Inlägg från: Anonym (Strödagar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Strödagar)

Sjukfrånvaro

Core skrev 2023-04-03 07:39:42 följande:

Ja ett vanligt år, kanske nån dag mer.

Skulle snarare säga sjukskrivning vid 1-2 tillfällen, med varierande längd beroende vad jag åkt på, är det magsjuka blir det minst tre dagar vid ett tillfälle

Att ofta vara sjukskriven en dag då och då är en stor varningsklocka för en arbetsgivare 

Är det så mycket hemskare än att vara sjukskriven vid få tillfällen men många dagar vid de tillfällena? En vecka två gånger per år (10 arbetsdagar) är lika mycket som tio tillfällen (en dag per tillfälle) Jag är oftast sjuk strödagar, feber och förkylning kan jag jobba mig genom men inte svår ångest. 

Jag är INTE ts. 

• Anonym (Strödagar)

Jag tycker det är bättre att vara bort en dag då och då istället för att bli långtidssjukskriven och borta ett halvår men antar att jag tänker mer praktiskt än hur det ser ut. Det finns ingen som tackar än för att man jobbar sig sjuk. 

Core skrev 2023-04-03 11:28:29 följande:
    Isolerat i sig är det så klart inte värre, men vanligtvis blir det ju inga långa perioder för gemene man heller, utan det händer nått år då och då. Jag hade inte en sjukdag de senaste tre åren sen åkte jag på flunsan och var borta i sex arbetsdagar i år. Men sånt varierar ju så klart.

Jag tror att det fler tillfällen signalerar till en arbetsgivare är låg moral och en låg ribba för när man tycker sig behöva vara hemma. Och det blir lätt satt i system, det blir sakta fler och fler dagar på ett år.

Nu säger jag inte att det alltid ÄR så, utan snarare hur det uppfattas av omgivningen, särskilt arbetsgivare. De flesta av oss har nog varit med om ett par sådana kollegor 
  • Anonym (Strödagar)
    Core skrev 2023-04-03 16:20:40 följande:
    Är en heltidstjänst för mycket går man väl ned i tid tänker jag? De flesta företag ar beroende av att den anställde är på plats de dagar man är schemalagd att vara där, och sjukdom blir ju ett illa ont, men det stuvas om de gånger det blir så.
    Tyvärr tillåter inte alla arbetsgivare att man går ner i tid. 
  • Anonym (Strödagar)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 16:25:52 följande:
    Vet inte vad du menar med uttrycket hemskare (det låter lite dramatiskt) men det är ju helt klart mer jobb för arbetsgivaren med strödagar än med få men längre perioder. Dels för att planering får kastas om 10 ggr istället för 2 ggr (enligt ditt egna exempel) dels därför att det kickar in en massa funktioner om man är borta fler än ett visst antal tillfällen per år. Hos oss tror jag det är vid 4 tillfällen per år.

Sen är det ju rätt sällan man blir så sjuk att man faktiskt är borta 5 dagar. De flesta hos oss (arbetsplats med ca30 personer) är snarare på benen efter 1-2 dagar.

Det var snabbt jobbat att bliva med magsjuka eller influensa på 1-2 dagar. Hur mycket extrajobb det blir för arbetsgivaren beror på vad man jobbar med. 

En massa extra funktioner är ett möte på 5-10 minuter det kan inte vara särskilt betungande. 

• Anonym (Strödagar)
    Core skrev 2023-04-03 16:22:06 följande:
    Men jag vet, livet ser annorlunda ut ibland. Jag vill förtydliga att om man vet med sig att heltid blir för mycket, jobba 90% eller så 
    I en perfekt värld skulle man kunna göra så men det är inte säkert att sådana tjänster finns. 
  • Anonym (Strödagar)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 18:00:18 följande:
    Vet inte om det är så snabbt? Magsjuka brukar vi vuxna klara oss ifrån och en lättare förkylning behöver väl inte mer än ett par dagar.

Hos oss blir det mycket mer än ett 5-min möte, bland annat kopplas HR in. Så det är nog olika rutiner på olika arbetsplatser gissar jag.
    Det är ändå deras val hur de vill göra så det har jag inte dåligt samvete över. 
  • Anonym (Strödagar)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-04 07:16:18 följande:
    Nej. Däremot bör man söka hjälp om man är förkyld så ofta. Min kollega hade problem av mer psykisk sort och det bör man också söka hjälp för istället för att låta kollegorna ta smällen. 
    Allt går inte att bota eller göra bättre. Det är inte bara att söka hjälp så kommer vården med sitt magiska trollspö. 
Svar på tråden Sjukfrånvaro