• Anonym (Mamman)

Sambon använder tv som ”barnpassare”

Hej! Jag och sambon har en 7 månaders dotter tillsammans. Jag sitter ofta på golvet med vår dotter och leker, ibland sitter jag där för att hon inte ska vara själv. 

Jag har sällan mobilen eller skärm under dagarna då jag är med henne, förutom när hon sover. Kan även säga att jag har henne 90 % av tiden oavsett om sambon är hemma eller på jobbet. 

när sambon kommer hem eller för den delen på helgen så sitter han ofta med datorn i soffan eller mobilen. Vill jag ha egentid så sitter han med dottern i soffan och kollar på det han vill på tv eller mobilen. Han har alltid dottern vänd mot skärmen. Jag har sagt flera gånger att det är viktigt med ögonkontakt. Många gånger hon tittar på sin pappa men pappan tittar på något annat och jag känner att det är såååå synd. 

Som sagt hur ska man säga det bättre så han förstår!? Blir galen för vår dotters skull? 

• Svar på tråden Sambon använder tv som ”barnpassare”
  • Anonym (Rött)

Leta upp fakta om hur opassande och faktiskt skadligt skärmtittande är i den åldern. Förutom fakta om hur farligt brist på engagemang är. Annars får han helt enkelt inte ha dottern själv. Ditt barn går före hans bekvämlighet!

• Anonym (Elin79)

Inte ok!
    Barn i den åldern har exakt noll nytta av skärm eller tv, de förstår inte vad de ser. Barnets pappa behöver förstå att prioritera sin tid bättre. Det finns stunder för allt, den tid man är ansvarig för sitt barn ska inte gå till skärm. Trist för honom men han får göra sånt när barnet sover. 
    Sissela Nutley skriver mycket om sånt, SUPERVIKTIGT!!
    Sissela Nutley ? Från hjärnforskning till underhållning

• Tow2Mater

10 av tiden - låt sambon sköta sin tid med barnet själv. Koncentera dig på dina 90%.

• Anonym (Been there)

Precis som min exman. Det blev inte bättre när barnet blev större heller - den där förståelsen kom aldrig utan det var mer han själv som var prio. Vet inte hur din karl är men min ville inte ens läsa om barns utveckling mm utan tyckte att han själv kände sitt barn bäst och att det bara var att köra på. Mitt tips är i så fall att få honom prata med andra föräldrar, helst pappor. För att få någon annans perspektiv utan att det måste handla om manligt och kvinnligt. 

• Spucks
    Tow2Mater skrev 2023-04-03 17:15:34 följande:

10 av tiden - låt sambon sköta sin tid med barnet själv. Koncentera dig på dina 90%.

Du tycker alltså det är okej att han skiter i sitt barns välmående och utveckling, eftersom han överlåta nästan hela ansvaret till mamman?
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2023-04-03 18:14:58 följande:
    Du tycker alltså det är okej att han skiter i sitt barns välmående och utveckling, eftersom han överlåta nästan hela ansvaret till mamman?
    När han tar over fl-ledigheten kan vi tala om att ta over även ansvaret.

När ska han vara fl-ledig TS?
  • Anonym (Rött)
    Tow2Mater skrev 2023-04-03 18:18:14 följande:

Jamen så bra för ts man då. Då kan han sitta all tid framför mobil och tv och försumma dottern på heltid!
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2023-04-03 17:15:34 följande:

Dumpar man självupptaget ungen framför skärmen den lilla tiden man har för att datorn/mobilen är viktigare var det nog ett misstag att bli förälder.
  • Tow2Mater
    ClumsySmurf skrev 2023-04-03 21:18:20 följande:
    Dumpar man självupptaget ungen framför skärmen den lilla tiden man har för att datorn/mobilen är viktigare var det nog ett misstag att bli förälder.
    Han sitter ju tillsammans med barnet i soffan, inget dumpande. Och TS står tydligen och tittar på hela de 10% av tiden han har barnet.
  • Anonym (Nja)
    Tow2Mater skrev 2023-04-03 21:22:34 följande:
    Han sitter ju tillsammans med barnet i soffan, inget dumpande. Och TS står tydligen och tittar på hela de 10% av tiden han har barnet.
    Nja, han sitter inte MED barnet när han glor på skärmen och har barnet vänd mot skärmen. När barnet vill ha hans uppmärksamhet har han fokus på skärmen istället. Det är inte att vara MED sitt barn.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2023-04-03 18:18:14 följande:

Varför tror du att det blir bättre när han är föräldraledig, när han redan nu visar att han saknar intresse för barnet.
  • Anonym (Ö)

Ännu en man som inte skulle skaffat barn...

Svar på tråden Sambon använder tv som ”barnpassare”