• Anonym (V)

Boendetillägg

Jag har för första gången sökt sjukpenning i särskilda fall. Samt boendetillägg. Nu vill de att jag ringer angående ansökn om boendetillägget för de har en fråga. Ska ringa imorgon 

Vad kan de vilja fråga? Det stod inget om att man behövde skicka något dokument alls. Och det krävdes knappt Någon info alls i ansökan. så man undrar ju vad de vill

• Svar på tråden Boendetillägg
  • EpicF

Finns ingen här som kan veta vad de vill fråga om. 

• Anonym (V)
    EpicF skrev 2023-03-27 18:43:32 följande:

Finns ingen här som kan veta vad de vill fråga om. 

Tänker någon som ansökt om detta kanske vet vad de brukar fråga om
  • Anonym (moi)

Mig ringde de inte med frågor, så jag kan tyvärr inte svara på det.

Har du gått till soc, förresten? Gör det snarast möjligast annars.

• EpicF
    Anonym (moi) skrev 2023-03-27 18:53:53 följande:

Mig ringde de inte med frågor, så jag kan tyvärr inte svara på det.

Har du gått till soc, förresten? Gör det snarast möjligast annars.

Varför ska hon gå till soc? 
  • JessikaPalmblad96

Uppenbarligen så tror de att du far med osanning.

• Anonym (V)
    JessikaPalmblad96 skrev 2023-03-27 19:38:57 följande:

Uppenbarligen så tror de att du far med osanning.

Nja. Jag har haft ersättning från dem i 4 år utan problem så de borde lita på mig  
  • Anonym (moi)
    EpicF skrev 2023-03-27 18:56:16 följande:
    Varför ska hon gå till soc? 
    För att sjukpenningen och boendetillägget kommer omlott, det ena betalas ut i förskott och det andra i efterskott. 
  • Anonym (bostadstillägg?)
    Anonym (V) skrev 2023-03-27 18:38:52 följande:
    Boendetillägg

Jag har för första gången sökt sjukpenning i särskilda fall. Samt boendetillägg. Nu vill de att jag ringer angående ansökn om boendetillägget för de har en fråga. Ska ringa imorgon 

Vad kan de vilja fråga? Det stod inget om att man behövde skicka något dokument alls. Och det krävdes knappt Någon info alls i ansökan. så man undrar ju vad de vill

Om du menar bostadstillägg så har jg har ansökt för min dotters räkning och de brukar fråga om hyresavin så de ser att det du har skrivit stämmer. 
  • Anonym (moi)
    Anonym (bostadstillägg?) skrev 2023-03-27 19:52:21 följande:
    Om du menar bostadstillägg så har jg har ansökt för min dotters räkning och de brukar fråga om hyresavin så de ser att det du har skrivit stämmer. 
    Två olika ersättningar. 
  • Citronella
    Anonym (bostadstillägg?) skrev 2023-03-27 19:52:21 följande:
    Bostadstillägg och boendetillägg är inte samma sak. Trots sitt namn har boendetillägg inget med hyran att göra, Försäkringskassan behöver alltså inte se några hyresavier. 
  • EpicF

Anonym (moi): Och då måste ts gå till soc? Varför? 

Finns många som klarar sig på bostadstillägg och sjukpenning utan att behövs kompletterande försörjningsstöd.

Så varför tycker du att ts ska gå till soc med en gång? 

• EpicF

Bostadstillägg är samma som boendetillägg. Det kan få upp till 94% (?) av hyran. 

Bostadsbidrag är dock inte samma som bostadstillägg. 

• Anonym (moi)
    EpicF skrev 2023-03-27 22:38:47 följande:

Anonym (moi): Och då måste ts gå till soc? Varför? 

Finns många som klarar sig på bostadstillägg och sjukpenning utan att behövs kompletterande försörjningsstöd.

Så varför tycker du att ts ska gå till soc med en gång? 

Klart hon inte måste, men en månad kommer hon få endast sjukpenning och en månad kommer hon gå bara boendetillägg, och om något av det är för lite pengar för ts så är det bra att redan ha en sockontakt. Men självklart är deg upp till TS. 
  • EpicF
    Anonym (moi) skrev 2023-03-27 23:11:28 följande:
    Klart hon inte måste, men en månad kommer hon få endast sjukpenning och en månad kommer hon gå bara boendetillägg, och om något av det är för lite pengar för ts så är det bra att redan ha en sockontakt. Men självklart är deg upp till TS. 
    Nej. Däremot får hon ena i förskott och andra i efterskott, men det innebär inte att hon får ersättningarna varannan månad. 

Hon får fortfarande ersättning varje månad så länge hon är berättigad det. 
  • Citronella
    EpicF skrev 2023-03-27 22:43:57 följande:

Bostadstillägg är samma som boendetillägg. Det kan få upp till 94% (?) av hyran. 

Bostadsbidrag är dock inte samma som bostadstillägg. 

Det stämmer inte. Bostadstillägg kan man få när man har sjuk- eller aktivitetsersättning och man kan få upp till en viss procent av hyran. 

Boendetillägg kan man få om man har sjukpenning i särskilda fall hur mycket man får beror på ens inkomst (INTE på hyran) jag tror maxbeloppet är 6000-7000. Det är alltså möjligt att få maxbelopp fast hyran är på 4000. 

• Anonym (V)

De ville inget speciellt bara säga hur mkt jag får.
    Får 7000 i boendetillägg. Och 2500 i sjukpenning. Så 9500 totalt. Ungefär som jag haft i aktivitetsersättning innan. 

Svar på tråden Boendetillägg