Inlägg från: Anonym (WM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (WM)

Hypotyreos?

Jag har ganska grav hypotyreos sedan födseln och känner delvis igenom symptomen från då jag är undermedicinerad: trötthet, torrt hår, och framförallt extremt frusenhet.

Jag har vid ett tillfälle varit ganska kraftigt undermedicinerad under en längre period på grund av en läkare som inte var riktigt klok, så det är den perioden jag har den mesta kollen ifrån, även om jag annars legat både lit eunder och lite över under kortare tider också. Jag har däremot aldrig sett någon koppling till vikt; jag har alltid varit smal eller underviktig.

• Anonym (WM)
    elidah skrev 2023-04-01 12:46:19 följande:
    Ja vissa läkare är ju en sort för sig...

Under perioden då du var undermedicinerad, hade du några fler symtom än de du listade och som jag inte heller listat?
    Du ringar egentligen in mina symptom då rätt bra i din beskrivning. Det mest påträngande för mig var frusenheten. Ibland blev jag så frusen att jag trodde att jag var på väg att dö, speciellt när jag satt still en längre period. Sedan var jag väldigt trött och letargisk delvis under den perioden, och kunde somna till väldigt lätt (har sömnproblem annars och har svårt att somna, så det var en annorlunda tid av det skälet med). Jag liksom flöt iväg lite i trötthet och kyla på samma gång, vilket ju är underligt. Det mesta fungerade nog annars sämre för mig då, men det var de sakerna jag la mest märke till. 
  • Anonym (WM)
    elidah skrev 2023-04-08 10:09:44 följande:
    Jag förstår. Du beskriver symtom som är mycket värre än de jag har. Min trötthet är jobbig men inte totalt bedövande och frusenheten verkar heller inte vara till den grad som du beskriver det. Jag är lite inställd på att detta inte är hypotyreos trots symtomen, och om det är som du beskriver stämmer det ju inte helt in. Stort tack för ditt svar, och jag hoppas verkligen att du mår bra med medicinering!
    Du kan ju fortfarande ha en lite mildare, mer "normal" hypotyreos. Min är som sagt grav och även medfödd (rätt så ovanligt), så det är inte så konstigt om du skulle ha det men med mindre symptom, tror jag (förstås utan att vara expert). Hoppas i alla fall att du får rätsida på ditt mående, oavsett vad det är!

Och tack så mycket, jag mår helt bra med medicineringen och har gjort hela livet som jag kan komma ihåg, förutom den perioden för 14 år sedan som jag beskrev ovan!
Svar på tråden Hypotyreos?