Inlägg från: Anonym (Norge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Norge)

Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..

Funderar på att flytta till Norge över en tid. Undrar vilka städer i Norge som fungerar. Alltså som inte har de problem vi har här med integrationsproblem, kriminalitet, islamism, skjutningar osv. Städer som är välfungerande och som gärna har fler invånare än 50 000. Någon som kan Norge? Oslo som jag förstår det har också en hel del problem som våra större städer i Sverige. 

• Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..
  • Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 14:42:25 följande:

Det skulle väl bara alta eller hammerfest då. Annars har även de flesta städer i Norge liknande problem som Sverige. 

Men problem på vilken nivå? Det är ju grader i helvetet. Oslo som är Norges tuffaste stad så sätt är ju betydligt lugnare än exempelvis Malmö. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (S) skrev 2023-03-26 14:58:42 följande:
    Vilka problem pratar du om?
    Skjutningar, sprängningar, personrån, islamism osv. Det vanliga som vi har här, som alla i hela landet känner till. 
  • Anonym (Norge)
    fornminne skrev 2023-03-26 15:02:17 följande:

Alla större norska städer har de problem du räknar upp till viss del, men inte som Sverige. 

Undvik Oslo med omnejd. I övrigt är det lugnt jämfört med Sverige.

Trondheim är en trevlig stad, hyfsat stor, fin studentstad och ingen utbredd kriminalitet.

Faktiskt funderat på Trondheim. Har dock aldrig varit just där. Vad kan du säga om Trondheim?? Skrattande
  • Anonym (Norge)
    Anonym (?) skrev 2023-03-26 15:05:34 följande:

Jag undrar istället vad TS har att erbjuda vårat trevliga grannland?

Kommer arbeta där. Tillföra rätt mycket antar jag. Inte parasitera precis. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 15:05:08 följande:

Tyvärr så är det en stor del kriminalitet i Trondheim. 

Vilken stad där är inte som Trondheim då? 
  • Anonym (Norge)
    fornminne skrev 2023-03-26 15:16:31 följande:
    Åk dit på besök först kanske. Men jag har alltid gillat Trondheim. Ingen jättestor stad, men ganska stor. I alla fall över 100 000 invånare. Ganska mycket studenter och en del uteliv. Visst finns det kriminalitet, men knappast på nivå med Oslo, eller för den delen Sveriges större städer.
    Nä det är det jag menar. Självklart skillnad på problem och problem. Kriminalitet finns överallt där det finns människor. Men det finns olika nivåer.  
  • Anonym (Norge)
    Yrla2 skrev 2023-03-26 15:23:11 följande:

Annars så finns ju Finland. De har haft en stram invandringspolitik sedan lång tid tillbaka. Språket är kanske ett värre problem, men det finns faktiskt svenkspråkiga kommuner i Finland där en högre andel av befolkningen talar svenska än någonstans i Sverige. 

Finland är uteslutet. Tänkte specifikt Norge. 
  • Anonym (Norge)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-26 15:27:46 följande:

Jag tror det är lättare att flytta till Norge, pga språket. Dessutom är ju löner och levnadsstandarden högre där. Men det är klart, Finland är ju utsett till världens lyckligaste land för sjätte året i rad, så det kan ju inte vara så illa.
    Särskilt lyckliga och även välmående är de på svenskspråkiga Åland, så kan man flytta dit är det nog bra. 

Men varför inte Danmark? De har löner som ligger långt över de svenska och har mycket bättre kontroll på kriminaliteten. 

Vilken stad i Danmark rekommenderas då för att slippa integrationsproblemen vi ser här?`
  • Anonym (Norge)

Kan någon boendes i Norge som kan flika in här eller nått också? 

• Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 15:43:05 följande:

Absolut är Trondheim en trevlig stad. Men även kriminaliten har tyvärr ökat sista åren. 

Städer som har minimal kriminalitet är bla Alta och Hammerfest. 

Hur är Trondheim om man jämför med typ Malmö/Stockholm? 

Tänker inte bara på kriminalitet utan förorter, islamism, segregation, motsättningar osv.. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-04-02 21:03:56 följande:
    Så du tror på allvar att jag menade att skriva "...i midd vardagliga liv"? Är du på riktigt? 

Nej, som sagt till dig åtskilliga gånger så var midd en felstavning/autocorrect av det svenska ordet mitt och det hade också förstått om du hade bemödat dig att läsa hela meningen. Men istället så hakar du upp dig på ett ord, star en meningslös diskussion och hetsar. Normalt? Nej, inte Det minsta. Men du ofta gör så? 

Autokorregering? Nej, jag behöver inte byta språkinställning för att skriva norska ord som inte innehåller ä eller ö. Behöver du verkligen det? 

Är det svårt för dig att förstå att mitt felstavade "midd" var svenska ordet "mitt"?! 

Och ja, i merkelig så var det glömt ett "e". Vilket inte heller är hela värden. Eller ens speciellt ovanligt. 

Det rimmar dåligt att du som svensk har sådan dålig läsförståelse att du inte ens förstår en enkel liten mening. Inte konstigt att du inte förstår norska fullt ut. 
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-03 16:31:40 följande:
    Jo det är likevel.

Som svensk man var det inte lätt med språket i början, man träffa en jente.
    Man tänkte man sa något snällt, när jag träffa dig var du en söt rar tös. Nu får jag inte sova ifred hela natten.

Där hon rätta mig, jag har blivit en rar tös sedan jag träffa dig. 

Var trevligt att ni vill diskutera språket osv. Men tråden handlar inte alls om det, utan om något helt annat. Ni får jättegärna läsa trådstartsinlägget och diskutera det som är ämnat att diskutera. 

Håll er till ämnet tack. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-04-03 18:56:54 följande:
    Ny finns faktiskt nynorsk i hela landet, men används mest neråt landet. Är ett fruktansvärt språk förövrigt. 

Mjuk och sjuk är dock svenska. 

Förövrigt så utgör både nynorsk och bokmål skriftspråket i Norge och är officiella målformer. 

Och nej, bokmål är inte speciellt lik danskan. 
    Anonym (norrmannen) skrev 2023-04-03 19:11:32 följande:
    Jo det  gör det, riktignok noe fornorsket over mange år men bygget på det gamle riksmålet som är "Dansk light".  
    Når vi ble selvstendige i 1905, valgte vi den Danske Prins Carl som Konge. (etter at Svenske Prins Carl sa nei, eller retter sagt hans far Oscar 2) Han snakket Dansk hele sitt liv.

Är du Norsk kanske ?  I så fall burde du vite dette.
    Håll er till frågeställningen. Ska det vara så svårt? 

Vi diskuterar inte språk här. Men ni kan skapa en ny tråd där ni diskuterar språk om ni vill. 
  • Anonym (Norge)
    Anonym (....) skrev 2023-04-03 19:27:43 följande:
    Det tillhör faktiskt trådens ämne. 
    Funderar på att flytta till Norge över en tid. Undrar vilka städer i Norge som fungerar. Alltså som inte har de problem vi har här med integrationsproblem, kriminalitet, islamism, skjutningar osv. Städer som är välfungerande och som gärna har fler invånare än 50 000. Någon som kan Norge? Oslo som jag förstår det har också en hel del problem som våra större städer i Sverige. 
Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..