• Anonym (försöker)

Kan man låta ett barn leva på

bara ett fåtal livsmedel, i alla fall ett tag? Dottern på 4 har alltid varit lite småkrånglig med maten och vi har gjort flera allergiutredningar som inte visat något. Precis nu i veckan har jag begärt att få prata med någon om andra orsaker till detta krångel men det är så klart kö.

Hon har gått från att äta helt ok när hon var två till att senaste två veckorna i princip vägra allt utom potatis, som ska vara kokt eller stekt, ägg, som ska ha rinnande gula kokt eller stekt, bacon, ost, champinjoner och frysta majskorn.  

• Svar på tråden Kan man låta ett barn leva på
  • EpicF

Ja, det gör fint. Kan vara så att hon ha selektiv ätstörning. 

• Anonym (Kungsörnen)

Låter ändå som varierad kost! Jag åt snabbmakaroner och ketchup! På julafton kunde jag ta en köttbulle till det, men bara på julafton!
    Jag lever och har hälsan i allra högsta grad! Äter inte så mycket annat idag.
    På den tiden fanns inga diagnoser och framför allt så var inte alla hysteriska med att sätta någon diagnos, utan man tilläts vara som man var!

• Anonym (försöker)
    EpicF skrev 2023-03-25 18:57:49 följande:

Ja, det gör fint. Kan vara så att hon ha selektiv ätstörning. 

Jag har också tänkt den tanken.
  • Anonym (försöker)
    Drottningen1970 skrev 2023-03-25 18:57:56 följande:

Ja
    men låt annat vara tillgängligt utan att truga

Absolut. Gillar själv inte när folk trugar, och gjorde inte som barn heller. Då blev jag motvalls, haha.
  • Anonym (försöker)
    Anonym (Kungsörnen) skrev 2023-03-25 19:03:30 följande:

Låter ändå som varierad kost! Jag åt snabbmakaroner och ketchup! På julafton kunde jag ta en köttbulle till det, men bara på julafton!
    Jag lever och har hälsan i allra högsta grad! Äter inte så mycket annat idag.
    På den tiden fanns inga diagnoser och framför allt så var inte alla hysteriska med att sätta någon diagnos, utan man tilläts vara som man var!

Jag hade väl önskat att hon åt någon frukt eller något också, men det ä ju i alla fall mer än snabbmakaroner och ketchup.
  • EpicF
    Anonym (försöker) skrev 2023-03-25 19:18:54 följande:
    Jag hade väl önskat att hon åt någon frukt eller något också, men det ä ju i alla fall mer än snabbmakaroner och ketchup.
    Jag hade (eller har...) drr man kallar selektiv ätstörning även som barn. Levde ett år på enbart stekt ris, ketchup och banan. Överlevde det
  • Anonym (ppp)

Tycker hon äter rätt mycket ärligt talat. Jag vet barn som ätit färre saker (tex barn med autism kan ha en del problem med maten) 

En familj jag känner med autistiskt barn som enbart åt pasta i flera år. På riktigt, enbart pasta. 
    Har eget nu vuxet barn (med autism) som hade högst begränsad meny tills han blev vuxen. Nu äter han många fler saker. 

• Anonym (erfaren)

Typiskt ätande för en person som har autism. Låt henne äta det hon vill, kan få ätstörningar eller till och med ätvägran om du eller dagiset tvingar henne att äta det ni tror hon ska äta. Det kommer gå jättebra, ingen panik att hon inte får i sig näringsämnena som socialstyrelsen tycker hon måste få. Mitt barn har ätit samma maträtter, morgon, lunch och kväll i flera år sedan bytte hen till andra. Har visat sig vara autism.

• Anonym (Samma)

Det där såg bra ut ändå. Vet en som bara kunde äta vita saker  ett tag. Potatis, ris, pasta och pannkakor, mjölk. 

• Anonym (försöker)

Bra att ni säger det. Eftersom det är en glidande skala nedåt och även gamla favoriter ratas så blir jag bara mer orolig. 

• EpicF
    Anonym (försöker) skrev 2023-03-25 22:10:28 följande:

Bra att ni säger det. Eftersom det är en glidande skala nedåt och även gamla favoriter ratas så blir jag bara mer orolig. 

Så länge hon äter någonting så går det bra. 
  • EpicF

Förövrigt så kallas det selektiv ätstörning/ätovilja (SÄ) och är vanligt vid autism. Men man också ha det helt utan att ha autism. Och man kan ha autism utan SÄ. 

• Anonym (r)

Jag hade inte hoppat på autism eller SÄ = ARFID på en gång. Det kan mycket väl vara övergående men som med alla barn är det bara att testa, testa, testa men inte tvång. Lekfullt, tillgängligt.

Svar på tråden Kan man låta ett barn leva på