Inlägg från: Anonym (Frisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frisk)

Sjukfrånvaro

Tror inte jag haft sjukdagar på flera år. Men jag blir aldrig sjuk. Mina närmaste kollegor skulle jag säga har max 1-2 tillfällen per år och då nästan uteslutande förkylning. Men jag tror vi är ovanligt friska. Skulle gissa att 2-3 eller kanske 4 sjuktillfällen är rätt normalt. 

• Anonym (Frisk)
    Anonym (Strödagar) skrev 2023-04-03 08:24:27 följande:

Är det så mycket hemskare än att vara sjukskriven vid få tillfällen men många dagar vid de tillfällena? En vecka två gånger per år (10 arbetsdagar) är lika mycket som tio tillfällen (en dag per tillfälle) Jag är oftast sjuk strödagar, feber och förkylning kan jag jobba mig genom men inte svår ångest. 

Jag är INTE ts. 

Vet inte vad du menar med uttrycket hemskare (det låter lite dramatiskt) men det är ju helt klart mer jobb för arbetsgivaren med strödagar än med få men längre perioder. Dels för att planering får kastas om 10 ggr istället för 2 ggr (enligt ditt egna exempel) dels därför att det kickar in en massa funktioner om man är borta fler än ett visst antal tillfällen per år. Hos oss tror jag det är vid 4 tillfällen per år.

Sen är det ju rätt sällan man blir så sjuk att man faktiskt är borta 5 dagar. De flesta hos oss (arbetsplats med ca30 personer) är snarare på benen efter 1-2 dagar.
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (Strödagar) skrev 2023-04-03 17:05:48 följande:

Det var snabbt jobbat att bliva med magsjuka eller influensa på 1-2 dagar. Hur mycket extrajobb det blir för arbetsgivaren beror på vad man jobbar med. 

En massa extra funktioner är ett möte på 5-10 minuter det kan inte vara särskilt betungande. 

Vet inte om det är så snabbt? Magsjuka brukar vi vuxna klara oss ifrån och en lättare förkylning behöver väl inte mer än ett par dagar.

Hos oss blir det mycket mer än ett 5-min möte, bland annat kopplas HR in. Så det är nog olika rutiner på olika arbetsplatser gissar jag.
  • Anonym (Frisk)
    Aliona skrev 2023-04-03 20:21:43 följande:

Jag tänker snarare att om man bara är lite småförkyld så orkar man jobba ändå. Är man så dålig att man inte klarar av att jobba, tex när man har influensa, så går det inte över på 1-2 dagar - och det blir heller inte särskilt uposkattat om man kommer och smittar andra. Magsjuka kan man absolut åka på som vuxen, inte minst om man har små barn, och då ska man vara hemma minst ett dygn efter sista kräkning/diarré så det blir ju som minst två dagar. 

Vi kan jobba fullt ut hemifrån så det blir ju annorlunda då vi inte behöver tänka så mycket på om vi smittar. Däremot måste man ju vara pigg för vi har hyggligt högt tempo och att tex sitta och hosta i ett möte med kund funkar såklart inte.
  • Anonym (Frisk)

X

Anonym (Sims) skrev 2023-04-03 19:53:12 följande:

Det är ju lättare att bemanna om någon är sjuk flera dagar i sträck ån om någon är sjuk lite då och då, särskilt jobb som kräver full styrka på plats.

Tex om en kollega ringer sig sjuk måndag morgon och kommer vara hemma hela veckan 5 dagar, så löser man ofta bemanningen för hela veckan på måndagen. Övriga kollegor vet alltså vem som kommer komma och jobba.

Men om en kollega ringer måndagen första veckan och torsdagen andra och onsdagen tredje osv blir det jobbigt för alla att hela tiden lösa bemanning en dag varje vecka.

Sedan såklart är man sjuk så är man sjuk och psykiskt mående ingår såklart i sjuk. Men är man borta många strödagar ofta kanske det finns bättre lösning som chefen kan lösa tillsammans med den anställda. Tex kolla över arbetsmiljön, om personen har rätt hjälp av vården, om personen behöver gå ner i tid eller kanske vara sjukskriven en viss procent.

Man kan inte hjälpa att man mår dåligt vare sig det är förkylning, magsjuka eller ångest. Men är man mycket och ofta återkommande sjuk finns det kanske andra lösningar än att vara borta ofta? Det kan ju inte vara bra för ens egen ekonomi heller med nya karensdagar hela tiden.
    Så rehab-samtal kan vara bra och ta tillvara på dem för att göra jobbsituationen bättre! De flesta arbetsgivare vill ju att deras anställda ska må bra och kunna jobba, både för jobbets, kollegorna och den enskilde individens skull.

Precis, och arbetsgivaren har ett ansvar som ska kicka in vid hög och/eller återkommande frånvaro. En bra arbetsgivare har rutiner för sånt och tar tag o problemet.   

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-03 22:36:22 följande:
    Är det bättre att folk kommer in sjuka och smittar ner resten av kollegorna så har man 10 sjuka istället för en?
    Nej. Däremot bör man söka hjälp om man är förkyld så ofta. Min kollega hade problem av mer psykisk sort och det bör man också söka hjälp för istället för att låta kollegorna ta smällen. 
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-04 16:36:42 följande:
    Så ofta? Du tror alltså på allvar att vara sjuk 1-2 dagar i veckan är norm?

Vet du hur ofta småbarnsföräldrar blir sjuka när deras ungar börjar på dagis och drar med sig alla möjliga fina grejer hem?
    Jag har tre barn, tack. Vabba tycker jag är en helt annan sak än att vara sjuk själv. Hos oss är det en normal frånvaro i alla fall.
Svar på tråden Sjukfrånvaro