Inlägg från: Anonym (Något jag ogillar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Något jag ogillar)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Något jag verkligen ogillar vad gäller otrohet är att försöka gaslighta partnern till att tro att denne gjort något likvärdigt dåligt som han gjort. Han hade legat med en annan, men han försökte dra upp saker som att jag pratat ut om mina problem med en väninnas man, istället för att prata med honom eller henne. Helt platoniskt men förtroligt. 

Att det är lika illa, liksom argumentera och få det till att ett privat samtal (som OK jag inte hade vart bekväm med att ta framför vare sig dåvarande eller min väninna, enbart hennes man). Skulle vara lika illa som att ha sex med någon annan?

För att ta ett mindre mansfientligt exempel, menar inte ensidigt basha ett kön så har jag en killkompis vars flickvän tyckte att eftersom han hade runkat till porr hade hon rätt att vänstra och försökte gaslighta honom till att godta det.  

• Anonym (Något jag ogillar)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-12 00:02:18 följande:
    Vad jag egentligen ville säga är att  alla människor är olika, alla relationer är olika, vår förmåga att förlåta är olika. Jag säger inte att det ena bättre än det andra.

Jag säger inte att otrohet är något positivt, nej långt därifrån det vänder upp och ner på allt, men man måste ta sig an problemet  man fått på halsen. Man måste jobba på sitt förhållande om man vill fortsätta tillsammans. Det var i den kontexten jag skrev. 

En förutsättning för ett bra förhållande är kärlek och min erfarenhet är att kärleken inte automatiskt försvinner av en otrohet men som jag sa, vi är olika. 

Som jag ser det så ligger sveket inte i otroheten utan i att inte berätta. Otroheten är vad det är..  ett symtom på något att ta tag i och jobba på.
    Vad jag misstänker här är att du lägger en del av ansvaret på den bedragne. "Man måste ta sig an problemet" "Man måste jobba på förhållandet" "Ett symptom på något vi måste ta tag i"....nej lägg inte över det där på den bedragne. Kan man inte ta det fulla ansvaret för sin egen otrohet utan ser det som något "Vi gemensamt behöver bearbeta och ta ansvar för" borde man få en tampong uppkörd i näsan. En använd tampong. Sedan bli lämnad, tar man det fulla ansvaret så blir man bara lämnad. Utan nästampong. 
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen