X
Anonym (Sims) skrev 2023-04-03 19:53:12 följande:
Det är ju lättare att bemanna om någon är sjuk flera dagar i sträck ån om någon är sjuk lite då och då, särskilt jobb som kräver full styrka på plats.
Tex om en kollega ringer sig sjuk måndag morgon och kommer vara hemma hela veckan 5 dagar, så löser man ofta bemanningen för hela veckan på måndagen. Övriga kollegor vet alltså vem som kommer komma och jobba.
Men om en kollega ringer måndagen första veckan och torsdagen andra och onsdagen tredje osv blir det jobbigt för alla att hela tiden lösa bemanning en dag varje vecka.
Sedan såklart är man sjuk så är man sjuk och psykiskt mående ingår såklart i sjuk. Men är man borta många strödagar ofta kanske det finns bättre lösning som chefen kan lösa tillsammans med den anställda. Tex kolla över arbetsmiljön, om personen har rätt hjälp av vården, om personen behöver gå ner i tid eller kanske vara sjukskriven en viss procent.
Man kan inte hjälpa att man mår dåligt vare sig det är förkylning, magsjuka eller ångest. Men är man mycket och ofta återkommande sjuk finns det kanske andra lösningar än att vara borta ofta? Det kan ju inte vara bra för ens egen ekonomi heller med nya karensdagar hela tiden.
Så rehab-samtal kan vara bra och ta tillvara på dem för att göra jobbsituationen bättre! De flesta arbetsgivare vill ju att deras anställda ska må bra och kunna jobba, både för jobbets, kollegorna och den enskilde individens skull.
Precis, och arbetsgivaren har ett ansvar som ska kicka in vid hög och/eller återkommande frånvaro. En bra arbetsgivare har rutiner för sånt och tar tag o problemet.
På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga.