Inlägg från: Rödluvan93 |Visa alla inlägg
  • Rödluvan93

    Letrozol 2023

    Har också påbörjat min andra omgång med Letrozol. Denna gången kör vi dubbeldos. Påbörjade faktiskt den idag 11/4. Började med enkel som inte gav någon ägglossning enligt blodprov som skickades in trots positivt ägglossningstest cykeldag 20 (första gången jag får så sen ägglossning).

    Men vi kör också bara 5 dagar så inte hört talas om 10 faktiskt.

    Har ni möjligtvis fått spola äggledarna inför era Letrozol behandlingar?

  • Rödluvan93
    Ellika123 skrev 2023-04-11 21:02:54 följande:

    Rättelse; jag började kur 2 den 3/4.


    Kul att vi ligger så likt till! Får en att känna sig lite mindre ensam. Jag fick aldrig reda på något värde, det min läkare skrev var "serum-progesteron visar inte ovulationsvärde" så tolkar det som 0 eller väldigt lågt? Jag vet inte, är inte så nöjd med min gynmottagning och känns som jag hela tiden måste ligga på för att få information från dom.

    Skönt att höra att man inte är ensam om sen ägglossning efter letrozol :) blev lite orolig för vanligtvis har jag cyklar på 30+/- dagar med positiva ägglossningstest cykeldag 14-15 ca men nu blev allt förtjutet.

    Funderar också på om jag ska följa upp noggrannare med LH tester nu när vi kör dubbeldos. Har även natural cycles men bara använt det i 2 månader så förlitar mig inte helt på de än.

    Spola äggledarna är något dom bara har nämnt men fick nyss information att dom inte gör spolning när man kör med stimulering så funkar inte dubbeldos så blir de sannolikt trippel sen en vilo månad och då kanske de blir en spolning?

    Vilken cykeldag är du på nu? Har du börjat LH testa?
  • Rödluvan93

    Glömde nämna att jag kanske lämnade blodprov lite för tidigt eftersom jag fick positivt ägglossningstest cykeldag 20 och lämnade prov cykeldag 22 men gick bara efter deras rekommendation mellan cykeldag 21-23 ska provet tas. Vilken cykeldag lämnade du blodprov?

  • Rödluvan93
    Felicia95 skrev 2023-04-13 14:39:22 följande:

    Hoppar in i tråden! Jag började med kur 2 den 23/3, dubbeldos den här gången då enkeldos inte gav resultat. På cykeldag 12 kunde läkaren se en äggblåsa på 23 mm. Jag fick ta ovitrelle dagen efter på kvällen. ÄL-testerna visade positivt och sen dess har jag inte slutat tänka på om vi lyckades denna gång. 

    Det har nu gått en vecka sen ÄL och min mage har varit uppblåst sedan fyra dagar tillbaka, känner att den är gasig. Har haft molvärk som kommer och går, kroppstemperaturen ökat en aning känner liksom värme i kroppen och brösten svullnat. Kan det bero på Ovitrelle? Någon som har känt likadant efter letrozol+ovitrelle behandlingen? Det kan vara så att jag övertänker och inbillar mig att det är gravidsymptomer. 


    Välkommen!
    Jag får dock inte Ovitrelle och får heller inte gå på vul trots dubbeldos Letrozol denna omgång. Dom tycker blodprov räcker... men jag brukar känna mig lite så som du beskriver efter ÄL men för min del har de bara varit spöksymptomer :( så tappat lite förtroende för min kropp när magen svullnar och brösten känns ömma. Vågar inte hoppas 

    Kanske testa sådant ultra tidigt gravtest om du närmar dig bim? Håller tummarna för dig!
  • Rödluvan93

    Tog min sista dubbla dos idag så nu är den kuren över för denna gång. Är på cd 7 och blöder fortfarande lite. Känns som min mens blir mer riklig och längre med Letrozol. Någon som har samma?

  • Rödluvan93

    Svar till Ellika123:
    (Kommer heller inte åt citat knappen)

    Spännande! Då är det blodprov och invänta bim för dig. Håller tummarna för dig! :)

    Vilken region tillhör du? Tillhör själv västra götaland.

    I min journal på 1177 stod det bara "visar inte ovulationsvärde" vet inte om jag lämnade blodprov för tidigt eller om de var så illa att de inte gick att läsa av alls? Vi får väl se denna gång. Känns dumt att dom rekommenderar blodprov cd 21-23 när jag får så sent utslag på LH stickan nu när jag går på Letrozol.

  • Rödluvan93
    Ellika123 skrev 2023-04-15 18:18:22 följande:
    Ja precis, bara att vänta och se :) 

    Jag tillhör Region Västerbotten.

    Märkligt att det inte stod något värde alls.. Har du fått svar från din läkare/gyn?

    Förra cykeln tog jag blodprov på cd 23 eftersom ordinationen är att jag ska ta blodprovet på cd 23-25. Det visade negativt (värdet låg på 7).  Men eftersom jag fick positivt lh-test på cd 20 så kom jag och min läkare överens om att jag skulle ta ett nytt test på cd 27. Det visade också negativt, värdet var 12. Så en ökning hade skett, men alla värden under 28 bedöms som att ägglossning inte skett. Så med det i bagaget så blir jag naturligtvis orolig att mina positiva lh-test denna cykel också bara kommer vara en så kallad falsk förhoppning om att ägglossning skett och att något ägg egentligen aldrig lossnat.. Men det ger inget att oroa sig, utan det är bara att hoppas att det funkade denna gång och sen ta nya tag om det inte gjorde det :) 

    Så mitt tips till dig är att du meddelar din läkare om dina positiva lh-tester och frågar om du ska ta blodprovet 7-9 dagar efter det. För om du tar det för tätt inpå så kommer det ju visa felaktigt svar tänker jag.. :/ 
    Till svar fick jag att invänta brev med provsvar och i brevet stod de knappt något. Stod bara att jag inte hade haft ägglossning och skulle börja med dubbel dos Letrozol vid nästa menscykel. Får kanske lägga på ett krut och försöka förklara att jag vill veta värdet på provsvaret, vilket jag tycker borde va självklart från en läkare men men.

    Tack ska göra så denna gång! :) väntar fortfarande på att mensen ska försvinna är bara på cd 7 så tänkte börja LH testa snart ifall ägglossningen helt plötsligt kommer tidigt denna gång, man vet ju aldrig.

    Förstår de känns oroligt med positiva lh tester när man får sådana värden på provsvaren men jag hoppas det är din tur nu! Hur länge har ni försökt?
  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-04-17 19:37:20 följande:

    Jag följer gärna med 😊. Har försökt bli gravid i några år nu, först naturligt, men har fått höra av läkarna att jag förmodligen har PCOS och därför ingen ägglossning. Jag har just avslutat min 2:a provera kur och väntar på mens för att ge mig på dubbel letrozole dos denna gång. Förra omgången gav inget tecken alls på äggmognad men håller tummar och tår med blicken framåt 😊.


    Håller tummarna för att dubbel dos ger bättre effekt :) har också tagit dubbel denna cykel då enkel inte gav någon effekt. Min läkare antar att jag har mild PCO plus att jag även fick diagnosen hypotyreos så får levaxin för de.

    Nu testar jag ivrigt efter positivt ägglossningtest vilket blev rätt sent förra cykel men den kanske bestämmer sig för att bli positiv tidigare denna gång.

    Åh denna eviga väntan :P
  • Rödluvan93

    Fick äntligen positivt ägglossningstest i lördags. Nästa tisdag blir de blodprov för att kontrollera progesteronet och se vad för effekt dubbeldos Letrozol gav. Känns som en evighet mellan eventuell ägglossning och bim! Hur går det för er andra?

  • Rödluvan93
    Evelinaaan skrev 2023-04-25 18:44:31 följande:

    Åh va roligt att höra! Vi håller tummarna :) 
    Ultraljudet idag på cykeldag 15 visade en äggblåsa på 21 mm!!! fick en chock men så skönt då jag förra cykeln fick ägglossning på dag 30? Tog ägglossningstest när jag kom hem som blev positiva direkt! Fick ovitrelle utskrivet och tog den förut, första gången jag testar det!


    Så vi är inte jättelångt ifrån varandra :) vi håller alla tummar och tår! 


    Vad kul! Grattis :) ja vi ligger ganska lika till är på cd 17 idag. Får dock inte gå på  några ultraljud så jag hoppas där är en äggblåsa som vuxit till sig och att den mognar och lossnar.

    Spännade! Vi hoppas det är våran tur nu :)
  • Rödluvan93

    Är på cykeldag 25. Har testdag på lördag men är så himla sugen på att testa redan imorgon med ett ultra tidigt gravtest 😅 vågar man?

    Åh denna eviga väntan efter ett plus. Man bli ju knäpp! Igår togs blodprov i alla fall för att kolla progesteron värdet. Hoppas det visar bra värden nu med dubbel dos Letrozol 🙏

  • Rödluvan93
    Evelinaaan skrev 2023-05-07 12:29:32 följande:
    Hur gick det för dig? har du testat dig? ☺️
    Stort grattis till ditt plus! Glad för din skull :)

    Jag fick dessvärre inte samma goa nyheter. Testade negativt igår imorse sen kom mensen som brev på posten igår eftermiddag. Det var min andra omgång med Letrozol dubbeldos.

    Läkaren sa till mig att testa Letrozol dubbeldos igen. Tar min första tablett imorgon. Hade i alla fall haft tydlig ägglossning på förra men ville bara inte ta sig hela vägen denna gång. Så vi gör ett nytt försök denna månad.
  • Rödluvan93

    Tack ska ni ha för all pepp ❤️

    Evelinaaan: Ja som du säger, kroppen kanske bara behöver sig några provrundor för att tillslut finna guldägget :)

  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-05-18 08:49:17 följande:
    Jag avslutade en tredje omgång av letrozole förra helgen (trippeldos) och såg fram emot ultraljud imorgon. Men nu kom mens så jag vet inte vad jag ska förvänta mig 😅... 

    När jag tar ägglossningstest efter letrozole så visar stickorna alltid svagt positivt hur jag än gör. Har fått rådet att enbart räkna "starkt positivt" som positivt men det är så frustrerande att varje ultraljud aldrig visar någon effekt alls 🙈. Får se vad de säger och hur det ser ut imorgon. 

    Har någon annan fått mycket "mellanblödningar" mellan behandlingarna? 
    Tack ska du ha! Efter vårt 19e försök tycker man guldägget kan få va här näst ❤️
    Vilken cykeldag brukar du göra ultraljud efter Letrozol? Jag gjorde ett i måndags på cykeldag 10. Läkaren kunde se en äggblåsa som började växa till sig. Trodde på ägglossning om 1 vecka 😊 detta är också min tredje omgång med Letrozol (dubbeldos) dock.
    Jag hade mellanblödningar första gången med Letrozol (enkeldos). Så blev också lite bekymrad när mellanblödningarna kom och förstod ingenting 😅. Men kom inget på andra och nu tredje gången, har dock fått längre mens överlag.
    Hoppas det går bra för dig imorgon på ultraljudet ❤️
  • Rödluvan93

    Jag fick en Letrozol som heter Medical Valley 🤔 inte ens tänkt på att de finns så många olika "märken".

    Intressant!

  • Rödluvan93
    barnlängtan2021 skrev 2023-05-19 21:40:42 följande:
    Alla ska ju funka på samma sätt men blev också fundersam när jag fick ett annat märke helt plötsligt 😅
    Ja jag hoppas denna omgång tar sig oavsett märke 🙏 positivt ägglossningstest idag och har sånt molvärk till och från, nästan lite lätt illamående och uppblåst mage. Första gången den känns så "kraftig" 😅
  • Rödluvan93

    Gud vad kul. Har tyvärr ingen erfarenhet om en sådan hädelse då jag är inne på min tredje omgång med Letrozol men otroligt glad för din skull! Vi har försökt i 19 månader så kan inte ens föreställa mig 5 år.

    Stort grattis!! ❤️

  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-05-30 10:25:05 följande:

    Tack för svar på min fråga om sort av letrozol 🌷 Jag misstänkte att det säkert var spridning och var bara nyfiken.

    Jag har nu efter andra omgången med trippeldos äntligen fått ledande blåsor, men nu 2 st och eventuell även lite tillväxt av en tredje blåsa 🙈. Eftersom det är tydligt att den tredje är mycket mindre än de andra två så har vi inte fått samlagsförbud. Vet att man inte ska ut seger i förskott men det är så skönt att äntligen komma framåt! 

    Håller tummarna för ägglossning snart och skickar styrkekram till alla som kämpar. Jag vet hur det känns, men plötsligt händer det 💕 Heja oss! 


    Vad skönt att dom kunde se att det har gett resultat i alla fall! Håller tummarna för dig att ägglossningen kickar igång snart och det är guldägget 🥰
    Har själv BIM på lördag så nu är det nära! Försöker hålla fingrarna i styr från att testa innan dess men vi får se 🙈 hoppas så det var guldägget läkaren kunde se när jag var på ultraljud, kändes så himla bra nu ska vi bara komma i mål 😭❤️
    Heja heja! ❤️
  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-06-05 20:50:27 följande:
    Har tänkt på dig i helgen och hållt tummarna 🌷 Hur har det gått? 😶
    Tack snälla 🙏 tyvärr så gick det inte denna gången heller trots att allting såg bra ut på ultraljudet så blev rätt knäckt i helgen 💔 förstår inte vad som är fel.

    Men på måndag ska jag göra en spolning av äggledarna då jag just nu har vilomånad från Letrozol (fick bara lov att ta de 3 månader i rad) så är rätt nervös inför de men samtidigt glad att göra något aktivt som kanske kan hjälpa.

    Hur går de själv? ❤️
  • Rödluvan93
    Smurffia95 skrev 2023-06-06 08:27:15 följande:

    Nej vad tråkigt 💔  men skönt att ha en plan för vad som ska ske nu. Har aldrig hört talas om spolning 😶 är det något som man brukar göra i samband med letrozolbehandling? 

    Jag var på återbesök förra torsdagen och då såg man att enbart en blåsa var ledande och förmodligen hade släppt ägg, så vi är smått optimistiska att vi för första gången har lyckats pricka in ett försök nu. Men vet inte hur jag ska klara av att vänta på BIM 😵 


    Lite osäker faktiskt, vissa gör de innan andra efter några försök av Letrozol verkar de som. Tror de beror på vilken dag i cykeln man är när man går till läkaren första gången. Spolar ju oftast dag 6-10 ish så man inte råkar spola bort ett eventuellt ägg som mognat. Jag lär göra de på cykeldag 10 och brukar ha ägglossning dag 14-17 där någon gång så borde gå bra. Kolla så de inte är blockerat i äggledarna.

    Åh vad spännande! Väntan till BIM är så himla jobbig! När har du BIM? ❤️
Svar på tråden Letrozol 2023