• Anonym (Ångesttant)

Sambos ligg på bröllopet

Hej. Jag ska vara brudtärna för min sambos syster på hennes bröllop om ungefär en månad. Nu när vi börjat planera lmöhippa för henne så kommer det ju fram lite mer kring vilka som är bjudna på bröllopet.. 

Min sambos syster har en kompis som är en BRA bit äldre än vad jag och min sambo är. MEN, min sambo har legat med denna ?dam?.. inte allt för långt innan han träffade mig. Jag har alltid haft väldigt svårt för henne då jag tyckt att hon är märklig som legat med sin kompis lillebror, systern vet även om detta. Hans syster och damen har inte umgåtts öht sen jag kom in i bilden, varför vet jag inte. Till saken nu hör, att när jag tackade ja till att vara brudtärna fick jag höra att det skulle vara ett litet bröllop med bara de närmsta på, och eftersom de inte umgicks trodde jag verkligen inte att hon skulle vara bjuden.

Nu har jag fått veta att hon är bjuden till bröllopet. 

Jag vet att det var före min tid osv, men jag har väldigt svårt för sånt här. Jag vill verkligen inte vara på samma plats, eller behöva prata med andra tjejer han har haft snoppen i. Nu när jag vet detta mår jag på riktigt illa. Jag tänker på hur jag ska stå där fram, och se henne och min sambo, hur festen efter bröllopet ska bli när jag hela tiden kommer tänka på detta, hur rädd jag är över att jag kommer bli ledsen och skämma ut mig osv osv. Jag vill inte ens vara på bröllopet längre, och jag vill heller inte sitta hemma och veta att min sambo är på samma plats som henne. Eftersom det ändå är ett ganska litet bröllop kommer det bli omöjligt att undvika henne, och jag kommer känna mig så jädrans utstuderad av henne när jag står där fram med bruden.. min sambo känner sig också sjukt obekväm i hela situationen och hade inte heller velat ha henne där, men vi kan ju inte påverka det såklart 

Jag är just nu nere i en extrem depression där jag mer eller mindre är instängd hela dagarna och gråter, och detta gjorde ingenting bättre. Jag vet att detta egentligen inte är min ensak osv, men jag tycker verkligen att detta är såååå jobbigt, jag vill bara gräva ner mig eller försvinna så jag slipper genomgå detta. 

Finns det någon här som kan förstå min ångest kring situationen? Och OM ni förstår, vad hade ni gjort i min sits? Jag vill verkligen inte höra att jag behöver växa upp, släppa detta eller så. För det går helt enkelt inte. Jag behöver bara förstående kommentarer och bra tips! 

snälla, hjälp mig ur detta? 😭

• Svar på tråden Sambos ligg på bröllopet
  • Tow2Mater

Du ska tänka på att det är systerns och hennes mans bröllopsdag. Ingen annan kommer ens fundera på vem din sambo haft sex med. Gör du bort dig p g a att du tänker på det, ha en replik i beredskap du kan säga så du inte häver ur dig nåt dumt om vem din samo haft sex med.

• Anonym (S)

Ibland kan det vara svårt att hantera vissa känslor. Mitt första tips till dig är att prata med din pojkvän om att aldrig nämna något till dig om sitt tidigare sexliv mer. Är sånt jobbigt så ska han acceptera det och inte dela med sig av sådan info mer. 

Ofta är det så att när man träffar en ny partner så har dom ett förflutet med andra. Det r något man får acceptera och släppa. 

Men nu vet du ju tyvärr redan om att han legat med just den tjejen. Du kan ju inte göra så mycket åt situationen mer än att själv tacka nej. Men förmodligen skulle nog din kille och även du känna er mer bekväm att du r med honom där på hans systers bröllop. 

Men försök inte lägga så mycket tankeverksamhet kring vem din pojkvän stoppat snoppen i. Det är ändå dig han valt nu och allt annat är historia. 

• EnAnonumius
    Anonym (Ångesttant) skrev 2023-04-02 01:12:49 följande:
    Sambos ligg på bröllopet

Hej. Jag ska vara brudtärna för min sambos syster på hennes bröllop om ungefär en månad. Nu när vi börjat planera lmöhippa för henne så kommer det ju fram lite mer kring vilka som är bjudna på bröllopet.. 

Min sambos syster har en kompis som är en BRA bit äldre än vad jag och min sambo är. MEN, min sambo har legat med denna ?dam?.. inte allt för långt innan han träffade mig. Jag har alltid haft väldigt svårt för henne då jag tyckt att hon är märklig som legat med sin kompis lillebror, systern vet även om detta. Hans syster och damen har inte umgåtts öht sen jag kom in i bilden, varför vet jag inte. Till saken nu hör, att när jag tackade ja till att vara brudtärna fick jag höra att det skulle vara ett litet bröllop med bara de närmsta på, och eftersom de inte umgicks trodde jag verkligen inte att hon skulle vara bjuden.

Nu har jag fått veta att hon är bjuden till bröllopet. 

Jag vet att det var före min tid osv, men jag har väldigt svårt för sånt här. Jag vill verkligen inte vara på samma plats, eller behöva prata med andra tjejer han har haft snoppen i. Nu när jag vet detta mår jag på riktigt illa. Jag tänker på hur jag ska stå där fram, och se henne och min sambo, hur festen efter bröllopet ska bli när jag hela tiden kommer tänka på detta, hur rädd jag är över att jag kommer bli ledsen och skämma ut mig osv osv. Jag vill inte ens vara på bröllopet längre, och jag vill heller inte sitta hemma och veta att min sambo är på samma plats som henne. Eftersom det ändå är ett ganska litet bröllop kommer det bli omöjligt att undvika henne, och jag kommer känna mig så jädrans utstuderad av henne när jag står där fram med bruden.. min sambo känner sig också sjukt obekväm i hela situationen och hade inte heller velat ha henne där, men vi kan ju inte påverka det såklart 

Jag är just nu nere i en extrem depression där jag mer eller mindre är instängd hela dagarna och gråter, och detta gjorde ingenting bättre. Jag vet att detta egentligen inte är min ensak osv, men jag tycker verkligen att detta är såååå jobbigt, jag vill bara gräva ner mig eller försvinna så jag slipper genomgå detta. 

Finns det någon här som kan förstå min ångest kring situationen? Och OM ni förstår, vad hade ni gjort i min sits? Jag vill verkligen inte höra att jag behöver växa upp, släppa detta eller så. För det går helt enkelt inte. Jag behöver bara förstående kommentarer och bra tips! 

snälla, hjälp mig ur detta? 😭

Det är din sambos syster som skall gifta sig.
    Vem hon bjuder in på sitt bröllop är hennes val.

Du kan alltid  tackar nej till att komma på bröllopet, om du har nu sååå svårt att hantera att ett fd ligg till din sambo kommer.

Vill du ändå vara brudtärna så får du vackert hantera det hela på ett vuxet sätt. Det finns ju inga krav på att du måste snacka med kvinnan. Det handlar inte om att "släppa att han legat med henne", utan det handlar om huruvida du är vuxen nog att kunna bete dig moget och vuxet och kanske bar hälsa artigt. Som sagt man behöver inte ha konversation med personen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (aaa)

Eftersom, din sambo är obekväm så kan han ta upp detta med sin syster, mer utifrån sitt eget obehag och inte ditt, men kan givetvis nämna även dig om samtalet går bra. 
    Om syskonen kan prata på ett vettigt sätt kanske det går att lugna ner detta. Tex att "damen" placeras långt från er osv.

• Lynx123

Jag hade nog försökt se på det hela med lite humor. För tänk på att hur mycket hon än synar/dömer/stirrar så är det dig din sambo valt att vara med. Så stå stolt därframme och ha roligt på tillställningen.

• Anonym (Arne)

Det finns väl sprit på festen? Sprit dövar ångest. 

• Anonym (Räktoast)

Det här med att gifta sig verkar vara förknippat med mycket ångest och vånda.

• Anonym (Fokusera på din svägerska och hennes man och inga andra!)

Du kan tänka att det är lika jobbigt för henne att träffa dig och din sambo.
    Hon träffar ett gammalt ligg och hans sambo, han är där med dig som han är tillsammans med och valt att leva med, hon betydde inte så mycket mer för honom än ett ligg och hon ser att han numer är tillsammans med dig vilket hon aldrig var, dom var ju aldrig ett par.
    Du får tänka att dom aldrig betydde mer för varandra än just ett ligg, troligtvis var aldrig några känslor ens inblandade.

Det är säkert även jobbigt för din sambo att veta att du mår dåligt av situationen men tänk på att det är hans syster som gifter sig, han måste få kunna vara glad för sin syster skull på hennes bröllops dag och inte behöva bekymra sig över ditt mående så det tar över ifrån systern glädje den dagen.
    Tänk på att denna dag är din svägerska och hennes blivande mans dag, försök fokusera på att deras dag ska bli så bra som möjligt och på dom och inte på andra gäster som du inte ens behöver prata eller umgås med.
    släpp tankarna på henne och tänk på att det ska vara en fin dag för din svägerska men även att din sambo får vara glad på sin systers bröllopsdag och inte behöva bry sig om saker som hände för längesedan den dagen.

Fokusera på att dagen är din svägerska och hennes mans dag, att den ska bli så bra som möjligt och att din sambo får glädjas med henne och allt annat är oviktigt just den dagen. Det kommer att gå bra om du tänker att du ska göra dagen så bra som möjligt för dom och strunta i andra som är där, bara att du är artig mot alla.

• Anonym (Be om hänsyn)

Jag förstår att det känns jättejobbigt. Jag tycker, som någon annan redan föreslagit, att din sambo ska prata med sin syster och be henne placera den här kvinnan så långt från er som det bara går.  
    Är du ändå rädd för att "balla ur" föreslår jag att du håller dig nykter.  Det brukar minska risken för sådant.  
    Hoppas det ändå blir ett okej bröllop. 

(Ordet "utstuderad" betyder inte det du tror. Det har du alltså använt på ett felaktigt sätt. Ordet du söker är snarare "uttittad".)

• Anonym (Rakrygg)

Gå dit med rak rygg. Var ditt bästa, trevligaste jag. Göm osäkerheten. Eftersom du är deprimerad spär såna här situationer på depressionen men kämpa emot. Det är du som är med din sambo nu. Hon var ett casualt ligg. Vad är det som stör dig egentligen? Att hon är bjuden? Är äldre? Bortsett från att hon legat med din sambo? Är hon vacker? Sympatisk? Ett hot? 

• Yllop

Får du någon behandling för din depression?
    Bäst att börja där.
    Blir ditt mående bättre kanske du har lättare att acceptera att din sambos ex kommer att vara på bröllopet.

• Anonym

Nej, ni ska inte prata med systern och be henne placera kvinnan långt bort från er. 
    Det är ert problem, inte systerns. Det är systerns dag där hon och hennes man är huvudpersoner. Ni är inte huvudpersoner denna dag. Därför ska hon inte behöva hantera era problem denna dag. Systern har valt att bjuda denna kvinna. Förmodligen betyder då kvinnan något för henne.
    Det blir inte roligt att tänka tillbaka på dagen där hans syster skulle försöka se till att att ett fd ligg skulle hållas på avstånd.
    Hur blir det tiden ni inte sitter ner? Ska det sitta något larm på henne så att hon inte rör sig för nära er?

• Anonym (Camilla)

Nämen hallå! Universum kretsar inte kring dig. Både du och din sambo har haft ett sexliv innan ni träffades. Släpp det. Nu är ni ett par. Klart överdrivet som du reagerar med att gråta och inte vilja vara med på bröllopet. 

Vet tanten (taskigt att kalla henne det) om vem du är? Inte helt omöjligt att hon inte vet vem du är ens och inte bryr sig ett dugg. Du kan ju inte hålla på så här vid varje situation du kan tänkas möta någon, som du säger, ha haft snoppen i. Vad gör du om du stöter på en kille din sambo har sexat med? Den reaktionen skulle jag vilja se.

Fokusera istället på det fina och roliga uppdrag du har framför dig. Ett vackert bröllop och en härlig fest att fira deras kärlek.  

• Fiona M

Vilken hjälp får du för din depression? Orkar du vara brudtärna?
    Kanske är det stressen som får dig att må dåligt över det här.

• Anonym (Man)

Så länge som det inte är något (flirtig stämning och sånt är över gränsen hos mig) mellan dem nu så får du nog lära dig att acceptera läget. Det som hände före er tid får du acceptera. Sen förstår jag att det kan vara jobbigt.

• Anonym (MnM)

Jag tänker såhär, om denna tjej redan är bjuden är ju skadan redan skedd - man kan inte direkt återkalla en inbjudan. Så situationen är redan fullbordat faktum kring bröllopet, så det är bara ditt mindset du kan ändra på. 

Jag hade förmodligen känt mig precis lika illa till mods som du. Jag och min sambo har varit tillsammans i många år, men relationen han hade innan mig var ännu längre. Hon fanns överallt tyckte jag då. På familjebilder från semestrar hemma hos föräldrarna, hon kommenterade min sambos föräldrars och syskons bilder på sociala medier, de gillade hennes bilder osv. Detta störde mig enormt. Av någon anledning kände jag att de föredrog henne framför mig. Idag kan jag se tillbaka på detta med helt andra ögon, men där och då mådde jag dåligt över det och inbillade mig att jag blev hänförd. 

Du kommer stå bredvid din sambos syster på en av de viktigaste dagarna i livet, ens bröllop. Att systern har valt att ha dig där säger ju mycket om relationen hon har till dig, vilket också säger mycket om relationen mellan dig och din sambo. Om det är någon som ska känna sig dum i detta sammanhang är det ju i sådana fall den där tjejen. Din sambo har valt dig, och det har även hans familj. Hon kommer förmodligen känna sig ännu mer uttittad och skämmig än vad du gör. För vad har du att skämmas över? Äg situationen, var den större personen. Var glad, trevlig och visa dig från din absolut bästa sida. Du behöver inte öht tänka på att hon är där, utan fokusera på dagen och de personer du bryr dig om. Det kommer kunna bli en helt fantastisk dag om du bara försöker ändra ditt mindset. Sluta tänka att du kommer vara pinsam eller se dum ut, för det är du inte! 

• Anonym (Skärp dig)

Har man inte problem så skapar man det. Skärp till dig vuxna kvinna, du måste vara sjukt osäker på eran reaktion varför annars bry sig? Jisses.

• Anonym (Hmmm ....)

Varför har ditt pucko (sorry) till sambo ens berättat detta för dig? Om hon var en stor kärlek till honom (?) så kan jag möjligen förstå att han har berättat. Men om hon bara var ett engångsligg (?) förstår jag inte alls. 

I övrigt har hon med största sannolikhet glömt bort din sambo för längesen om ni har varit tillsammans ett tag.

Håller med om vad någon annan skrev. Självklart ska ni inte blanda in bruden i erat trams.
    Hon är ju inte ens ett ex? Är hon väldigt snygg? 

• Anonym (Been there)

Alltså, det här hade jag kunnat skriva för några år sedan. Mitt tips är följande:

1. Prata med din sambo om hur du känner. Kanske även hur du vill att han beter sig mot dig och sitt ex på bröllopet, tex att du önskar att han håller din hand, stryker dig över ryggen osv. För att få dig att känna dig trygg. Och hur han pratar med tjejen, hur gör han ifall hon blir flirtig tex. Ska han presentera dig eller inte?

2. Be din sambo säga till sin syster att han hoppas den här tjejen sitter en bit ifrån (nej, inte andra sidan rummet med larm på sig som någon antydde, men en bit ifrån) under middagen.

3. Var dig själv och försök framstå från din bästa sida, ge din sambo kärleksfulla blickar och var stolt över att vara brudtärna. Sträck på dig, det är en ära!

4. Ha roligt! 

Svar på tråden Sambos ligg på bröllopet