• Elineleonora

    Bor ihop med kompis

    Behöver råd snarast! Min kompis har hyrt ut sin lägenhet i andrahand och ska flytta till sin pojkvän, när hennes uppsägningstid på jobbet är slut om en månad ca. Så nu bor hon inneboende hos mig och har gjort ungefär en månad och ska göra typ en månad till. Innan hon flytta in så kom vi överens om att hon fick ta mitt sovrum, jag tog vardagsrummet (bor i en tvåa). Jag har mer nu på sistonde börjat känna att jag vill verkligen ha tillbaka mitt sovrum. Dock vet jag inte hur jag ska lägga fram detta för känns som hon kommer ifrågasätta detta och varför vi nu ska möblera om när det bara är en månad kvar till flytt. Hur går jag till väga bäst? Vill inte att hon tar illa upp.

  • Svar på tråden Bor ihop med kompis
  • Emmo77

    Tänker visst är det bara 1 månad kvar men samtidigt så har det ju bara gått 1 månad. Är det mycket som måste möbleras om? 
    Vad kommer det sig att hon fick sovrummet? Betalar hon merparten av hyran ? Annars bara säga att du vill ha tillbaka sovrumme
    Sen, varför hyra ut innan de ska flytta ihop, ska hon flytta till annan ort annars kan de väl flytta ihop redan nu. 

  • blomman 2

    Jag hade en inneboende( en nära vän)  som prompt ville bo i vardagsrummet ( hade en tvåa) fastän jag ville att han skulle ta sovrummet ( så han kunde stänga dörren om sig och jag slapp se hans grejer) han jobbade natt och menade att han ändå inte kommer att vara hemma så mycket när jag är det. Jag stod inte på mig och det ångrade jag bittert. Hans grejer överallt i mitt vardagsrum där jag hade bla  tv:n och tillbringade mycket av min tid, samt använde när mina kompisar och familj kom på besök. Blev en himla massa onödiga konflikter. Så med facit på hand hade det varit enklare för oss att han hade tagit sovrummet och tv hade han sååå..han behövde ju inte ockupera hela hemmet, så kändes det! 

  • Mortiscia80

    Varför gav du henne ditt sovrum....? Jag skulle säga att du får stå ditt kast, det är en enda månad kvar och det blir mest besvär med att flytta runt möbler två gånger på så kort tid. Snällt av dig att ställa upp men normalt sett är det just soffan man erbjuder, inte sin egen säng, så det kan du ta med dig till en annan gång.

  • FuckGoggleAskMe
    Elineleonora skrev 2023-04-02 14:24:39 följande:
    Bor ihop med kompis

    Behöver råd snarast! Min kompis har hyrt ut sin lägenhet i andrahand och ska flytta till sin pojkvän, när hennes uppsägningstid på jobbet är slut om en månad ca. Så nu bor hon inneboende hos mig och har gjort ungefär en månad och ska göra typ en månad till. Innan hon flytta in så kom vi överens om att hon fick ta mitt sovrum, jag tog vardagsrummet (bor i en tvåa). Jag har mer nu på sistonde börjat känna att jag vill verkligen ha tillbaka mitt sovrum. Dock vet jag inte hur jag ska lägga fram detta för känns som hon kommer ifrågasätta detta och varför vi nu ska möblera om när det bara är en månad kvar till flytt. Hur går jag till väga bäst? Vill inte att hon tar illa upp.


    Varför skulle hon ifrågasätta eller ta illa upp? Det är din lägenhet. 
    Om du säger att du kommit fram till att det fungerar bättre för dig om hon flyttar in i vardagsrummet, varför skulle det vara ett problem? 
    Det kan väl inte ta så många minuter att möblera om, om det nu behövs. En månad med fel arrangemang är ganska lång. 

    Jag har kommit fram till att det fungerar bäst för mig om du bor i vardagsrummet, och jag i sovrummet, är det ok?
    Vad mer behöver du säga? Och hon förväntas svara ja på din fråga förstås. Du är i kontroll, det är din lägenhet. 
Svar på tråden Bor ihop med kompis