Malmö
Hejsan! Har tankar på att flytta till Malmö. Ni som bor där eller har bott; trivs ni? Vilka områden bör man ej bo i?
Hejsan! Har tankar på att flytta till Malmö. Ni som bor där eller har bott; trivs ni? Vilka områden bör man ej bo i?
Håller med skribenten ovan på mer eller mindre allt!
För att vara en ''storstad'' är malmö extremt kompakt med korta avstånd, detta gör att många av de historiskt lite trevligare stadsdelarna blir lättåtkomligt för allr bus.
Finns ingen stadsdel i malmö som är förskonad från skit.
Till skillnad från de andra svaren trivs jag bra i Malmö
Många kollegor har valt att flytta till Malmö.
De västra delarna är toppen. Men har kollegor som bor vid bulltofta och trivs väldigt bra.
Nära till allt, levande centrum och tycker folk generellt är trevliga. Om jag skulle flytta från Malmö finns det bara ett alternativ, Stockholm
Till skillnad från de andra svaren trivs jag bra i Malmö
Många kollegor har valt att flytta till Malmö.
De västra delarna är toppen. Men har kollegor som bor vid bulltofta och trivs väldigt bra.
Nära till allt, levande centrum och tycker folk generellt är trevliga. Om jag skulle flytta från Malmö finns det bara ett alternativ, Stockholm
Jag trivs också bra i Malmö, har bott här sedan 2015, och under ytterligare 10 år vid en tidigare period. Jag bor i Västra hamnen och känner mig inte ett dugg orolig, men det är klart, jag är inte ute så ofta nattetid längre sedan jag fick barn. Det jag trivs med är parkerna och närheten till strand och bad, det stora utbudet av kultur, musik och sport, närheten till Köpenhamn, den avslappnade attityden bland folk, att det fortfarande är relativt billigt jämfört med Köpenhamn och Stockholm och att så fenomenalt vackra ställen som tex Österlen och Kullaberg är på bara drygt timmens bilresa. Det sämsta är vädret med konstant regn och blåst och ingen riktig vinter. Vad gäller kriminaliteten så känner jag inte att det påverkar mig personligen i dagsläget, men jag vet inte om jag vill bo kvar när sonen blir tonåring.
Det får vi hoppas, men viktigt att komma ihåg att kriminaliteten faktiskt har gått ner riktigt ordentligt redan. Antal skjutningar har gått ner till 13 år 2021 jmf med 24 år 2018 och skjutningar med dödlig utgång till 3 från 12.
Det får vi hoppas, men viktigt att komma ihåg att kriminaliteten faktiskt har gått ner riktigt ordentligt redan. Antal skjutningar har gått ner till 13 år 2021 jmf med 24 år 2018 och skjutningar med dödlig utgång till 3 från 12.
https://malmo.se/Fakta-och-statistik/Trygghet--sakerhet.html
Fast just skjutningar är inte så beroende av anmälan, utan det blir ofta larm redan när vittnen hör skotten, så där kan vi vara ganska säkra på att statistiken till stor del stämmer överens med verkligheten.
Andra brott, som rån, misshandel och, i synnerhet, våldtäkt, har ett mycket högre mörkertal så då kan man inte titta på antal anmälda brott. Polismyndigheten genom regelbundet trygghetsmätningar genom enkätundersökningar där personerna svara på om de har utsatts för brott de senaste året, osvsett om de anmält eller inte. De siffrorna var också med i länken jag gav och visar även den att brottsligheten har gått ner i Malmö, även om det inte är lika mycket som skjutningar och sprängningar.
Andra sätt att mäta brottsutsatthet utan att påverkas av anmälningsbenägenheten är anmälningar till försäkringsbolag, sjukvården, kvinno- och brottsofferjourer och BRÅ.