Jag agerar som om jag är fattig och köper fattig mans kost
Visserligen förstår jag vad gränsen går med att vara ekonomisk, men jag tror jag har gått för långt och det hela gått överstyrt.
Det kom kanske smygandes, men nu har det gått allt för överstyrt. Jag jobbar och så fort jag får pengar, så kan jag lägga stor del av pengarna på sparkonto och sedan ''existerar'' dessa inte pengar. Jag har stora summor av pengar på sparkontot, jag har dessutom två sparkapital. Absolut, man skall använda sparpengarna i nödsituationen, så långt begriper jag det hela.
Men att lägga pengar i sparkontot så fort lönen kommit och sedan agerar som om jag är urfattig. Köper små mängder mat och sedan mår jag dåligt för att ''maten tar slut för fort'' och mår dåligt för att jag försöker hålla gränsen med mitt mathandlande på 60 kronor. Om det blir dyrare än 60 kronor kan jag må dåligt.
Trots att jag lagt undan pengar i början av att mitt lön kommit, så är det som om jag har en tävling med mig själv, där det går ut på att jag skall ha så mycket pengar över, så att jag kan lägga ytterligare pengar på sparkontot, innan nästa lönen kommit. Jag brukar föra över pengar på sparkontot en dag innan lönedagen kommit. Och när lönen kommit, så börjar visan om igen, där jag lägger pengar på sparkontot, agerar som jag är fattig, försöker ha så mycket pengar över som möjligt, så jag kan föra över så mycket pengar som det finns över till sparkontot, innan lönedagen. För att sedan låta allt upprepas igen.
Jag är galen, snål, girig och allt har gått överstyr och jag vet inte hur jag skall börja få stopp på det här, då jag mår dåligt om jag slösar bort pengar. Det kan handla om presenter som kanske skall köpas till kompis(ar), jag vill baka, men försöker komma på ett sätt hur jag kan baka, utan kavel t.ex. Jag har ingen kökshanduk och tänker: ''Äh, det får vara så''. Ingenting skall slösas förutom mathandlandet. Jag har gått och blivit tokig. Jag mår allvarlig psykiskt dåligt om jag skulle bli tvungen att slösa pengar. Till och med besök på vårdcentralen kan få mig att må dåligt, då jag måste betala 200 kronor.