• Anonym (TS)

Yrsel, illamående, huvudvärk - hur få hjälp?

Har försökt få hjälp med 16-åringens problem med illamående, yrsel och huvudvärk ett tag nu, men jag tycker inte hon får träffa läkare som verkar ha rätt sorts kompetens för den sortens problem hon har. Så jag tänkte be om råd här då jag vet att det finns människor med kunskap. 

Det kom väl första gången kanske i somras. Lätt yrsel och lite åt svimning men tänkte att det var väl nåt tillfälligt, slarvat med att äta, varmt ute eller så. 

I höstas kom det flera gånger med någon månads mellanrum så jag tänkte att det var bäst att kolla upp det. 

Hon fick också ett slag mot huvudet i höstas i samband med en sport. Vi var då på närakuten och det bedömdes som inte hjärnskakning. Så vi blev bara hemskickade igen.

Mönstret är ungefär det samma, det kommer utan förvarning. Illamående men kräks inte. Sen yr och vinglig, behöver ligga ner. Vila sen går det plötsligt över? Kommer dagtid, helt utan förvarning, och utan att det går att koppla till något särskilt. 

Läkare 1 (vårdcentral) hade inga direkta idéer eller kommentarer. Hon fick ta prover och så uppföljning efter en månad. Proverna var inom referens men med åt det lägre på B-vitamin och folat. Fick utskrivet tabletter och läkaren var nöjd med värdena vid uppföljning.

Vi fick i alla fall remiss till en barnläkarklinik. När vi kom till Läkare 2 så kom det här oftare, ca en gång per vecka. Läkare 2 verkade inte heller ha någon direkt kunskap om den här sortens problem, mer allmänt inriktad på barn? Men skickade henne i alla fall på EKG som var normalt. 

Läkare 2 sa att slaget likväl kunde varit en lätt hjärnskakning, att sånt var svårbedömt. Men inte borde påverka något nu. Läkare 2 sa också att inget tyder på att hennes yrsel är något farligt. Blodtryck normalt, lyssnade på hjärta/lungor mm allmän koll, allt normalt.

Nu ska hon på 24h EKG och sen tillbaka på återbesök till Läkare 1. 

Allt det här har tagit sin lilla tid, runt ett halvår och problemen har över tid blivit lite värre. Tycker det kommer oftare och är lite värre, med mer huvudvärk och sitter i lite längre. 

Så är det någon som kan ge något råd? Vilka prover ska vi be om? Ska vi be om en ny remiss, vart i så fall? Vilken sorts läkare kan sånt här?

Dottern är alltså 16. Det är en pigg och glad tjej, sysslar mycket med sport och tävlar i en löpgren. Helt normal pigg, sportig och utåtriktad tonåring.

Problemen börjar påverka hennes vardag och hon har fått avstå både träning och tävling för att hon varit yr med huvudvärk. Så jag skulle verkligen vilja att hon bukt med det, även om Läkare två sa att inget tydde på någon farlig yrsel.

Någon med tips eller idéer?

• Svar på tråden Yrsel, illamående, huvudvärk - hur få hjälp?
  • Anonym

Äter för lite
    Sover för lite

• Anonym (J)

Ct hjärna för att utesluta tumör.
    EEG för att utesluta epilepsi.
    Borrelia?

• Anonym (ki)

Mja kristallsjukan/benign lägesyrsel kanske.. men då borde hon se något mönster i när yrseln kommer, att hon rör sig på ett speciellt sätt. 

Har hon börjat med någon ny medicin senaste året? Har hon varit under mycket stress?

Yrsel är väldigt jobbigt men i de allra flesta fallen harmlöst.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2023-03-28 22:28:47 följande:

Äter för lite
    Sover för lite

Tycker hon både äter och sover bra. Men det är såklart alltid viktigt att tänka på.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ki) skrev 2023-03-29 01:49:37 följande:

Mja kristallsjukan/benign lägesyrsel kanske.. men då borde hon se något mönster i när yrseln kommer, att hon rör sig på ett speciellt sätt. 

Har hon börjat med någon ny medicin senaste året? Har hon varit under mycket stress?

Yrsel är väldigt jobbigt men i de allra flesta fallen harmlöst.

Tack för svar. Hon har inte rotationsyrsel. Har själv haft kristallsjukan för många herrans år sen, men då snurrade allt som en karusell. Men det kan kanske yttra sig på olika sätt? Vi har inte sett något mönster alls? Vad brukar mönstret vara vid kristallsjukan?

Hon äter inga mediciner. Ingen stress.
  • Anonym (Svårlöst)

Det första jag tänkte var ortostatiskt blodtryck för det hade jag i ungefär den åldern. Men det var ju direkt kopplat till rörelse och gick över ganska snabbt. Det tråkiga med symptomen din dotter har är att det kan vara så många olika saker. Och för att få diagnos och därmed hjälp kan det krävas många läkarbesök och till slut en läkare som verkligen hajar. 
    TSH är kollat antar jag? Alla vitamin - och mineralvärden? Inget samband med menscykeln? Inget samband med kost/måltider? Jag åkte faktiskt in på akuten en gång efter en middag ute. Blev jätteyr och kunde knappt gå, lite förlamningskänsla i både armar och ben. Inga fel hittades. Sen har jag funderat på om jag är överkänslig mot glutamat som tydligen är vanligt i kinamat och det var just en kinarestaurang jag ätit på.
    Jaja, jag bara spånar. Hoppas ni får hjälp snart och att dottern får må bättre!

• Anonym (Lova)

Migrän eller spänningshuvudvärk? Båda kan ge yrsel och illamående. Antar att de har kollat diabetes...och järnet, då främst ferritin.

Har hon några andra symtom, domningar eller pirrningar i händer/fötter?

Har själv haft problem med huvudvärk och yrsel, ibland illamående. Började äta magnesium och kalcium och det blev mycket bättre. Har celiaki, alltså gluten och då tog jag inte upp dessa mineraler. Hon har inte magproblem?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2023-03-29 11:56:47 följande:
    Tycker hon både äter och sover bra. Men det är såklart alltid viktigt att tänka på.
    Om hon äter bra borde hon inte ligga lågt i vitamin B, om hon inte har något problem med näringsupptaget.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2023-03-29 12:03:07 följande:
    Tack för svar. Hon har inte rotationsyrsel. Har själv haft kristallsjukan för många herrans år sen, men då snurrade allt som en karusell. Men det kan kanske yttra sig på olika sätt? Vi har inte sett något mönster alls? Vad brukar mönstret vara vid kristallsjukan?

Hon äter inga mediciner. Ingen stress.

Ingen stress? De flesta tonåringar är stressade idag. Din dotter har utöver skolan även en sport som hon tävlar i. Stress kan nog inte uteslutas.

Jag hade under en tid yrsel och gick på många undersökningar, men det berodde nog på stress.

• Anonym (......)

Pots? Be om att få göra ett tilt-test

Svar på tråden Yrsel, illamående, huvudvärk - hur få hjälp?