofta orimligt med så lång rättningstid. 

• Svar på tråden Vad är rimlig tid för lärare att rätta prov?
  • EpicF

Rimelig tid borde vara 2-4 veckor, beroende på bad det är för prov och hur det är utformat. 

• Anonym (beror på)

Det beror ju på ämne, prov, lärare och omständigheter. Om jag och familjen är friska, jag inte har någon elev som behöver extra uppmärksamhet av något slag och livet rullar på så kan jag rätta mina 100 elevers matteprov på en vecka eller mindre. En lärare i historia som åker på en influensa behöver nog 3-4 veckor.

• Anonym (Gengångare)

Vilken dryg tråd. 

Föräldrar är ju inte kloka. Stackars lärare. 

• Anonym (,,,)

Man har ju inte bara en grupp elever under en vecka, eller bara en klass. Veckan är full av lektioner, planering, rätta uppsatser, samplanering med kollegor ,konferenser, samtal med föräldrar. Man kan ha prov i flera klasser samma vecka (samplanering) och dessa ska sen bedömas allihop. 
    Därför är en del väldigt snabba och en del tar lite längre tid på sig, just för att helheltstiden är det som avgör när man hinner göra sådant arbete. 
    Om man har prov under en period utan en massa annat kan det gå fort, men samma lärare kanske behöver längre tid vid ett annat tillfälle. 

• Anonym (Förälder)

Jag tänker att det väl är läraren som bestämmer NÄR hen ska ha prov och OM hen ska ha prov (eller vara köra grupparbeten eller redovisning just då).

så då borde väl läraren lägga proven när det passar hen tidsmässigt och inte alla klasser har prov samtidigt osv? 

en högstadielärare i SO kör proven på datorer och då kan datorn rätta alla enkla frågor och läraren rättar de som är lite mer uppsatssvar på. Så där får de tillbaka proven på några dagar. 

en annan lärare säger till eleverna att hen behöver ?egentid? och tar två månader på sig att rätta?

• Citronella

Ett glosförhör i exempelvis engelska tycker jag 1-2 veckor är rimligt. Ett vanligt prov runt en månad. 

• Anonym (Sokrates)

Jag ser prov som ett pedagogiskt verktyg som ger eleverna och framför allt läraren en inblick i hur det går för dem. Hur mycket av den kunskap som läraren tror att hen har förmedlat har faktiskt fastnat och gått in? Finns det luckor? Behöver någon enstaka elev få något förklarat för sig igen eller kanske halva klassen har missat något? Om nästa avsnitt i undervisningen bygger på det föregående så är det här viktig information för läraren om hur hen ska lägga upp undervisningen härnäst. Här är snabb feedback av stor betydelse och jag ser hellre lättare, kortare prov som är snabba att rätta, än djupare och mer komplexa. 

För eleverna har prov en mycket mer begränsad nytta. Visst kan det vara en bra motivation att plugga inför ett prov och det är också en viktig färdighet i sig att kunna skriva prov på ett strategiskt och optimalt sätt. Som inlärningsverktyg hamnar provskrivning dock knappt i en topp-fem placering och inte sällan är prov snarare ett slöseri med elevernas tid, som ju antingen redan kan materialet eller hade haft större nytta av att lägga tiden på att lära in det. 

Lärare som tar flera veckor på sig att rätta prov missar några av de få pedagogiska fördelarna med prov. Visst kan de använda dem för betygsättning, men i min mening är det en av de minst relevanta delarna av undervisningen. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Sokrates) skrev 2023-03-25 16:25:37 följande:

Jag ser prov som ett pedagogiskt verktyg som ger eleverna och framför allt läraren en inblick i hur det går för dem. Hur mycket av den kunskap som läraren tror att hen har förmedlat har faktiskt fastnat och gått in? Finns det luckor? Behöver någon enstaka elev få något förklarat för sig igen eller kanske halva klassen har missat något? Om nästa avsnitt i undervisningen bygger på det föregående så är det här viktig information för läraren om hur hen ska lägga upp undervisningen härnäst. Här är snabb feedback av stor betydelse och jag ser hellre lättare, kortare prov som är snabba att rätta, än djupare och mer komplexa. 

För eleverna har prov en mycket mer begränsad nytta. Visst kan det vara en bra motivation att plugga inför ett prov och det är också en viktig färdighet i sig att kunna skriva prov på ett strategiskt och optimalt sätt. Som inlärningsverktyg hamnar provskrivning dock knappt i en topp-fem placering och inte sällan är prov snarare ett slöseri med elevernas tid, som ju antingen redan kan materialet eller hade haft större nytta av att lägga tiden på att lära in det. 

Lärare som tar flera veckor på sig att rätta prov missar några av de få pedagogiska fördelarna med prov. Visst kan de använda dem för betygsättning, men i min mening är det en av de minst relevanta delarna av undervisningen. 

Oj vad jag håller med om allt! 
  • Anonym (Lärare)

Rimligen? Senast en vecka före betygssättningen skulle jag säga.

Till er som fick något i ögat nu så kan jag lova att ni inte har en enda aning om hur mycket man kan ha att göra som lärare, så även om vi skulle önska att vi kunde sitta och rätta examinationer så behöver man i första hand förbereda nästa lektion, helst med lite mer framförhållning än en dag. Sedan tillkommer meningslösa möten som måste ha som syfte att totalt döda den lilla livslust som fanns kvar i slutet av dagen innan man släpar sig hemåt. Ständigt dåligt samvete över allt man inte hunnit, ständigt stresspåslag inför saker man fortfarande måste eller borde göra.

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-25 22:44:36 följande:

Till er som fick något i ögat nu så kan jag lova att ni inte har en enda aning om hur mycket man kan ha att göra som lärare, så även om vi skulle önska att vi kunde sitta och rätta examinationer så behöver man i första hand förbereda nästa lektion, helst med lite mer framförhållning än en dag. Sedan tillkommer meningslösa möten som måste ha som syfte att totalt döda den lilla livslust som fanns kvar i slutet av dagen innan man släpar sig hemåt. Ständigt dåligt samvete över allt man inte hunnit, ständigt stresspåslag inför saker man fortfarande måste eller borde göra.

Men varför har ni prov då? Måste man ha prov så ofta?
  • Dockan

För mig varierar rättningarstid mycket. Ibland har jag rättat samma dag, ibland snuddar jag uppåt 3-4 veckor. Det beror på lite olika saker. 

Är det uppsatser tar det mer tid, än mer raka begreppsuppgifter. Ibland samrättar jag med kollega, då kanske vi tar det 1-2 v på egen hand - sedan 3-4 dagar att hitta en tid vi kan sitta ner och prata om uppgiften. I en årskurs har jag just nu två stora grupper - drygt 50 elever - till de återlämnar jag alltid prov när bägge grupperna är rättade pga orkar inte tjat från andra gruppen.

Sedan återlämnar jag aldrig bedömda prov innan alla eleverna som ska göra proven har skrivit, vilket ibland faktiskt tar upp till 3 veckor för att de alltid är sjuka när man bestämt att ta igen. Så ibland ligger färdigrättade högar och väntar, stackars kompisarna. 

I teorin borde man alltid lägga årsplaneringar så man inte får för stora rättningspucklar, men ibland samarbetar man med andra ämnen, prov flyttas pga idh dagar mm - då blir det mycket och då tar rättning mer tid. Inte heller helt ovanligt att jag har prov, sen kanske ett lov kommer eller jag blir sjuk - varpå jag inte jobbar, den tiden räknas knappast. 

Men målet är att återlämna inom 1-2 v för min del. Jag håller nog det 75 procent av gångerna. Och flera utav de ggr är proven utdelade inom några dgr bara. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-03-26 07:06:48 följande:
    Men varför har ni prov då? Måste man ha prov så ofta?
    Jag har aldrig någonsin prov för mina elever pga flera pedagogiska skäl. Då ska du också veta att skriftliga inlämningsuppgifter tar mycket längre tid att rätta än ett prov. Det går så klart snabbare med muntliga examinationer men det tar mycket lektionstid, plus att stor del av klassen riskerar att sitta sysslolösa när de inte redovisar. Har börjat lösa det genom att de får göra inspelningar och lämna in men då ska jag ju sitta och lyssna på det i efterhand istället. Man bör ha examination ungefär en gång i månaden, plus minus 1-2 veckor beroende på hur stort arbetsområdet är.
  • Anonym (Lärare)

Om jag jobbar heltid så har jag alltså ca 200 examinationer per månad att gå igenom. Bra iaf att du ställde frågan om prov ts, jag ska genast se över om jag kan lätta min arbetsbörda genom att ha prov ibland.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-25 22:44:36 följande:

Lägg till uppfostran på det också (ni får ta det som inte föräldrarna klarar av att göra hemma) + att kunna handskas med missnöjda föräldrar, som ska ha synpunkter om det mesta. Många jobb är stressiga men jag beundrar verkligen er lärare, att ni orkar. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Klara) skrev 2023-03-26 12:10:14 följande:
    Lägg till uppfostran på det också (ni får ta det som inte föräldrarna klarar av att göra hemma) + att kunna handskas med missnöjda föräldrar, som ska ha synpunkter om det mesta. Många jobb är stressiga men jag beundrar verkligen er lärare, att ni orkar. 
    Ja det är en hel del som man ska bolla som lärare, tack för omtanken iaf.
Svar på tråden Vad är rimlig tid för lärare att rätta prov?