• Anonym (säkerhet)

Tips på säker bil!

Ska börja pendla på ökänd älgväg till annan ort för jobb. Inga viltrstängsel och skog direkt vid vägen. Kör i nuläget en Skoda Fabia och börjar fundera på att byta bil till en som är säkrare. Jag vet att Fabia är en säker bil och min är inte så gammal, men jämnfört med Volvo t.ex. som testar sina bilar för vilt och som även har varningssystem för vilt så kanske min bil inte har så mycket att komma med.

Vad tänker ni, hur skulle ni gjort? Vissa dagar kan jag ta buss till jobbet men busstiderna är inte jättebra så ta bilen är bättre.
    Jag har råd att köpa en hyfsat ny Volvo men det kommer bli lite dyrare pga högre skatt och högre bränslekostnad. Min Fabia är väldigt billig att äga.

• Svar på tråden Tips på säker bil!
  • Anonvm

Bästa skyddet mot viltolyckor är ordentligt ljus, kolla på hur alla bilar ser ut norr om Gävle.... 3 stora runda extraljus i fronten, gärna riktade ordentligt utåt sidorna.

När det gäller val av bil så är frontens höjd det som gör störst skillnad, kan man få bilens front att ta en del av kroppen på djuret och inte bara slå undan benen så gör det stor skillnad på den energi som en vindrutan måste ta upp när djurets kropp landar där.

Jag tror det är vansinne att förlita sig på det elektroniska tingel-tangel som nyare bilar fylls med.
    Bättre då med ordentligt lyse och anpassad hastighet i kombination med sunt förnuft.

• Anonym (Az)

Suv med någon slags autobroms och ledljusramp skulle jag säga.

Subaru Forester 
    Volvo xc60

m fl.

• Anonym (Hin håle)

Skulle inte kalla en Fabia för en säker bil, i jämförelse med vad?
    Är det vilt du är rädd för så har du fått ett bra tips och här kommer ett till. Ett högt fordon! 

Skulle satsat på en SUV. Kanske en landrover.

• Anonym (säkerhet)

Jag menar att fabia är en säker bil i sin klass, man kan ju inte jämföra den med en xc90 liksom.

Men är inte de flesta suv:ar egentligen för låga? En vuxen älg är stor med långa ben och borde väl lägga sig i vindrutan även på en suv?

• Anonym (säkerhet)

Det som försvårar det hela är att jag vill ha en bensindriven bil med manuell växel och kollar man på suv men även flera andra bilar blir man lite begränsa. Automat går helt bort eftersom jag har ett barn som ska ta manuellt körkort inom några år.

• Anonym (Az)
    Anonym (säkerhet) skrev 2023-03-25 13:32:42 följande:

Det som försvårar det hela är att jag vill ha en bensindriven bil med manuell växel och kollar man på suv men även flera andra bilar blir man lite begränsa. Automat går helt bort eftersom jag har ett barn som ska ta manuellt körkort inom några år.

Manuellt körkort kommer knappast vara nödvändigt i framtiden. Så har barnet inte ett intresse av veteranbilar så kan hen egentligen nöja sig med automatkort.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Az) skrev 2023-03-25 13:53:47 följande:
    Manuellt körkort kommer knappast vara nödvändigt i framtiden. Så har barnet inte ett intresse av veteranbilar så kan hen egentligen nöja sig med automatkort.
    Otrolig begränsning att ta "handikapp-kort", klart ungen skall lära sig köra bil...

Den extra timmen övningskörning det tar för en normalbegåvad att lista ut hur en växelspak och kopplingspedal fungerar är lätt värd investeringen, flera hundra gånger om...
  • Anonym (Göran)

På vår bilskola tar 8 av 10 automatkort. Om fem år kommer vi inte ha någon manuell bil kvar hos oss.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Göran) skrev 2023-03-25 15:18:04 följande:

På vår bilskola tar 8 av 10 automatkort. Om fem år kommer vi inte ha någon manuell bil kvar hos oss.

Det är ju däråt det går, folk behöver ju idag uppmärksamheten och koncentrationen till säkerställa att de inte missat något på sociala medier under bilfärden.

Skitstörigt att behöva dra i en spak då o då när man bara har en hand till övers...
Svar på tråden Tips på säker bil!