Inlägg från: WilliamWilliam15 |Visa alla inlägg
  • WilliamWilliam15

Jag får inte ihop vardagen?

Jag behöver tips. Jag får inte ihop vardagen. 

Jag är ensamstående med 2 barn. Och känner att jag inte får ihop allt som ska göras med disk, plocka undan, läxor m.m 

Jag har försökt vara mer i nuet, vara positiv och ha rutiner. 

Jag behöver nu tips. Om det finns andra här som är själva med barn. 

/ Sandra 

• Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?
  • WilliamWilliam15
    mammatill6 skrev 2023-04-03 14:49:57 följande:

Jag stod på söndagen och förberedde maten för hela veckan. underlättade massor. Involvera barnen i sysslorna .och framförallt, acceptera stök

Hur hinner du allt annat? 

Disk, sopor som ska ut, plocka undan, dusch, kanske kolla en sväng på tv på kvällen, kanske läsa och så. 

• WilliamWilliam15

Jag har min son på heltid. Min dotter varannan vecka. Så jag är i princip aldrig barnledig. Jobbar även varannan helg så har inte så mkt tid på helgerna. 
    Min dotter tar nästan 2 timmar att somna varje kväll så när jag lagt henne så är min ork slut och då orkar jag inte göra sånt jag gärna vill göra när barnen lagt sig. Som att plocka undan och få fint i lägenheten, duscha, kanske kolla en stund på tv och läsa tex. 
    Men blir att jag somnar med barnen och sen ångrar jag mig på morgonen att jag inte gick upp och plockade undan när jag ser hur stökigt det är och ångrar att jag inte duschade. Men hur gör man när orken tar slut tidigt på kvällen? 

• WilliamWilliam15
    Pajama skrev 2023-04-04 20:42:49 följande:

Som någon sa ovan, acceptera stök.
    Jag var inte ensamstående, men med en pappa som var frånvarande mycket och inte hjälpte till hemma. Nästan samma sak. 
    Men jag känner igen mig, jag somnade oftast med barnen. Vi hade deras sovrum på andra våningen med yttervind utanför, så barnen var inte så trygga med att somna själva på länge. 
    Det är jättesvårt som ensamstående att klara allt perfekt, kämpa på, det är det viktigaste. så jag har inga fler eller bättre tips än ovan, bara igenkännande bifall. 

Tack för ditt svar och ditt stöd. Jag får nog försöka acceptera stök. Och kämpa på som du skrev :)
  • WilliamWilliam15
    Alexi skrev 2023-04-05 10:27:54 följande:

Men är du ensamstående så kan du ju inte ägna två timmar åt att lägga ett barn. Det är ju ganska självklart. Hur gammal är barnet och vad är rutinerna? 

Min dotter är 2 år. Jag tar på henne nattblöja,  pyjamas, och sen ger henne välling och läser för henne och sen släcker jag lampan och så sjunger jag och säger godnatt. 
    Sen rullar hon runt i sängen och säger ?läsa mer? ?sjunga mer? och bryter ihop om jag säger nej. Sätter sig upp i sängen och vill leka osv. Hon lyssnar inte. Så det tar tid och jag blir jättetrött. 

• WilliamWilliam15
    Magical skrev 2023-04-05 12:52:43 följande:
    Varför är det hopplöst efter nattning? Är det för att det låter och stör barnen då eller tänkte du på något annat? 
    Håller med att det är hopplöst efter nattning för då när jag sövt henne i två timmar är jag helt slut. 
  • WilliamWilliam15
    Spucks skrev 2023-04-05 10:32:37 följande:

Det hade varit mycket enklare att hjälpa dig, om du faktist svarade på frågorna. Det var flera som frågade hur gammal dina barn är och hur de hjälper till hemma.

Sedan hjälper det också om du skriver lite mer detaljer om din vardag, som arbets- och restider, vad du gör när du inte jobbar osv.

Dottern är 2 och pojken 7 
Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?