• Anonym (Jag)

I konstant behov av bekräftelse

Har träffat en ny man.
    Märkte tidigt att han ofta behöver försäkras om att allt är bra mellan oss, att jag mår bra etc och jag försöker vara förutseende och skicka gulliga meddelanden etc, men ibland glömmer jag av hur viktigt det är för honom och då blir han genast stressad...

Jag älskar honom verkligen och vill hjälpa honom komma ur det här, men jag vet inte hur. Blir lika ställd varje gång han blir som han blir när jag inte hört av mig lika ofta tex. Jag förstår varför han behöver det, men hur får man honom att känna sig trygg även när vi inte har konstant kontakt?

• Svar på tråden I konstant behov av bekräftelse
  • Anonym (Love)

Jag vill också veta hur man ska göra, har upplevt detta fenomen hos flera tjejer jag dejtat.

• Anonym (Man)

Han behöver arbeta på sin självkänsla. Man kan göra det på egen hand genom att läsa sig till olika metoder på nätet. Eller så kan man ta professionell hjälp.

• Anonym (Tärande)

Du kan inte få honom till något. Du uttrycker dig som om han är någon som ska och bör visas tillrätta med fast hand. Om du har ett stort frihetsbehov, träffa någon tryggare som inte längtar efter dig så mycket. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Tärande) skrev 2023-03-29 14:02:55 följande:

Du kan inte få honom till något. Du uttrycker dig som om han är någon som ska och bör visas tillrätta med fast hand. Om du har ett stort frihetsbehov, träffa någon tryggare som inte längtar efter dig så mycket. 

Inte alls, jag vill hjälpa honom att inte behöva känna såhär. Det är för HANS skull, inte min. Jag har inget "stort frihetsbehov", jag pratar gärna flera gånger om dagen etc, men jag vill inte att han ska behöva känna sig orolig så fort vi inte hörts på några timmar.

Jag vill ha råd om hur man bör hantera det, för vill inte att han ska känna sig klängig eller så, för det tycker jag inte att han är. Jag vill bara att han ska känna sig trygg nog att lita på att jag inte försvinner.
  • Anonym (Lia)

Träffade en sån kille. Han blev jätte orolig om jag inte hört av mig, tom under jobb tid. Om jag intr var lika gullig i sms varje gång. Det blev aldrig bättre. Det bästa jag gjort var att lämna honom och då fick jag blocka hans nummer för slippa alla ledsna meddelanden 

En sån osäker person kan man inte hjälpa 

• Anonym (Tärande)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-29 14:09:52 följande:
    Inte alls, jag vill hjälpa honom att inte behöva känna såhär. Det är för HANS skull, inte min. Jag har inget "stort frihetsbehov", jag pratar gärna flera gånger om dagen etc, men jag vill inte att han ska behöva känna sig orolig så fort vi inte hörts på några timmar.

Jag vill ha råd om hur man bör hantera det, för vill inte att han ska känna sig klängig eller så, för det tycker jag inte att han är. Jag vill bara att han ska känna sig trygg nog att lita på att jag inte försvinner.
    I så fall, läs Hemligheten av Egil Linge och försök vara den som gör honom trygg. Jag har blivit mycket bättre av min nuvarande relation efter att i början ha varit väldigt krävande. Det berodde i sin tur på en destruktiv relation dessförinnan. Men då hade jag en grund att stå på där jag var innan den dåliga relationen. Det är för tidigt för förhör, men ha med dig att han dels kan ha varit i en dålig relation, dels kan vara en sån som utsätter andra, eller både och. 
  • MsM84

Blir han orolig för att ni inte hörts av på ett par timmar behöver han jobba med sin självkänsla. Det ska inte ligga hos dig, du kommer inte kunna eliminera problemet.

• Anonym (Man)
    MsM84 skrev 2023-03-29 14:37:32 följande:

Blir han orolig för att ni inte hörts av på ett par timmar behöver han jobba med sin självkänsla. Det ska inte ligga hos dig, du kommer inte kunna eliminera problemet.

I en relation är det dock bra att samarbeta då vad man gör som partner kan förvärra eller försämra problemet. Det är en balansgång. Exempelvis om man blir dömande, avståndstagande och liknande så kommer man oftast förvärra det. Om man hela tiden ger garantier och mycket bekräftelse så lever problemet kvar. Man behöver hålla lugnet som partner och låta personen träna upp sin "tolerans för osäkerhet" och sin självkänsla.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tärande) skrev 2023-03-29 14:02:55 följande:

Det är klart att man kan förändra en person om den personen vill arbeta med sig själv. Att arbeta med sin egen självkänsla är en sådan sak som skapar en tryggare individ.
  • Anonym (Spring)

Stor varningsflagg för mig! Hur gammal är han? Jag hade ett ex som var precis likadan(45+) Och jag tänkte precis som du att jag ville hjälpa honom att bli trygg. STORT misstag. Du kan aldrig hjälpa en annan människa, det måste komma inifrån en själv. I mitt fall gick det illa och det visade sig att hans ?osäkerhet? även innefattade en mörkare sida med narcissistiska drag. Jag håller fortfarande på att försöka plocka ihop mig själv och hitta tillbaka. Så snälla, en man som är så osäker på sig själv ska inte ha en relation och DU ska inte försöka hjälpa honom. Gå vidare och hitta någon som är redo för en relation och är trygg i sig själv.

• Anonym (nej)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-29 12:44:59 följande:
    I konstant behov av bekräftelse

Har träffat en ny man.
    Märkte tidigt att han ofta behöver försäkras om att allt är bra mellan oss, att jag mår bra etc och jag försöker vara förutseende och skicka gulliga meddelanden etc, men ibland glömmer jag av hur viktigt det är för honom och då blir han genast stressad...

Jag älskar honom verkligen och vill hjälpa honom komma ur det här, men jag vet inte hur. Blir lika ställd varje gång han blir som han blir när jag inte hört av mig lika ofta tex. Jag förstår varför han behöver det, men hur får man honom att känna sig trygg även när vi inte har konstant kontakt?

Nej, genom att bli medspelare till hans ångest gör du dig själv till medboende (du försöker anpassa dig till hans sjuklighet) och du kommer inte göra honom mer trygg, utan ångestloopen förstärks bara, för han kommer alltid hitta detaljer där han känner sig osäker.

Typ:
    "tänk om jag har cancer?"
    *nej då, alla har en liten knöl på foten*
    "men tänk om pricken på foten är cancer då?"
    *nej det är en leverfläck*
    "men ser inte leverfläcken oregelbunden ut??"

osv osv i all oändlighet.
  • Anonym (nej)

Dvs hans ångestbeteende kan du bara hjälpa genom att:
    1, hänvisa honom till ett proffs (typ terapi) 
    2, om han är medveten om problemet 
    3, genom att vara dig själv. hinner du inte smsa så gör du inte det. han måste hantera sin ångest.

det är dåliga tecken att du försöker förekomma om honom för. att hålla honom lugn. då blir det som att ni båda lever efter hans ångest. du hjälper honom genom att tala om hur hans beteende påverkar dig, i jag-budskap.

• Anonym (A)
    Anonym (nej) skrev 2023-04-02 11:06:47 följande:

Dvs hans ångestbeteende kan du bara hjälpa genom att:
    1, hänvisa honom till ett proffs (typ terapi) 
    2, om han är medveten om problemet 
    3, genom att vara dig själv. hinner du inte smsa så gör du inte det. han måste hantera sin ångest.

det är dåliga tecken att du försöker förekomma om honom för. att hålla honom lugn. då blir det som att ni båda lever efter hans ångest. du hjälper honom genom att tala om hur hans beteende påverkar dig, i jag-budskap.

Bra svar.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Spring) skrev 2023-04-02 09:37:57 följande:

Stor varningsflagg för mig! Hur gammal är han? Jag hade ett ex som var precis likadan(45+) Och jag tänkte precis som du att jag ville hjälpa honom att bli trygg. STORT misstag. Du kan aldrig hjälpa en annan människa, det måste komma inifrån en själv. I mitt fall gick det illa och det visade sig att hans ?osäkerhet? även innefattade en mörkare sida med narcissistiska drag. Jag håller fortfarande på att försöka plocka ihop mig själv och hitta tillbaka. Så snälla, en man som är så osäker på sig själv ska inte ha en relation och DU ska inte försöka hjälpa honom. Gå vidare och hitta någon som är redo för en relation och är trygg i sig själv.

Man kan hjälpa sådana personer så länge som personen själv vill förändras. Men man måste också förstå hur man ska agera. Okunskap kan göra sakerna värre och dra in en själv i en destruktiv relation.
  • Carolatom07

Vissa har större behov av att bli bekräftade och sedda än andra. Han kanske är van vid att bli avvisad och då betyder det mer om han får adekvat respons.

• Anonym (Spring)
    Anonym (Man) skrev 2023-04-02 18:34:54 följande:

Man kan hjälpa sådana personer så länge som personen själv vill förändras. Men man måste också förstå hur man ska agera. Okunskap kan göra sakerna värre och dra in en själv i en destruktiv relation.
    Om personen VILL förändras så ska personen söka professionell hjälp för det innan den avser gå in i en relation med en annan människa. Jag tror inte att gemene man är tillräckligt påläst för att kunna upptäcka och förstå en narcissist och hur denne ska agera INNAN det gått för långt. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Spring) skrev 2023-04-02 18:48:31 följande:
    Om personen VILL förändras så ska personen söka professionell hjälp för det innan den avser gå in i en relation med en annan människa. Jag tror inte att gemene man är tillräckligt påläst för att kunna upptäcka och förstå en narcissist och hur denne ska agera INNAN det gått för långt. 

Men om personen redan är i en relation med känslor, barn, etc är det inte alltid så lätt att avsluta den.

Gemene man kan lära sig. Får man terapi så kan det även inkludera hur ens partner bör agera. Det går att arbeta på detta som par även om huvudansvaret ligger på personen med bekräftelsebehov.

Svar på tråden I konstant behov av bekräftelse