• Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 14:12
    2026 visningar
    19 svar
    19
    2026

    Ni som varit gravida flera gånger, hur har era graviditeter skiljt sig?

    Ja, som frågan lyder: hur har era olika graviditeter varit?Glad

  • Svar på tråden Ni som varit gravida flera gånger, hur har era graviditeter skiljt sig?
  • Anonym (Fjärd­e gravid­iteten­)
    Tue 28 Mar 2023 14:26
    #1

    Första och denna graviditeten har kännts lika , knappt symtom eller foglossning, dock förlorade vi första barnet. Andra och tredje graviditeten va lika med enormt illamående foglossning och mådde bedrövligt. 

  • Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 14:48
    #2

    Spännande att det kan variera mellan graviditeterna!  man är ju ändå en o samma person och man kan ju tycka att man borde reagera lika på samma hormoner. Någon annan?Skrattande

  • Anonym (Fjärd­e gravid­iteten­)
    Tue 28 Mar 2023 14:55
    #3
    Linnis04 skrev 2023-03-28 14:48:19 följande:

    Spännande att det kan variera mellan graviditeterna!  man är ju ändå en o samma person och man kan ju tycka att man borde reagera lika på samma hormoner. Någon annan?Skrattande


    Ja man kan ju tycka de, första och denna graviditeten är pojke andra och tredje graviditeten va flickor :)
  • Anonym (Sympt­om)
    Tue 28 Mar 2023 15:29
    #4

    De som blev missfall var symptomlösa och de som blev barn var i stort sett lika symptommässigt. Mådde illa en månad längre med andra barnet.

  • Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 15:52
    #5

    Usch nu blev ju jag orolig. Känner knappt några symtom alls förutom lite ömma bröst typ :( 

  • Tue 28 Mar 2023 16:17
    #6
    Linnis04 skrev 2023-03-28 15:52:08 följande:

    Usch nu blev ju jag orolig. Känner knappt några symtom alls förutom lite ömma bröst typ :( 


    Vilken vecka är du i? :)

    Man ska inte tolka in för mycket i symptom och jämföra med andra. Alla graviditeter är olika. Vissa mår bra hela tiden, andra läggs in på sjukhus och mår illa hela graviditeten.
    men vissa symptom är mer eller mindre vanliga.

    Jag har fått två ma, det första var jag illamående v6-10, lite kortare än min lyckade graviditet, kände mig svullen, mer än med första graviditeten med min son.
    Mitt andra ma, då mådde jag inte illa alls, kände typ inget innan det upptäcktes i v11.
    så svårt att dra slutsatser utifrån symptom.

    nu är jag v.5+6 och illamående, började tidigare nu än tidigare graviditeter. är också väldigt yr, vilket jag inte varit innan.
  • Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 16:52
    #7

    Vet inte varför jag inte kan svara direkt på ett inlägg, men Maymom jag är i vecka 6+5 idagGlad Har varit gravid två gånger tidigare, första gången spydde jag hela första trimetern dagligen, sist mådde jag bara illa ibland. 

    Denna graviditeten har jag ömma bröst (mer öm i ena än det andra av någon skum anledningTungan ute) samt illamående till o från och en kaos mage. Inte dock ens i närheten av att spy. Får väl hålla tummarna att allt ser bra ut ändå, känns bara som en evighet till TUL vecka 13Rynkar på näsan

  • Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 16:54
    #8

    Några fler som har erfarenhet av olika symtom vid graviditeter?Glad

  • Anonym (Lika)
    Tue 28 Mar 2023 18:01
    #9

    För mig har jag mått ungefär lika i alla mina graviditeter. Har varit gravid 3 ggr, fått 2 söner med ett missfall emellan. Andra graviditeten blev missfall i vecka 11. Blivit lite mer illamående för varje graviditet, men inte spytt av det någon gång (förutom misstänkt magsjuka/matförgiftning som jag lyckats få vid olika tidpunkter i alla 3 av mina graviditeter, men aldrig innan). Inget ont i brösten någon graviditet. Foglossning tidigt (typ v20) i första graviditeten, i sista kom den lite senare och var inte alls lika jobbig/allvarlig. Mer halsbränna i första. Mindre mage i sista när det gällde sf-mått, förvånadsvärt nog, men bebisen vägde 100g mer. Liknande magform och viktuppgång i båda. Första och andra graviditeten hade jag blödningar i, men inte tredje.

    Annars var de lika gällande växtvärk, förstoppning och som sagt när det gällde illamående, foglossning, ont i brösten etc.

  • Anonym (Lika)
    Tue 28 Mar 2023 18:02
    #10
    Anonym (Lika) skrev 2023-03-28 18:01:08 följande:

    För mig har jag mått ungefär lika i alla mina graviditeter. Har varit gravid 3 ggr, fått 2 söner med ett missfall emellan. Andra graviditeten blev missfall i vecka 11. Blivit lite mer illamående för varje graviditet, men inte spytt av det någon gång (förutom misstänkt magsjuka/matförgiftning som jag lyckats få vid olika tidpunkter i alla 3 av mina graviditeter, men aldrig innan). Inget ont i brösten någon graviditet. Foglossning tidigt (typ v20) i första graviditeten, i sista kom den lite senare och var inte alls lika jobbig/allvarlig. Mer halsbränna i första. Mindre mage i sista när det gällde sf-mått, förvånadsvärt nog, men bebisen vägde 100g mer. Liknande magform och viktuppgång i båda. Första och andra graviditeten hade jag blödningar i, men inte tredje.

    Annars var de lika gällande växtvärk, förstoppning och som sagt när det gällde illamående, foglossning, ont i brösten etc.


    Vet inte varför det blev olika storlek på texten i mitt inlägg... Skumt
  • Tue 28 Mar 2023 18:07
    #11

    Inte alls, de var exakt lika. Enda skillnaden var vikten på bebisarna, den äldre var nästan 1kg tyngre.
    Men annars mådde jag likadant. Och båda stannade 2v extra i magen. 

  • Linnis­04
    Tue 28 Mar 2023 23:16
    #12

    Intressant att vissa mår lika dant och andra graviditeter blir som dag och nattFlört vill höra fler !

  • Wed 29 Mar 2023 10:40
    #13

    Första graviditeten mådde jag bra, hade foglossning och mycket sammandragningar och bebis föddes på bf 3,7 kg och 50 cm. 
    Andra hade jag kvällsillamående, sug efter citrusfrukter fick foglossning och sammandragningar tidigare, bebis föddes på bf+5 en väldigt intensiv förlossning och han var 3,9 kg och 52 cm. 
    Tredje mådde jag ännu sämre, grät hela tiden och fick foglossning ännu tidigare(v6) åkte in med värkar i vecka 26 och var sängliggande efter det. Bebis föddes på bf+8, förlossningen var smärtfri tills jag var öppen 10 cm, sedan tog det 2 timmar med sjukt långa värkar innan han kom ut, 3,8 kg och 52 cm.
    Fjärde mådde jag illa hela graviditeten, foglossningen var inte så hemsk som de två tidigare graviditeterna, hade graviditetsdiabetes. Min bästa förlossning, bebis föddes på bf+6 och var 4,5 kg och 53,5 cm.
    Femte graviditeten nu, första symtom var foglossning, hade några dagar med illamående men känner bara av lite foglossning nu. 

  • Linnis­04
    Wed 29 Mar 2023 12:38
    #14

    Men gud, stackare!! Hoppas den här graviditeten blir lättare än de innanHjärta
    Att det kan skilja sig så mycket från graviditet till graviditet är förundransvärt alltså

  • Linnis­04
    Wed 29 Mar 2023 12:39
    #15

    Jag är nyfiken, vill höra om fler graviditeter! Mata på Skrattande 

  • Anonym (Mamma till 4)
    Wed 29 Mar 2023 14:26
    #16

    Första barnet, bara lite illamående, kunde leva och röra på mig som vanligt. Spydde aldrig.

    Andra barnet: spydde en gång mådde lite illa, svullen direkt över magen. Men kunde leva som vanligt.

    Barn 3: mådde illa en hel del i början. Fick foglossning i slutet och kunde knappt gå. Spydde aldrig.dpligt humör tydligen 

    Nu på övertid 4 barnet: mådde jätte illa, haft foglossning över halva grav. Kan knappt gå! Deppig hela grav och inte varit på humör. Min första pojke , vet inte om det är därför :)

    Haft antal missfall men då har jag knappt ens kännt mig gravid samt testen varit svagare.

  • Linnis­04
    Wed 29 Mar 2023 17:20
    #17

    Någon som inte haft särskilt mycket symtom men ändå haft en frisk graviditet?

  • Anonym (halvt dussin­)
    Wed 29 Mar 2023 17:37
    #18

    Jag mådde väldigt illa med första barnet, kunde inte äta och knappt dricka på flera veckor. Med tvåan mådde jag något mindre illa, och så blev det successivt mindre illamående varje graviditet, tills sista graviditeten då jag inte mådde illa alls (jag har sex fullgångna graviditeter i bagaget). 

    Några av graviditeterna har brösten ömmat jättemycket, andra har de inte känts alls. Jag har varit sugen på olika saker (mjukglass, Dumlekola, varmkorv ...). Någon graviditet tappade jag mängder med hår och fick dålig hy, medan jag en annan gång hade glansigt hår och vacker hy.

    Jag har tre pojkar och tre flickor, och jag ser inget mönster i graviditeterna beroende på barnets i magen kön.

    Det som har varit lika är att jag gått upp ungefär lika mycket varje gång (12-13 kg). Och att det första tecknet på graviditet som jag märkt av var det det 'drog' i livmodern tidigt, redan innan mensen var sen.

    Det är vad jag kommer i håg, det var trots allt ett tag sedan jag var gravid.

  • Anonym (Sympt­om)
    Wed 29 Mar 2023 18:54
    #19
    Linnis04 skrev 2023-03-29 17:20:48 följande:

    Någon som inte haft särskilt mycket symtom men ändå haft en frisk graviditet?


    En kompis till mig fick veta att hon var gravid i femte månaden! Enda "symptomet" var utebliven mens och det trodde hon var klimakteriet. Skrattande 
Svar på tråden Ni som varit gravida flera gånger, hur har era graviditeter skiljt sig?