Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Sjukfrånvaro

Anonym (D) skrev 2023-04-02 07:44:51 följande:
    Sjukfrånvaro

Jag har praktik på en arbetsplats. Och har en kontaktperson på kommunen som fixat platsen och som även ska hjälpa mig få jobb när det är dags.

Jag sa till honom att jag känner mig redo att börja arbeta med vanlig anställning. Då fick jag en uppläxning kring att min närvaro är för låg och att det är Normalt att endast ha 1-2 sjukdagar per år. Jag har problem med ångest och det gör att jag har lite frånvaro. 

Stämmer det att ni som arbetar på vanlig anställning bara är sjuka 1-2 dagar per år?

Välkommen till Sverige 2023!
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 21:05:39 följande:

X

Precis, och arbetsgivaren har ett ansvar som ska kicka in vid hög och/eller återkommande frånvaro. En bra arbetsgivare har rutiner för sånt och tar tag o problemet.   

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
    Men en bra arbetsgivare har inte en maxfrånvaro på 1-2 dagar om året. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 21:05:39 följande:

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
    Är det bättre att folk kommer in sjuka och smittar ner resten av kollegorna så har man 10 sjuka istället för en?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sims) skrev 2023-04-04 06:11:41 följande:
    Självklart inte.

Men ingen människa är smittsamt sjuk en dag i veckan. Då är det något annat problem och bör lösas för allas skull. För den som är sjuk, för kollegorna och för arbetet.

Det måste vara jättejobbigt att må så dåligt att man förlorar 4 karensdagar varje månad, att kollegor känner att det är ohållbart osv.

Om det går att lösa med tex andra arbetstider, jobba hemifrån, sjukskrivning en viss procent, gå ner i tid, byta arbetsuppgifter osv osv så är det ju det man ska göra. Som arbetsgivare och arbetstagare.
    Mår man inte bra över sitt jobb har man också ansvar över sig själv att kanske byta jobb. För sin egen skull.

Jag var på väg in i väggen på mitt jobb. Kände mig ledsen, arg, bitter osv. Lösningen var inte sjukskrivning eller att vara borta konstant. Jag var borta litegrann. Sen tänkte jag över situationen och skolade om mig. Jag visste att det aldrig skulle bli bra igen på arbetsplatsen. Så för min egen skull valde jag att gå därifrån.
    Men få människor är bara sjuka 1-2 dagar om året. Folk blir ju sällan friska på 1-2 dagar.

Tycker du en arbetsgivare som har max 1-2 dagars sjukfrånvaro som gräns är en bra arbetsgivare?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-04 07:16:18 följande:
    Nej. Däremot bör man söka hjälp om man är förkyld så ofta. Min kollega hade problem av mer psykisk sort och det bör man också söka hjälp för istället för att låta kollegorna ta smällen. 
    Så ofta? Du tror alltså på allvar att vara sjuk 1-2 dagar i veckan är norm?

Vet du hur ofta småbarnsföräldrar blir sjuka när deras ungar börjar på dagis och drar med sig alla möjliga fina grejer hem?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-04 16:36:42 följande:
    Så ofta? Du tror alltså på allvar att vara sjuk 1-2 dagar i veckan är norm?

Vet du hur ofta småbarnsföräldrar blir sjuka när deras ungar börjar på dagis och drar med sig alla möjliga fina grejer hem?
    1-2 dagar om året ska det stå
Svar på tråden Sjukfrånvaro