• Anonym (Malin)

Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?

Jag håller på och läser igenom mina journaler och på två ställen står det att jag inte har körkort. Varför står det och hur kan läkarna veta det? Ingen har frågat mig om jag har körkort. Jag har inte körkort så det är faktamässigt rätt jag blev bara förvånad. Jag förstår inte hur det är relevant för min behandling heller.  

• Svar på tråden Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?
  • EnAnonumius

Kanske inte relevant för den behandlingen du har nu..
    Fast i framtiden så kan det vara relevant om du skulle få en annan behandling och du får en medicins som man skall undvika köra bil på.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Uui)

Eller problem med syn? Eller epilepsi?

• Anonym (Malin)
    EnAnonumius skrev 2023-03-24 22:29:24 följande:

Kanske inte relevant för den behandlingen du har nu..
    Fast i framtiden så kan det vara relevant om du skulle få en annan behandling och du får en medicins som man skall undvika köra bil på.

Varför pratade de inte med mg innan och hur kan de veta om jag har körkort? 

Anonym (Uui) skrev 2023-03-24 22:42:48 följande:

Jag förstår tyvärr inte. 

• Anonym

För att du inte har körkort?
    Konstigt vore det om du hade körkort men anteckningen ändå fanns.

• Anonym (E)

Om du gett samtycke att de pratar med närstående så kan de ha berättat

• Anonym (aaa)
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 02:46:50 följande:

Anonym (Uui) skrev 2023-03-24 22:42:48 följande:

Jag förstår tyvärr inte. 

Det menas att om du tex skulle ha dålig syn finns ju en gräns för när man rekommenderar att någon kan ha körkort. Eftersom du inte har något så kan det vara en notering just för att då behöver läkare i framtiden inte oroa sig över din bilkörning med dålig syn. Epilepsi är en sådan sjukdom också. 

Det finns även restriktioner vid tex ADHD (det bedöms individuellt innan man får börja ta körkort) och står det i din journal att du inte har körkort så vet kommande läkare det, ifall det är så att du vill ta, och behöver ett läkarintyg utifrån eventuellt diagnos. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Malin) skrev 2023-03-25 02:46:50 följande:

Varför pratade de inte med mg innan och hur kan de veta om jag har körkort?

I bland så får man ju identifiera sig när man söker sjukvård. Använder du vanligt legg så utgått man från att personen inte har Körkort.

Alternativt så har de frågat, vid något  tillfälle (måste ej varit i samband med behandlingen du har nu)  och du har svarat och inte sedan "tänkt mer på det".

Jag kan ge mer skäl men nöjer mig med dessa två..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Malin)
    EnAnonumius skrev 2023-03-25 07:18:31 följande:
    I bland så får man ju identifiera sig när man söker sjukvård. Använder du vanligt legg så utgått man från att personen inte har Körkort.

Alternativt så har de frågat, vid något  tillfälle (måste ej varit i samband med behandlingen du har nu)  och du har svarat och inte sedan "tänkt mer på det".

Jag kan ge mer skäl men nöjer mig med dessa två..

Det är inte läkarna som kollar leg på min mottagning det finns en reception. De har inte frågat det hade jag kommit ihåg. Jag har haft en massa olika läkare det är sällan samma två gånger så de skulle i så fall ha frågat på det besöket journalanteckningarna är från. 
    Anonym skrev 2023-03-25 03:05:53 följande:

För att du inte har körkort?
    Konstigt vore det om du hade körkort men anteckningen ändå fanns.

Läs gärna mitt inlägg innan du svarar inte bara rubriken. 

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Journalen är ju bla till för att de som ger dig vård ska kunna läsa sig till vad du fått för vård tidigare....

Min "kill-gissning" är att du förmodligen är så pass psykiskt ostabil att de som skrivit in det i din journal anser det olämpligt för dig att inneha körkort.
    De har då skrivit in det för att de skall ha ryggen fri om varför de inte kontaktat transportstyrelsen och bett dem återkalla ditt körkort.

• Anonym (Malin)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-03-25 08:46:06 följande:

Journalen är ju bla till för att de som ger dig vård ska kunna läsa sig till vad du fått för vård tidigare....

Min "kill-gissning" är att du förmodligen är så pass psykiskt ostabil att de som skrivit in det i din journal anser det olämpligt för dig att inneha körkort.
    De har då skrivit in det för att de skall ha ryggen fri om varför de inte kontaktat transportstyrelsen och bett dem återkalla ditt körkort.

Hur fick de veta att jag inte har körkort utan att fråga? 
    Anonym (aaa) skrev 2023-03-25 06:26:52 följande:
    Det menas att om du tex skulle ha dålig syn finns ju en gräns för när man rekommenderar att någon kan ha körkort. Eftersom du inte har något så kan det vara en notering just för att då behöver läkare i framtiden inte oroa sig över din bilkörning med dålig syn. Epilepsi är en sådan sjukdom också. 

Det finns även restriktioner vid tex ADHD (det bedöms individuellt innan man får börja ta körkort) och står det i din journal att du inte har körkort så vet kommande läkare det, ifall det är så att du vill ta, och behöver ett läkarintyg utifrån eventuellt diagnos. 
    Hur fick de reda på att jag inte har körkort? 
Svar på tråden Varför står det att jag inte har körkort i mina journaler?